AutoRai

Ford Mondeo krijgt fris nieuw uiterlijk

(12-4-2005)
Het uiterlijk van de Ford Mondeo krijgt een opfrisbeurt, waarmee de auto nog aantrekkelijker wordt. Verschillende subtiele veranderingen in het exterieur versterken het tijdloze en hedendaagse ontwerp van deze auto, die ondanks de harde concurrentie een sterke positie blijft innemen in het Europese CD-segment.

Het nieuwe uiterlijk vormt een uitstekende aanvulling op de veelgeroemde rijkwaliteit van de Mondeo. Met de indrukwekkende reeks TDCi-dieselmotoren, waaronder de ultrakrachtige 2.2 liter-versie met 155 pk/ 114 kW en 400 Nm, de opwindende sportieve Mondeo ST, en de praktische Wagon, biedt het Mondeo-programma voor elke klant wat wils. Alle Mondeo's zijn voorzien van het IPS-systeem (Intelligent Protection System) van Ford, waardoor de Mondeo een van de veiligste auto's is.

Naast de fysieke wijzigingen van de Mondeo is ook de samenstelling van de uitvoeringen veranderd om de keus verder te vergroten. Zo is de Titanium uitvoering vanwege zijn aanhoudende populariteit opgenomen in het vaste leveringsprogramma, naast de Ghia Executive. De Titanium werd oorspronkelijk in 2004 geïntroduceerd als een model met een beperkte oplage.

"We verwachten dat de Mondeo door deze nieuwste wijzigingen, in combinatie met de beschikbaarheid van de modernste technologieën zoals Bluetooth TM, toonaangevend wordt wat betreft keuzemogelijkheden, klantentevredenheid en voorzieningen", aldus Kevin OâNeill, Executive Director for Large and Luxury Vehicles bij Ford of Europe. "Het succes van de Mondeo tot nu toe geeft wel aan dat we een winnaar in huis hebben, maar we blijven natuurlijk niet stilstaan."

Wijzigingen
De nieuwe Mondeo ziet er sportiever en luxueuzer uit, maar behoudt zijn hedendaagse, kenmerkende ontwerp.

Een opvallende voorbode voor de veranderingen aan de buitenzijde is het nieuwe ontwerp van de voor- en achterbumpers met nieuwe lagere randen en de extra gedetailleerde chroomaccenten rondom de auto.

"De bestaande Mondeo was al stijlvol vorm gegeven, maar uit feedback van klanten en vanuit ons eigen perspectief was wel duidelijk dat slechts enkele kleine wijzigingen voor een modernere uitstraling konden zorgen", zegt Chris Bird, European Director of Design bij Ford. "Er was niet één specifiek aandachtspunt, maar er waren verschillende subtiele nuances die we konden aanpassen om deze auto visueel nóg aantrekkelijker te maken."

Zo zijn de 4- en 5-deursmodellen voorzien van chroomaccenten en hebben de grote achterlampen helderder glas gekregen, zodat ze er fris en elegant uitzien. Bovendien bevat de nieuw vormgegeven onderste rand van de achterbumper nu opvallende en functionele rode reflectoren op de 4- en 5-deursmodellen.

Bij alle Mondeo-modellen krijgt de grille aan de voorzijde een nieuw design. De Ghia Executive en Titanium-uitvoeringen krijgen een volledig gevormde onderste bumper in carrosseriekleur. De Ghia Executive- en Titanium-modellen krijgen bovendien een lage roestvrijstalen strip en bumperbeschermingsstrips in carrosseriekleuren. Als finishing touch worden alle modellen voorzien van heldere zijclignoteurs in de voorbumper.

Aan de binnenkant behoudt de Mondeo zijn kwalitatief hoogstaande uitstraling en specifieke details, maar er zijn wel wat subtiele veranderingen aangebracht.

Stijlvolle nieuwe bekleding en andere kleuren (zilver, Ghia-look en titanium) zijn voor de hele reeks verkrijgbaar. Ook de centraal geplaatste klok is subtiel veranderd met nieuw zwart inlegwerk en verder zijn de kleuren en de verlichting van de wijzers verbeterd, zodat ze beter zichtbaar zijn voor de bestuurder. In de exclusievere modellen, zoals de Ghia Executive en de ST, is meer chroom gebruikt, wat perfect past bij de moderne uitstraling van het interieur.

