Hogesnelheidslijn-Zuid
Onderzoeksrapport,
Accountantsverslag bij
voortgangsrapportage 16
Peildatum 1 januari 2005
Inhoudsopgave
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . .
1 Onderzoeksrapport 3
2 Belangrijke ontwikkelingen inzake het project 6
2.1 Het project 6
2.2 Projectorganisatie 7
3 Budgettaire situatie 8
4 Onderzoeksaanpak 9
4.1 AARD EN Reikwijdte van het onderzoek 9
5 Bevindingen 10
5.1 Toereikendheid projectorganisatie 10
5.2 Opzet en inhoud Voortgangsrapportage 12
5.3 Kwaliteit en Volledigheid VAN IN DE VoortganGsrapportage
OPGENOMEN INFORMATIE 12
6 Bijlagen 15
Onderzoeksrapport
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . .
Opdracht
In opdracht van de Minister van Verkeer en Waterstaat hebben wij in het
kader van de "procedureregeling grote projecten" inzake het project
Hogesnelheidslijn-Zuid (HSL-Zuid) een onderzoek ingesteld naar:
de toereikendheid van de projectorganisatie in 2004 wat betreft
de beheersmaatregelen met betrekking tot de planning, de
voortgangsbewaking, de budgetbewaking, de interne
informatievoorziening en het risicomanagement;
de opzet van de voortgangsrapportage per 1 januari 2005;
de kwaliteit en de volledigheid van in deze voortgangsrapportage opgenomen
informatie.
De door ons onderzochte voortgangsrapportage per 1 januari 2005 is als
bijlage bij dit rapport gevoegd. Deze voortgangsrapportage is opgesteld
onder verantwoordelijkheid van de Minister van Verkeer en Waterstaat.
De opzet van de projectorganisatie is afgeleid van een binnen het
ministerie vastgesteld beheersmodel.
Werkzaamheden
Ons onderzoek is verricht overeenkomstig algemeen aanvaarde richtlijnen met
betrekking tot assurance-opdrachten. Op grond van deze richtlijnen hebben
wij onze werkzaamheden zodanig gepland en uitgevoerd dat een deugdelijke
grondslag is verkregen voor ons oordeel over de door ons onderzochte
punten.
Toereikendheid projectorganisatie
Wij hebben de opzet, het bestaan en de werking van specifieke onderdelen
van de projectorganisatie - waaronder de administratieve processen en
interne controlemaatregelen - beoordeeld aan de hand van het op het project
van toepassing zijnde beheersmodel, door middel van interviews en de
beoordeling van de relevante documentatie ter zake. Wij hebben hierbij met
name aandacht besteed aan de beheersmaatregelen met betrekking tot de
planning, de voortgangsbewaking, de budgetbewaking, de interne
informatievoorziening en het risicomanagement.
Opzet van de voortgangsrapportage
Wij hebben beoordeeld of de opzet van de voortgangsrapportage voldoet aan
de voor dit project relevante informatie-eisen zoals opgenomen in de
"procedureregeling grote projecten".
Kwaliteit en volledigheid van in de voortgangsrapportage opgenomen
informatie
Ter zake van de in de tekst en tabellen 2 tot en met 5 opgenomen
historische financiële informatie in hoofdstuk 4 paragrafen 2 en 3, zijn
wij nagegaan of de daarin opgenomen gerealiseerde verplichtingen, uitgaven
en ontvangsten op een juiste wijze zijn ontleend aan de jaarrekening van
het Infrastructuurfonds over 2004. Voorts hebben wij beoordeeld of deze
informatie consistent is met de voortgang van het project.
Ter zake van de in de tekst en tabel 6 opgenomen toekomstgerichte
financiële informatie in hoofdstuk 4 paragraaf 4 Realisatieprogramma
Hogesnelheidslijn hebben wij inlichtingen ingewonnen bij functionarissen
van de organisatie, beschikbare documenten beoordeeld en zijn wij nagegaan
of de beschikbare informatie op een consistente wijze is verwerkt.
Ter zake van de in de tekst en tabellen opgenomen niet-financiële
informatie in hoofdstukken 3, 4 en 5 zijn wij nagegaan of de hierin
gepresenteerde informatie is ontleend aan interne informatie en rapportages
die door het management worden gebruikt voor de beheersing van het project.
