Ford Mondeo krijgt fris nieuw uiterlijk
(12-4-2005)
Het uiterlijk van de Ford Mondeo krijgt een opfrisbeurt, waarmee de
auto nog aantrekkelijker wordt. Verschillende subtiele veranderingen
in het exterieur versterken het tijdloze en hedendaagse ontwerp van
deze auto, die ondanks de harde concurrentie een sterke positie blijft
innemen in het Europese CD-segment.
Het nieuwe uiterlijk vormt een uitstekende aanvulling op de
veelgeroemde rijkwaliteit van de Mondeo. Met de indrukwekkende reeks
TDCi-dieselmotoren, waaronder de ultrakrachtige 2.2 liter-versie met
155 pk/ 114 kW en 400 Nm, de opwindende sportieve Mondeo ST, en de
praktische Wagon, biedt het Mondeo-programma voor elke klant wat
wils. Alle Mondeo's zijn voorzien van het IPS-systeem (Intelligent
Protection System) van Ford, waardoor de Mondeo een van de veiligste
auto's is.
Naast de fysieke wijzigingen van de Mondeo is ook de samenstelling van
de uitvoeringen veranderd om de keus verder te vergroten. Zo is de
Titanium uitvoering vanwege zijn aanhoudende populariteit opgenomen in
het vaste leveringsprogramma, naast de Ghia Executive. De Titanium
werd oorspronkelijk in 2004 geïntroduceerd als een model met een
beperkte oplage.
"We verwachten dat de Mondeo door deze nieuwste wijzigingen, in
combinatie met de beschikbaarheid van de modernste technologieën
zoals Bluetooth TM, toonaangevend wordt wat betreft
keuzemogelijkheden, klantentevredenheid en voorzieningen", aldus Kevin
OâNeill, Executive Director for Large and Luxury Vehicles bij Ford of
Europe. "Het succes van de Mondeo tot nu toe geeft wel aan dat we een
winnaar in huis hebben, maar we blijven natuurlijk niet stilstaan."
Wijzigingen
De nieuwe Mondeo ziet er sportiever en luxueuzer uit, maar behoudt
zijn hedendaagse, kenmerkende ontwerp.
Een opvallende voorbode voor de veranderingen aan de buitenzijde is
het nieuwe ontwerp van de voor- en achterbumpers met nieuwe lagere
randen en de extra gedetailleerde chroomaccenten rondom de auto.
"De bestaande Mondeo was al stijlvol vorm gegeven, maar uit feedback
van klanten en vanuit ons eigen perspectief was wel duidelijk dat
slechts enkele kleine wijzigingen voor een modernere uitstraling
konden zorgen", zegt Chris Bird, European Director of Design bij Ford.
"Er was niet één specifiek aandachtspunt, maar er waren
verschillende subtiele nuances die we konden aanpassen om deze auto
visueel nóg aantrekkelijker te maken."
Zo zijn de 4- en 5-deursmodellen voorzien van chroomaccenten en hebben
de grote achterlampen helderder glas gekregen, zodat ze er fris en
elegant uitzien. Bovendien bevat de nieuw vormgegeven onderste rand
van de achterbumper nu opvallende en functionele rode reflectoren op
de 4- en 5-deursmodellen.
Bij alle Mondeo-modellen krijgt de grille aan de voorzijde een nieuw
design. De Ghia Executive en Titanium-uitvoeringen krijgen een
volledig gevormde onderste bumper in carrosseriekleur. De Ghia
Executive- en Titanium-modellen krijgen bovendien een lage
roestvrijstalen strip en bumperbeschermingsstrips in
carrosseriekleuren. Als finishing touch worden alle modellen voorzien
van heldere zijclignoteurs in de voorbumper.
Aan de binnenkant behoudt de Mondeo zijn kwalitatief hoogstaande
uitstraling en specifieke details, maar er zijn wel wat subtiele
veranderingen aangebracht.
Stijlvolle nieuwe bekleding en andere kleuren (zilver, Ghia-look en
titanium) zijn voor de hele reeks verkrijgbaar. Ook de centraal
geplaatste klok is subtiel veranderd met nieuw zwart inlegwerk en
verder zijn de kleuren en de verlichting van de wijzers verbeterd,
zodat ze beter zichtbaar zijn voor de bestuurder. In de exclusievere
modellen, zoals de Ghia Executive en de ST, is meer chroom gebruikt,
wat perfect past bij de moderne uitstraling van het interieur.