Verbeterde rijeigenschappen
Naast de opfrisbeurt van het exterieur en het interieur van de Mondeo-reeks zijn ook de rijeigenschappen verbeterd.

"We wilden graag de band tussen bestuurder en auto versterken, en dan zodanig dat de rijeigenschappen erop vooruit gingen en de auto veiliger en praktischer werd", zegt OâNeill.

Op basis van deze doelstellingen is de nieuwe Mondeo voorzien van remmen die de bestuurder meer feedback geven bij remacties.

Op Mondeo's die zijn voorzien van de handgeschakelde Durashift-transmissie met zes versnellingen, is een veermechanisme aan de versnellingshendel toegevoegd om verkeerd schakelen te helpen voorkomen. Onder de versnellingshendel zit nu een geveerde ring die door de bestuurder moet worden opgetild om de versnelling in de achteruit te zetten.

Gebruiksgemak en connectiviteit
Voor de hedendaagse rijomstandigheden geeft de Ford Mondeo de toon aan als het gaat om betaalbaar gebruiksgemak en communicatievoorzieningen.

Voor gebruikers van mobiele telefoons zijn twee hands-free sets verkrijgbaar, waarvan er twee zijn voorzien van de nieuwste Bluetooth TM -technologie.

Bij het BluetoothTM-systeem zonder houder kan een willekeurige BluetoothTM-telefoon worden gekoppeld aan het hands-free systeem in de auto. Met BluetoothTM-technologie kunnen klanten een draadloze verbinding tot stand brengen tussen hun telefoon en het systeem in de auto.

Het systeem kan zodanig worden geprogrammeerd dat tot vijf verschillende mobiele telefoons worden herkend, zodat deze automatisch verbinding kunnen maken zodra men in de auto stapt. Er kan ook worden ingesteld dat een specifieke telefoon voorrang krijgt, aangezien er slechts door één apparaat tegelijkertijd verbinding kan worden gemaakt.

Met behulp van spraakgestuurde technologie kan de bestuurder of passagier van wie de telefoon is verbonden met het systeem, telefoontjes plegen of aannemen via gesproken instructies. Bovendien kunnen met dit systeem ook andere interessante voorzieningen via spraak worden bestuurd, zoals het audiosysteem en het klimaatbeheersingssysteem.

Bij het BluetoothTM-systeem met telefoonhouder wordt de telefoonhouder in de middenconsole geplaatst zodat de telefoon kan worden opgeladen en verbinding kan worden gemaakt met een externe antenne voor een betere ontvangst. Ook kan het adresboek van de mobiele telefoon worden geraadpleegd via het ICE-scherm (In Car Entertainment).

Beide BluetoothTM-systemen voor de Mondeo bevatten een DSP (Digital Sound Processor) voor optimale geluidskwaliteit. Bovendien kunnen bij beide systemen de telefoonfuncties op een veilige manier worden bediend via de radio en een geïntegreerde microfoon.

De hands-free systemen bieden niet alleen technologische voordelen, maar zijn ook vriendelijker geprijsd dan de meeste concurrerende systemen. In het systeem voor spraaksturing kunnen verder tot twintig telefoonnummers, twintig radiozenders en twintig navigatiesysteeminstellingen worden opgeslagen.

"BluetoothTM en het systeem voor spraaksturing zijn perfecte voorbeelden van de waardevolle, toonaangevende technologie die Ford te bieden heeft", zegt Wolfgang Balduin, Supervisor, Application Infotainment Sub-Systems. "We zijn niet alleen in staat hypermoderne communicatietechnologie te bieden in dit segment, maar ook nog voor een lagere prijs dan verschillende concurrenten."

Gebruikers van de modernste audioapparatuur, zoals I-Pod- of mp-3-spelers, zullen zeker interesse hebben in de ICE-systemen (In Car Entertainment) van de Mondeo, die allemaal kunnen worden voorzien van een speciale aansluitingsmogelijkheid in het handschoenenkastje.

Met de standaardaudioaansluiting van 3,5 mm beschikken Mondeo-klanten over een kant-en-klare kabelverbinding tussen hun draagbare apparatuur en het ICE-systeem.

Door hun I-Pod-, mp-3-speler of zelfs een draagbaar cassettedeck of draagbare cd-speler aan te sluiten, kunnen klanten hun audiobestanden afspelen via het indrukwekkende audiosysteem van de Mondeo en het volume, de geluidskwaliteit en balance/fade regelen met het ICE-systeem.