Oordeel
De opzet van de projectorganisatie HSL-Zuid is in 2004 in overeenstemming
met het voor de grote projecten algemeen van toepassing zijnde beheersmodel
en voldoet wat betreft het bestaan en de werking aan de eraan te stellen
eisen.
De opzet van de voortgangsrapportage voldoet aan voor dit project relevante
informatie-eisen zoals opgenomen in de "procedureregeling grote projecten".
Ter zake van de in de tekst en tabellen 2 tot en met 5 opgenomen
historische financiële informatie in hoofdstuk 4 paragrafen 2 en 3, hebben
wij vastgesteld dat de daarin opgenomen verplichtingen, uitgaven en
ontvangsten op een juiste wijze zijn ontleend aan de jaarrekening van het
Infrastructuurfonds over 2004. Voorts is deze informatie consistent met de
voortgang van het project.
De in de tekst en tabel 6 opgenomen toekomstgerichte financiële informatie
in hoofdstuk 4 paragraaf 4 Realisatieprogramma Hogesnelheidslijn is op een
consistente wijze tot stand gekomen.
Gegeven de onzekerheid die inherent is aan toekomstgerichte informatie kan
de realisatie overigens in belangrijke mate afwijken van het gepresenteerde
beeld van de mogelijke toekomstige ontwikkelingen.
Ter zake van de in de tekst en tabellen opgenomen niet-financiële
informatie in de hoofdstukken 3, 4 en 5 hebben wij vastgesteld dat de
hierin gepresenteerde informatie is ontleend aan interne rapportages die
door het management worden gebruikt voor de beheersing van het project.
Toelichting
In hoofdstuk 2 is een korte beschrijving van de voortgang van het project
en van de ontwikkelingen in de projectorganisatie opgenomen.
In hoofdstuk 3 wordt de budgettaire situatie toegelicht.
De onderzoeksaanpak en de gedetailleerde bevindingen worden in
respectievelijk hoofdstuk 4 en 5 weergegeven.
Belangrijke ontwikkelingen inzake het project
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . .
2.1 Het project
Het project HSL-Zuid betreft de realisatie van een
hogesnelheidstreinverbinding vanuit Amsterdam, via Schiphol en Rotterdam,
naar Antwerpen en Parijs. Deze verbinding dient onderdeel uit te maken van
het Europese hoofdnet van hogesnelheidslijnen en dient de groeiende
mobiliteit te accommoderen en een bijdrage te leveren aan de substitutie
van weg- en vliegverkeer naar treinverkeer.
De geplande startdatum voor het commercieel vervoer van de HSL-Zuid is
ongewijzigd gebleven. Deze datum, 1 april 2007, wordt door de
projectorganisatie nog steeds gezien als een reële startdatum.
Gedurende de verslagperiode is de civiele onderbouw nagenoeg gereed
gekomen. Het zuidelijke deel is grotendeels opgeleverd en ter beschikking
gesteld aan de Infraprovider. Voor het noordelijke deel zal dit grotendeels
in het eerste kwartaal van 2005 plaatsvinden.
In enkele gevallen is sprake van een vertraging ten opzichte van de
planning. Het betreft hier met name vertragingen bij het aanbrengen van de
brandwerende bekleding in de boortunnel, de afbouw van een aantal
tunnelgebouwen, en de geluidsschermen. In samenwerking met de Infraprovider
worden mogelijkheden onderzocht om eventuele vertragingen in de onderbouw
op te vangen in de bovenbouw.
De Infraprovider, een private partij, is verantwoordelijk voor de
realisatie van de bovenbouw van de spoorlijn ten behoeve van de HSL-Zuid.
De Infraprovider is begonnen met het aanbrengen van de spoorrails en de
bovenleidingportalen.
Zowel de Infraprovider als de vervoerder, HSA, dienen door middel van het
opstellen van een Integrale Safety Case aan te tonen dat de veiligheid van
de infrastructuur in voldoende mate is gewaarborgd.
Een Independent Safety Assessor (ISA) beoordeelt samen met de Inspectie
Verkeer en Waterstaat (IVW) de Integrale Safety Case.
De realisatie van de koppeling van de ERTMS-beveiligingssytemen aan de
Nederlands-Belgische grens staat onder tijdsdruk. Naar aanleiding hiervan
is besloten om via het realiseren van een zogenaamde gateway een oplossing
te creëren. Voorts wordt in de voortgangsrapportage melding gemaakt van het
feit dat de tijdige aanpassing van de Thalys-treinen aan het ERTMS-
beveiligingssysteem onder druk staat.