Verbeterde rijeigenschappen
Naast de opfrisbeurt van het exterieur en het interieur van de
Mondeo-reeks zijn ook de rijeigenschappen verbeterd.
"We wilden graag de band tussen bestuurder en auto versterken, en dan
zodanig dat de rijeigenschappen erop vooruit gingen en de auto
veiliger en praktischer werd", zegt OâNeill.
Op basis van deze doelstellingen is de nieuwe Mondeo voorzien van
remmen die de bestuurder meer feedback geven bij remacties.
Op Mondeo's die zijn voorzien van de handgeschakelde
Durashift-transmissie met zes versnellingen, is een veermechanisme
aan de versnellingshendel toegevoegd om verkeerd schakelen te helpen
voorkomen. Onder de versnellingshendel zit nu een geveerde ring die
door de bestuurder moet worden opgetild om de versnelling in de
achteruit te zetten.
Gebruiksgemak en connectiviteit
Voor de hedendaagse rijomstandigheden geeft de Ford Mondeo de toon aan
als het gaat om betaalbaar gebruiksgemak en communicatievoorzieningen.
Voor gebruikers van mobiele telefoons zijn twee hands-free sets
verkrijgbaar, waarvan er twee zijn voorzien van de nieuwste Bluetooth
TM -technologie.
Bij het BluetoothTM-systeem zonder houder kan een willekeurige
BluetoothTM-telefoon worden gekoppeld aan het hands-free systeem in de
auto. Met BluetoothTM-technologie kunnen klanten een draadloze
verbinding tot stand brengen tussen hun telefoon en het systeem in de
auto.
Het systeem kan zodanig worden geprogrammeerd dat tot vijf
verschillende mobiele telefoons worden herkend, zodat deze automatisch
verbinding kunnen maken zodra men in de auto stapt. Er kan ook worden
ingesteld dat een specifieke telefoon voorrang krijgt, aangezien er
slechts door één apparaat tegelijkertijd verbinding kan worden
gemaakt.
Met behulp van spraakgestuurde technologie kan de bestuurder of
passagier van wie de telefoon is verbonden met het systeem,
telefoontjes plegen of aannemen via gesproken instructies. Bovendien
kunnen met dit systeem ook andere interessante voorzieningen via
spraak worden bestuurd, zoals het audiosysteem en het
klimaatbeheersingssysteem.
Bij het BluetoothTM-systeem met telefoonhouder wordt de telefoonhouder
in de middenconsole geplaatst zodat de telefoon kan worden opgeladen
en verbinding kan worden gemaakt met een externe antenne voor een
betere ontvangst. Ook kan het adresboek van de mobiele telefoon
worden geraadpleegd via het ICE-scherm (In Car Entertainment).
Beide BluetoothTM-systemen voor de Mondeo bevatten een DSP (Digital
Sound Processor) voor optimale geluidskwaliteit. Bovendien kunnen bij
beide systemen de telefoonfuncties op een veilige manier worden
bediend via de radio en een geïntegreerde microfoon.
De hands-free systemen bieden niet alleen technologische voordelen,
maar zijn ook vriendelijker geprijsd dan de meeste concurrerende
systemen. In het systeem voor spraaksturing kunnen verder tot twintig
telefoonnummers, twintig radiozenders en twintig
navigatiesysteeminstellingen worden opgeslagen.
"BluetoothTM en het systeem voor spraaksturing zijn perfecte
voorbeelden van de waardevolle, toonaangevende technologie die Ford te
bieden heeft", zegt Wolfgang Balduin, Supervisor, Application
Infotainment Sub-Systems. "We zijn niet alleen in staat hypermoderne
communicatietechnologie te bieden in dit segment, maar ook nog voor
een lagere prijs dan verschillende concurrenten."
Gebruikers van de modernste audioapparatuur, zoals I-Pod- of
mp-3-spelers, zullen zeker interesse hebben in de ICE-systemen (In Car
Entertainment) van de Mondeo, die allemaal kunnen worden voorzien van
een speciale aansluitingsmogelijkheid in het handschoenenkastje.
Met de standaardaudioaansluiting van 3,5 mm beschikken Mondeo-klanten
over een kant-en-klare kabelverbinding tussen hun draagbare apparatuur
en het ICE-systeem.
Door hun I-Pod-, mp-3-speler of zelfs een draagbaar cassettedeck of
draagbare cd-speler aan te sluiten, kunnen klanten hun audiobestanden
afspelen via het indrukwekkende audiosysteem van de Mondeo en het
volume, de geluidskwaliteit en balance/fade regelen met het
ICE-systeem.