Nieuwe Mondeo-lijn vereenvoudigd
De nieuwe Mondeo-lijn biedt meer keus en meer interessante voorzieningen dan ooit tevoren. De Mondeo-lijn is ontworpen voor een zo breed mogelijk publiek, of men nu op zoek is naar een goede prijs/kwaliteit-verhouding, luxe voorzieningen of goede prestaties.

De nieuwe Mondeo-reeks biedt keus uit een vierdeurs sedan, een vijfdeurs hatchback en een Wagon. De line-up bestaat uit de Ambiente, Trend, Ghia Executive en dus de Titanium die permanent is opgenomen in het het programma.

Toevoeging aan de top
Het blijft echter niet bij de twee topuitvoeringen Ghia Executive en Titanium.

Binnenkort zullen wij u informeren over een nieuwe, rijk uitgeruste topuitvoering, die aan het Mondeo-gamma toegevoegd zal worden. Tevens zullen wij u dan nader informeren over de wijzigingen die doorgevoerd zijn op elke specifieke uitvoering en de exacte specificaties hiervan.

Motorassortiment
Terwijl er zeer specifieke, cosmetische aanpassingen zijn aangebracht om de moderne uitstraling van de Mondeo te verbeteren, heeft de Mondeo-lijn nog steeds een indrukwekkende keuze in motoren.

Er is een uitgebreid aanbod van Duratec benzine-, Duratorq TDCi- en Duratorq TDDi-dieselmotoren, zodat klanten beschikken over ongekende keuzemogelijkheden, of ze nu meer belang hechten aan prestaties of zuinigheid of beide.

De Duratorq-dieselmotoren
De Mondeo biedt keus uit vier Duratorq-dieselmotoren, en in drie van deze motoren zijn de nieuwste common-rail injectiesystemen toegepast. Deze Duratorq TDCi-motoren met common-rail injectiesysteem zijn verkrijgbaar in een uitvoering van 115 pk/ 85 kW, 130 pk/ 96 kW of 155 pk/ 114 kW.

Aan de top van deze reeks is de opwindende 2.2 liter TDCi-motor verkrijgbaar in combinatie met een handmatige versnellingsbak met zes versnellingen, die zorgt voor een indrukwekkende 155 pk en tot 400 Nm koppel. Het gecombineerd brandstofverbruik bedraagt 6.1l/100km (8.2 l/100km binnen de bebouwde kom, 4.9 l/100km op de snelweg) en de gecombineerde CO -emissie bedraagt 161 g/km. [OPMERKING: de cijfers voor de Wagon bedragen respectievelijk 6.3, 8.4, 5.1 l/100km en 166 g/km]. Overigens wordt deze motor aangepast om te voldoen aan de Euro IV-emissienorm in augustus 2005.

De 2.0 liter TDCi-motoren met 115 en 130 pk bieden een ruime keus, gecombineerd met een handmatige Duratec-transmissie met vijf of zes versnellingen en een automatische 5-tronic Durashift-transmissie. Het koppel voor deze twee motoren bedraagt respectievelijk 280 Nm bij
1.900 rpm en 330 Nm bij 1.800 rpm, met extra vermogensreserve dankzij de overboostfunctie. Bij handgeschakelde transmissie voldoen beide motoren al aan de Euro IV-emissienorm.

Uitermate zuinig is de Mondeo 2.0 liter TDDi-motor met 90 pk/ 66 kW en een koppel van 245 Nm bij 1900 rpm. Het gecombineerd brandstofverbruik bedraagt 5.8l/100km (8.1 l/100km binnen de bebouwde kom, 4.5 l/100km op de snelweg) en de gecombineerde CO -emissie bedraagt 154 g/km. [OPMERKING: de cijfers voor de Wagon bedragen respectievelijk op 6.0, 8.3, 4.7 l/100km en 158 g/km]. Per augustus 2005 wordt deze motor vervangen door een 90 pk-versie met common rail-injectie met hoge inspuitdruk, waarmee ook wordt voldaan aan de Euro IV-emissienormen.