Ten aanzien van het vervoer hebben gesprekken plaatsgevonden over de
reistijden in België tussen de Minister en de Belgische federale Minister
van Begroting en Overheidsbedrijven.
Op 6 maart 2005 heeft dit geresulteerd in een aantal door beide Ministers
onderschreven gezamenlijke conclusies over de toekomstige samenwerking
tussen de vervoerders bij de exploitatie van de HSL-Zuid. De Tweede Kamer
is hierover schriftelijk geïnformeerd met brief d.d. 11 maart 2005.
2.2 Projectorganisatie
De aanleg van de HSL-Zuid bevindt zich in een fase dat de
onderbouwcontracten in een afrondend stadium zijn gekomen.
De onderbouw wordt opgeleverd en aan de Infraprovider ter beschikking
gesteld. In 2004 is de Infraprovider gestart met de aanleg van de
bovenbouw.
De vorenvermelde ontwikkelingen hebben eind 2003 geleid tot het aanpassen
van de organisatie waarbij gekozen is voor een meer centrale sturing,
hetgeen in 2004 verder is geoperationaliseerd.
Centraal is een aantal hoofdafdelingen ingericht op basis van belangrijke
thema's zoals bovenbouw, systeemintegratie, vervoer, veiligheid en
infrabeheer.
Thema's zoals systeemintegratie krijgen hierdoor meer onafhankelijke
aandacht.
Voor de verschillende centrale afdelingen zijn in 2004
kwaliteitsmanagementsystemen geïmplementeerd. Uit door een externe auditor
uitgevoerde audits is gebleken dat deze systemen in opzet toereikend zijn.
De decentrale projectbureaus Noord en Zuid zijn per 1 maart 2005
geïntegreerd tot één projectbureau voor de onderbouw.
Een belangrijk onderdeel van de managementcyclus bij het project HSL-Zuid
betreft het uitvoeren van interne en externe audits op basis van de
uitkomsten van de risico-analyses. In 2004 is een aantal integrale audits
op thema's zoals oplevering en overdracht, systeemintegratie, management
van lange termijn risico's, externe kwaliteitsborging voor de bovenbouw en
de beheersing van de activiteiten van de Infraprovider uitgevoerd.
Op basis van de bevindingen worden verbetermaatregelen geïnitieerd.
Met het instellen van een programmateam voor de oplevering en overdracht is
een accent gelegd op een betere beheersing van de afstemming van de
raakvlakken tussen de projectorganisatie HSL-Zuid, de onderbouwaannemers en
de Infraprovider. Een externe auditor heeft een audit uitgevoerd en heeft
naar aanleiding daarvan geconcludeerd dat de projectorganisatie de meest
risicovolle aspecten van de realisatie van de HSL-Zuid ten aanzien van het
proces van opleveren en overdragen in voldoende mate heeft geïdentificeerd.
De beheersing van het bovenbouwcontract heeft in 2004 speciale aandacht
gekregen van de projectorganisatie. Naast een audit door de
projectorganisatie op de beheersing van de activiteiten van de
Infraprovider is onderzocht op welke wijze mutaties op het
bovenbouwcontract zullen worden beheerst.
Om de toename van het aantal relaties en afhankelijkheden tijdens de
bovenbouw-, integratie- en testfase inzichtelijk te maken is het
planningsinstrument verder geoptimaliseerd. Hiertoe is in 2004 onder andere
een extern planningsoverleg ingesteld. Hierbij worden de verschillende
partijen bijeen gebracht en worden de individuele planningen op elkaar
afgestemd. Hiermee beoogt de projectorganisatie om in een vroegtijdig
stadium eventuele planningsproblemen inzichtelijk te maken.
Budgettaire situatie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . .
De in de voortgangsrapportage aangegeven budgettaire situatie per
1 januari 2005 kan als volgt worden samengevat (x E 1 mln):
(exclusief beschikbaarheidsvergoeding Infraprovider)
Oorspronkelijk toegekend budget 3.413
Mutaties als gevolg van scopewijzingen e.d. 1.656
Mutaties als gevolg van loon- en prijsontwikkelingen 946
Toevoeging BTW 635
---
Budget prijspeil 2004 6.650
Aangegane verplichtingen 6.431
---
Verplichtingenruimte 219
Aangegane verplichtingen 6.431
Gerealiseerde uitgaven 5.933
---
Nog te betalen op aangegane verplichtingen 498
Uit dit overzicht blijkt dat het totale projectbudget per peildatum 1
januari 2005 E 6.650 mln. (exclusief beschikbaarheidsvergoeding
Infraprovider) bedroeg en dat daarvan per 1 januari 2005 E 6.431 mln. was
verplicht.