Nieuwe Mondeo-lijn vereenvoudigd
De nieuwe Mondeo-lijn biedt meer keus en meer interessante
voorzieningen dan ooit tevoren. De Mondeo-lijn is ontworpen voor een
zo breed mogelijk publiek, of men nu op zoek is naar een goede
prijs/kwaliteit-verhouding, luxe voorzieningen of goede prestaties.
De nieuwe Mondeo-reeks biedt keus uit een vierdeurs sedan, een
vijfdeurs hatchback en een Wagon. De line-up bestaat uit de Ambiente,
Trend, Ghia Executive en dus de Titanium die permanent is opgenomen in
het het programma.
Toevoeging aan de top
Het blijft echter niet bij de twee topuitvoeringen Ghia Executive en
Titanium.
Binnenkort zullen wij u informeren over een nieuwe, rijk uitgeruste
topuitvoering, die aan het Mondeo-gamma toegevoegd zal worden. Tevens
zullen wij u dan nader informeren over de wijzigingen die doorgevoerd
zijn op elke specifieke uitvoering en de exacte specificaties
hiervan.
Motorassortiment
Terwijl er zeer specifieke, cosmetische aanpassingen zijn aangebracht
om de moderne uitstraling van de Mondeo te verbeteren, heeft de
Mondeo-lijn nog steeds een indrukwekkende keuze in motoren.
Er is een uitgebreid aanbod van Duratec benzine-, Duratorq TDCi- en
Duratorq TDDi-dieselmotoren, zodat klanten beschikken over ongekende
keuzemogelijkheden, of ze nu meer belang hechten aan prestaties of
zuinigheid of beide.
De Duratorq-dieselmotoren
De Mondeo biedt keus uit vier Duratorq-dieselmotoren, en in drie van
deze motoren zijn de nieuwste common-rail injectiesystemen toegepast.
Deze Duratorq TDCi-motoren met common-rail injectiesysteem zijn
verkrijgbaar in een uitvoering van 115 pk/ 85 kW, 130 pk/ 96 kW of 155
pk/ 114 kW.
Aan de top van deze reeks is de opwindende 2.2 liter TDCi-motor
verkrijgbaar in combinatie met een handmatige versnellingsbak met zes
versnellingen, die zorgt voor een indrukwekkende 155 pk en tot 400 Nm
koppel. Het gecombineerd brandstofverbruik bedraagt 6.1l/100km (8.2
l/100km binnen de bebouwde kom, 4.9 l/100km op de snelweg) en de
gecombineerde CO -emissie bedraagt 161 g/km. [OPMERKING: de cijfers
voor de Wagon bedragen respectievelijk 6.3, 8.4, 5.1 l/100km en 166
g/km]. Overigens wordt deze motor aangepast om te voldoen aan de Euro
IV-emissienorm in augustus 2005.
De 2.0 liter TDCi-motoren met 115 en 130 pk bieden een ruime keus,
gecombineerd met een handmatige Duratec-transmissie met vijf of zes
versnellingen en een automatische 5-tronic Durashift-transmissie. Het
koppel voor deze twee motoren bedraagt respectievelijk 280 Nm bij
1.900 rpm en 330 Nm bij 1.800 rpm, met extra vermogensreserve dankzij
de overboostfunctie. Bij handgeschakelde transmissie voldoen beide
motoren al aan de Euro IV-emissienorm.
Uitermate zuinig is de Mondeo 2.0 liter TDDi-motor met 90 pk/ 66 kW en
een koppel van 245 Nm bij 1900 rpm. Het gecombineerd brandstofverbruik
bedraagt 5.8l/100km (8.1 l/100km binnen de bebouwde kom, 4.5 l/100km
op de snelweg) en de gecombineerde CO -emissie bedraagt 154 g/km.
[OPMERKING: de cijfers voor de Wagon bedragen respectievelijk op 6.0,
8.3, 4.7 l/100km en 158 g/km]. Per augustus 2005 wordt deze motor
vervangen door een 90 pk-versie met common rail-injectie met hoge
inspuitdruk, waarmee ook wordt voldaan aan de Euro IV-emissienormen.
