GroenLinks

Terugsturen KLM-toestel bewijst misbruik VS van passagiersgegevens

KLM-toestel teruggestuurd 11 april 2005

De weigering van de Amerikaanse autoriteiten een KLM-toestel toe te laten in hun luchtruim bewijst dat de Amerikanen van meer Europese passagiersgegevens gebruik maken dan ze met de EU hebben afgesproken. Dat druist fors in tegen eerdere afspraken en de Europese privacywetgeving.

"Wederom blijkt dat de Amerikanen zich weigeren te houden aan de Europese privacywetgeving. Het is daarom hoog tijd dat de Europese Commissie en de lidstaten een grens trekken en vaart zetten achter het reeds lang beloofde push-systeem. Hiermee bepaalt de EU zelf welke passagiersgegevens naar de VS worden 'geduwd', terwijl de Amerikanen momenteel alle gegevens uit de Europese databases kunnen 'trekken'", GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg.

Geen garanties
Volgens haar zijn er geen garanties dat de Amerikanen niet ook passagiersgegevens van intra-Europese vluchten bekijken. Buitenweg: "Daar kunnen ze zo bij. We geloven de Amerikanen op hun blauwe ogen geloven dat ze geen intra-Europese passagiersgegevens en allerlei extra privacygevoelige gegevens als voedselvoorkeuren en creditcardgegevens uit de database halen. Uit het voorval met deze KLM-vlucht blijkt dat ze dit vertrouwen beschamen."

Push-systeem wel mogelijk
In een eerder debat (9 maart) over dit onderwerp in het Europees Parlement zei de verantwoordelijke eurocommissaris Frattini dat het gebruik van een push-systeem al mogelijk is. Buitenweg wil daarom van de Commissie weten waarom dit systeem, in overeenstemming met een eerdere belofte aan het Europees Parlement, nog steeds niet in werking is getreden.

Big-brother systeem
Eerder waarschuwde ze al dat de Europese Commissie geen garanties had verkregen dat de Amerikanen niet méér privacygegevens zouden gebruiken dan de EU wenste. Ook kunnen deze gegevens in het Amerikaanse global surveillance systeem terecht komen. Dit systeem stelt zich ten doel allerlei privacygegevens van individuen te combineren om wereldwijd van zoveel mogelijk burgers een profielschets te maken. Voormalig eurocommissaris Bolkestein - die de onderhandelingen met de VS over de passagiersgegevens leidde - deed de argwaan van Buitenweg destijds af als onnodige paranoia voor een big-brother systeem.

«