Voorts was er ultimo 2004 E 5.933 mln. betaald op de aangegane
verplichtingen.
Het in totaal benodigde bedrag uit de risicoreservering bedroeg per
1 januari 2005 volgens de bestaande inzichten E 589 mln. Dit bedrag sluit
aan bij de door de projectorganisatie aangeleverde onderliggende
informatie.
In de begroting van het Infrastructuurfonds is reeds een bedrag van
E 287 mln. vanuit de risicoreservering toegevoegd aan het artikelonderdeel
HSL-Zuid (03.03.01). De besteding van deze middelen vindt plaats nadat het
ministerie van Financiën hiertoe instemming heeft verleend.
Naar verwachting zal derhalve per peildatum nog E 302 mln. aan
artikelonderdeel 03.03.01 dienen te worden toegevoegd ten laste van de
risicoreservering.
Onderzoeksaanpak
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . .
4.1 AARD EN Reikwijdte van het onderzoek
Wij hebben in het kader van de "procedureregeling grote projecten" een
onderzoek uitgevoerd naar de toereikendheid van de projectorganisatie in
2004 en de kwaliteit en de volledigheid van de in Hoofdstuk 3 tot en met 5
in voortgangsrapportage 16 opgenomen informatie.
Dit onderzoek is uitgevoerd in overeenstemming met de richtlijnen inzake
assurance-opdrachten.
De toereikendheid van de projectorganisatie is op basis van de volgende
criteria getoetst:
? is de opzet van de projectorganisatie afgeleid van een door het
ministerie vastgesteld beheersmodel en is deze opzet toereikend;
? zijn er toereikende beheersmaatregelen, zoals die ter zake van de
planning, de voortgangsbewaking, de budgetbewaking, de interne
informatievoorziening en het risicomanagement en functioneren deze.
De opzet, de kwaliteit en de volledigheid van de voortgangsrapportage zijn
op basis van de volgende criteria getoetst:
? is de opzet van de voortgangsrapportage in overeenstemming met de
afspraken die terzake zijn gemaakt met de Tweede Kamer;
? is de niet-financiële informatie in de voortgangsrapportage consistent
met de opgenomen financiële informatie en is deze niet-financiële
informatie ontleend aan de interne informatievoorziening;
? is de financiële informatie wat de realisatiecijfers betreft, in
overeenstemming met de door ons gecontroleerde jaarrekening van het
Infrastructuurfonds en is deze informatie consistent met de voortgang van
het project en, wat betreft de toekomstgerichte cijfers, in
overeenstemming met de interne informatievoorziening.
Bevindingen
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . .
5.1 Toereikendheid projectorganisatie
De opzet, het bestaan en de werking van de projectorganisatie zijn
toereikend en sluiten aan op het door het ministerie van Verkeer en
Waterstaat vastgestelde beheersmodel. Dit model vormt het uitgangspunt voor
de wijze waarop grote projecten moeten worden beheerst en de norm waaraan
de projectorganisatie moet voldoen.
Risicomanagement is een belangrijk onderdeel van de besturing en beheersing
van het project HSL-Zuid. De opzet en werking van het systeem van
risicomanagement zijn door een externe auditor beoordeeld. Daarbij is
vastgesteld dat het risicomanagementsysteem zowel in opzet als in werking
toereikend is.
In het risicoregister is momenteel een groot aantal (ca 450) risico-items
in behandeling waarvan de beheersbaarheid een permanent aandachtspunt
vormt. Hierbij wordt opgemerkt dat slechts een beperkt deel van de risico's
de omvang van het risicoprofiel bepaalt. Deze risico's krijgen extra
aandacht.
Ten aanzien van de werking van het systeem zijn door de externe auditor, in
het kader van het streven naar een continue verbetering, een aantal
aandachtspunten voor optimalisatie aangegeven.
Met behulp van het risicoregister wordt verantwoording afgelegd over de
financiële en planningsrisico's en worden de risico's gemonitord. In de
voortgangsrapportage zijn de belangrijkste risico's gekwantificeerd.