De Duratec-benzinemotoren
Naast het brede aanbod van dieselmotoren, zijn er voor de Mondeo-lijn
ook diverse benzinemotoren verkrijgbaar. Als enige in zijn klasse
biedt de Mondeo keus uit drie Duratec V6-motoren, afhankelijk van de
markt:
* de 3.0 liter Duratec V6-motor met 226 pk/ 166 kW die borg staat
voor uitstekende prestaties en uitsluitend verkrijgbaar is voor
het vlaggenschip, het ST220-model, gecombineerd met de handmatige
Durashift-versnellingsbak met 6 versnellingen
* de sportieve 3.0 liter Duratec V6-motor met 204 pk/ 150 kW,
gecombineerd met de handmatige Durashift-versnellingsbak met 6
versnellingen
* de 2.5 liter Duratec V6-motor met 170 pk/ 125 kW, die verkrijgbaar
is met de handmatige Durashift-versnellingsbak met 6 versnellingen
of de automatische 5-tronic Durashift-transmissie
Verder kan de Mondeo worden uitgerust met een 2.0 liter Duratec-motor
met 145 pk/ 107 kW, gecombineerd met de handmatige
Durashift-versnellingsbak met 5 versnellingen of de automatische
transmissie met 4 versnellingen of met een van de twee verschillende
1.8 liter Duratec-motoren: de uitvoeringen met 110 pk/ 81 kW of 125
pk/ 92 kW worden gecombineerd met een Durashift-transmissie met 5
versnellingen.
Veelgeroemde rijeigenschappen
Een fraai uiterlijk, uitzonderlijke motoren, moderne technologie en
voorzieningen ⦠Dit alles zou weinig betekenen als de
rijeigenschappen van de Mondeo niet ook van hoogstaand niveau waren.
Sinds zijn introductie in 1993 wordt de Mondeo geroemd om zijn
uitzonderlijke rijeigenschappen. Met de nieuwste Mondeo hebben de
Driving Quality-ingenieurs van Ford nu de ideale balans weten te
bereiken tussen comfort en controle op een hoog niveau. Dit werd
bereikt door het ontwikkelen van een wielophanging die optimale
isolatie biedt van de weg en de bestuurder veel vertrouwen geeft
doordat de auto volgens verwachting reageert op input van de
bestuurder.
Het hypermoderne wielophangingsysteem maakt de Mondeo prima geschikt
voor de uiteenlopende eisen van bestuurders en wegdek in heel Europa.
Omdat bestuurders op het Europese vasteland veel waarde hechten aan
stabiliteit bij hoge snelheden, is een topkwaliteit wielophanging,
zowel voor als achter, een must. In Groot-Brittannië zijn de wegen
krap en bochtig, dus stelt men daar ook prijs op een compromisloos
ontwerp dat veel controle biedt.
"We zijn er bij Ford erg trots op dat we zo'n uitstekende
voertuigdynamiek hebben ontwikkeld die op zijn minst net zo goed is
als bij de allerbeste wagens in dit segment", zegt Kevin OâNeill.
"Het is een uitdaging om precies de juiste balans te vinden wat
betreft stuurgevoeligheid, feedback en comfort. Gezien de reacties van
onze klanten en de experts op het gebied van autotechniek, is dat ons
uitstekend gelukt en levert de perfecte symmetrie een uitzonderlijke
rijdynamiek op."
Veiligheid dankzij IPS
De nieuwe Mondeo bevat het IPS-systeem (Intelligent Protection System)
van Ford, een verzameling veiligheidstechnologieën waarvoor Ford
pionierswerk heeft verricht. De belangrijkste elementen van IPS (dat
standaard tot de uitrusting van de Mondeo-lijn behoort) zijn:
* In twee stappen opblaasbare airbags voor de inzittenden op de
voorstoelen, met een geavanceerd detectiesysteem waarmee de impact
van frontale botsingen, de positie van de bestuurder en de
bezetting van de passagiersstoel wordt geanalyseerd
* Gordelspanners en gordelklampen op de veiligheidsgordels voor de
inzittenden voorin
Naast de degelijke bescherming voor frontale botsingen bevat de Mondeo
ook standaardtechnologie voor zijdelingse botsingen:
* Opblaasbare curtainairbags voor de inzittenden voor- en achterin
* Zij-airbags die de borst beschermen voor inzittenden voorin
Verder biedt de Mondeo-lijn andere opvallende voorzieningen voor een
betere bescherming van inzittenden in verschillende ongevalsituaties,
zoals:
* Inklapbare pedalen
* Geoptimaliseerde systemen voor de ondersteuning van uiteenlopende
lichaamsprofielen
* Hoofdsteunen voorin
"Bij onze benadering van het veiligheidssysteem van de Mondeo hebben
we geen compromissen gesloten", zegt OâNeill. "We zetten alles op
alles om met de nieuwe Mondeo voorop te lopen op veiligheidsgebied."
AutoRai