De Duratec-benzinemotoren
Naast het brede aanbod van dieselmotoren, zijn er voor de Mondeo-lijn ook diverse benzinemotoren verkrijgbaar. Als enige in zijn klasse biedt de Mondeo keus uit drie Duratec V6-motoren, afhankelijk van de markt:

* de 3.0 liter Duratec V6-motor met 226 pk/ 166 kW die borg staat voor uitstekende prestaties en uitsluitend verkrijgbaar is voor het vlaggenschip, het ST220-model, gecombineerd met de handmatige Durashift-versnellingsbak met 6 versnellingen
* de sportieve 3.0 liter Duratec V6-motor met 204 pk/ 150 kW, gecombineerd met de handmatige Durashift-versnellingsbak met 6 versnellingen

* de 2.5 liter Duratec V6-motor met 170 pk/ 125 kW, die verkrijgbaar is met de handmatige Durashift-versnellingsbak met 6 versnellingen of de automatische 5-tronic Durashift-transmissie

Verder kan de Mondeo worden uitgerust met een 2.0 liter Duratec-motor met 145 pk/ 107 kW, gecombineerd met de handmatige Durashift-versnellingsbak met 5 versnellingen of de automatische transmissie met 4 versnellingen of met een van de twee verschillende
1.8 liter Duratec-motoren: de uitvoeringen met 110 pk/ 81 kW of 125 pk/ 92 kW worden gecombineerd met een Durashift-transmissie met 5 versnellingen.

Veelgeroemde rijeigenschappen
Een fraai uiterlijk, uitzonderlijke motoren, moderne technologie en voorzieningen ⦠Dit alles zou weinig betekenen als de rijeigenschappen van de Mondeo niet ook van hoogstaand niveau waren.

Sinds zijn introductie in 1993 wordt de Mondeo geroemd om zijn uitzonderlijke rijeigenschappen. Met de nieuwste Mondeo hebben de Driving Quality-ingenieurs van Ford nu de ideale balans weten te bereiken tussen comfort en controle op een hoog niveau. Dit werd bereikt door het ontwikkelen van een wielophanging die optimale isolatie biedt van de weg en de bestuurder veel vertrouwen geeft doordat de auto volgens verwachting reageert op input van de bestuurder.

Het hypermoderne wielophangingsysteem maakt de Mondeo prima geschikt voor de uiteenlopende eisen van bestuurders en wegdek in heel Europa. Omdat bestuurders op het Europese vasteland veel waarde hechten aan stabiliteit bij hoge snelheden, is een topkwaliteit wielophanging, zowel voor als achter, een must. In Groot-Brittannië zijn de wegen krap en bochtig, dus stelt men daar ook prijs op een compromisloos ontwerp dat veel controle biedt.

"We zijn er bij Ford erg trots op dat we zo'n uitstekende voertuigdynamiek hebben ontwikkeld die op zijn minst net zo goed is als bij de allerbeste wagens in dit segment", zegt Kevin OâNeill. "Het is een uitdaging om precies de juiste balans te vinden wat betreft stuurgevoeligheid, feedback en comfort. Gezien de reacties van onze klanten en de experts op het gebied van autotechniek, is dat ons uitstekend gelukt en levert de perfecte symmetrie een uitzonderlijke rijdynamiek op."

Veiligheid dankzij IPS
De nieuwe Mondeo bevat het IPS-systeem (Intelligent Protection System) van Ford, een verzameling veiligheidstechnologieën waarvoor Ford pionierswerk heeft verricht. De belangrijkste elementen van IPS (dat standaard tot de uitrusting van de Mondeo-lijn behoort) zijn:
* In twee stappen opblaasbare airbags voor de inzittenden op de voorstoelen, met een geavanceerd detectiesysteem waarmee de impact van frontale botsingen, de positie van de bestuurder en de bezetting van de passagiersstoel wordt geanalyseerd
* Gordelspanners en gordelklampen op de veiligheidsgordels voor de inzittenden voorin

Naast de degelijke bescherming voor frontale botsingen bevat de Mondeo ook standaardtechnologie voor zijdelingse botsingen:
* Opblaasbare curtainairbags voor de inzittenden voor- en achterin
* Zij-airbags die de borst beschermen voor inzittenden voorin

Verder biedt de Mondeo-lijn andere opvallende voorzieningen voor een betere bescherming van inzittenden in verschillende ongevalsituaties, zoals:

* Inklapbare pedalen

* Geoptimaliseerde systemen voor de ondersteuning van uiteenlopende lichaamsprofielen

* Hoofdsteunen voorin

"Bij onze benadering van het veiligheidssysteem van de Mondeo hebben we geen compromissen gesloten", zegt OâNeill. "We zetten alles op alles om met de nieuwe Mondeo voorop te lopen op veiligheidsgebied."