Hierbij wordt een stijging (ten opzichte van de voorgaande VGR) van
E 27 mln. van de boven het huidige projectbudget te verwachten meerkosten
gesignaleerd.
Een belangrijk onderdeel van het risicoregister bestaat uit
planningsrisico's. In het kwaliteitsmanagementsysteem zijn procedures voor
de integrale planning opgenomen. In rapportages van in- en externe audits
is geconcludeerd dat in het algemeen sprake is van een toereikende
integrale planningssystematiek.
Aandachtspunten ten aanzien van de planningssystematiek betreffen:
1. de summiere planningsinformatie van diverse externe partijen (met name
Infraspeed);
2. het omgaan met vertrouwelijke planningsinformatie van en naar externe
partijen in relatie tot het geven van een zo volledig mogelijk beeld.
Wij adviseren om de externe partijen nadrukkelijker te bewegen om in
voldoende mate informatie aan te leveren. Overigens is de contractuele
positie van de Staat niet zodanig dat deze informatie afgedwongen kan
worden.
Een essentieel onderdeel van de managementcyclus bij de directie HSL-
Zuid vormt het uitvoeren van interne en externe audits. Binnen de
projectbureaus worden op basis van risico-analyses en een daaruit
voortvloeiende auditplanning, audits uitgevoerd op de interne (IKB) en
externe (EKB) processen. Daarnaast worden door interne en externe
auditors audits uitgevoerd op de proces- en projectbeheersing binnen
de HSL-Zuid.
Op grond van de vorenvermelde audits concluderen wij dat de EKB-
systematiek bij design- en constructcontracten in voldoende mate
werkt.
Op een groot aantal contracten van het project Rotterdam-West zijn de
Uniforme Administratieve Voorwaarden (UAV) van toepassing. Het financieel
belang van deze contracten bedroeg in 2004 ca E 49 mln.
In een aantal gevallen ontbreken toereikende onderbouwingen van de
geleverde prestaties, waardoor het leggen van een relatie tussen het
gefactureerde bedrag en de voortgang van het werk in onvoldoende
mate mogelijk is. Hierdoor kon onvoldoende zekerheid worden
verkregen omtrent de rechtmatigheid van de desbetreffende uitgaven.
De vorenvermelde tekortkomingen worden naar onze mening enerzijds
veroorzaakt door een gecombineerde beheerssystematiek waarbij zowel
de UAV bepalingen als de EKB-systematiek van toepassing zijn en
anderzijds door de relatieve onbekendheid met de UAV systematiek van
de desbetreffende medewerkers. Deze hebben namelijk vooral een
"spoortechnische" achtergrond.
Het is van belang dat de projectorganisatie extra aandacht geeft aan de
beheersing van deze contracten en dat verder richting wordt gegeven aan de
frequentie en diepgang van de noodzakelijke controlehandelingen om de
rechtmatigheid van de uitgaven in voldoende mate te kunnen waarborgen.
Het komt nog regelmatig voor dat contracten niet tijdig worden
afgesloten of dat geen/niet tijdig wijzigingsovereenkomsten worden
afgesloten. Mede daardoor is inzake de verschillende onderbouw contracten
in afwijking van de contractuele bepalingen in december 2004 de indexering
ad E 26,3 mln. over oktober en november 2004 betaald, terwijl deze betaling
pas in januari 2005 had mogen plaatsvinden.
Verbeterpunten vormen verder het tijdig bijstellen van verplichtingen
en het juist en tijdig opnemen van vorderingen in de administratie.
5.2 Opzet en inhoud Voortgangsrapportage
De opzet en de inhoud van de voortgangsrapportage zijn gebaseerd op het
binnen het ministerie geldende beheersmodel en informatieprofiel.
De voortgangsrapportage is tot stand gekomen op basis van de interne
kwartaalrapportages. Wij hebben vastgesteld dat de informatie in de
voortgangsrapportage consistent is met de informatie uit de
kwartaalrapportages en overige interne verslagen en documenten.
De structuur en de omvang van de voortgangsrapportage is gewijzigd ten
opzichte van de voorgaande voortgangsrapportage. Vooral de informatie over
de voortgang van het project is minder uitgebreid maar naar onze mening op
een toereikende wijze weergegeven.
5.3 Kwaliteit en Volledigheid VAN IN DE VoortganGsrapportage
OPGENOMEN INFORMATIE
5.3.1 Scope
Er hebben zich gedurende de verslagperiode geen scopewijzigingen
voorgedaan. De financiële omvang van de scope sluit aan met het voor de HSL-
Zuid in het Infrastructuurfonds opgenomen bedrag. In 2004 is een bedrag van
E 113 mln. vanuit de risicoreservering toegevoegd aan het projectbudget.
5.3.2 Planning
De in hoofdstuk 3 paragraaf 2 "Voortgang en Planningsrisico's per mijlpaal"
en hoofdstuk 5 paragraaf 2 "Belangrijkste beïnvloedbare risico's" opgenomen
informatie over de planning en de voortgang van het project zijn ontleend
aan het onderliggend planningssysteem en aan de interne rapportages.
Wij hebben een marginale toets uitgevoerd op de consistentie van deze
informatie met andere informatie uit de voortgangsrapportage.
Hieruit kwamen geen bijzonderheden naar voren.
Als startdatum voor de gehele HSL-lijn wordt 1 april 2007 voorzien.
De betrouwbaarheid van de vigerende planning staat enigszins onder druk met
name als gevolg van het veelal ontbreken van goede planningsinformatie van
de diverse externe partijen en een veelal globale onderbouwing van de
tijdseffecten van risico's. Hierdoor is onvoldoende duidelijk of de
planning haalbaar is. Ondanks dat de oplevering van de onderbouw op enkele
onderdelen achterloopt op de planning is de projectorganisatie van mening
dat de startdatum nog steeds haalbaar is. Hiervoor dienen dan wel
toereikende beheersmaatregelen te worden genomen.
Recent is door de projectorganisatie een analyse uitgevoerd op basis
waarvan geconcludeerd is dat nog steeds op tijd gestuurd dient te worden.
Wij adviseren de komende tijd het eventuele omslagpunt voor sturen op tijd
permanent te monitoren. Hierbij dient tevens expliciet te worden afgewogen
of de kosten voor de inzet van beheersmaatregelen nog opwegen tegen het
belang van het mitigeren van de desbetreffende risico's.
5.3.3 Financiën
In de paragrafen 4.2 en 4.3 van de voortgangsrapportage wordt ingegaan op
het projectbudget en de daarbij behorende verplichtingen en kasrealisaties.
Wij hebben vastgesteld dat deze informatie in overeenstemming is met de
jaarrekening van het Infrastructuurfonds.
De projectkosten zullen naar de huidige inzichten van de
projectorganisatie, exclusief de vanaf 2006 te betalen 25-jarige
beschikbaarheidsvergoeding,
E 6.952 mln. bedragen.
5.3.4 Risicoparagraaf
In hoofdstuk 5 van de voortgangsrapportage zijn de belangrijkste risico's
weergegeven. Naast een indeling op basis van de 5 hoofdgroepen is tevens
een indeling opgenomen op basis van de mate waarin de risico's nog
beïnvloedbaar zijn. Dit is aanvullende informatie in vergelijking tot de
informatie in de voorgaande voortgangsrapportage. Naast een toelichting van
de risico's is tevens een kwantificering van de risico's opgenomen. De
geschatte bedragen zijn ontleend aan het onderliggende
risicomanagementsysteem.
In de kwartaalrapportages 2004 van de directie HSL-Zuid wordt ook melding
gemaakt van risico's die kunnen optreden na de realisatiefase en die
betrekking hebben op de relatie met België, HSA en bestaand spoor. De
directie HSL-Zuid identificeert en signaleert deze risico's en voert
hierover periodiek overleg met Directoraat-Generaal Personenvervoer (DGP).
Wij benadrukken dat de taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot
deze risico's zo spoedig mogelijk in overleg met DGP expliciet moeten
worden vastgelegd.
In paragraaf 5.2 van de voortgangsrapportage wordt ingegaan op de risico's
die mogelijk kunnen optreden na de realisatiefase.
Onderscheid wordt gemaakt tussen risico's waarvoor in de realisatiefase
beheersmaatregelen zijn getroffen, waarvan de kosten ook nog doorlopen in
de exploitatiefase en risico's die mogelijk optreden in de exploitatiefase
en waarvoor op dat moment beheersmaatregelen getroffen dienen te worden. In
de voortgangsrapportage wordt gesproken over verwachte kosten van E 22,3
mln.
Wij adviseren om de volledigheid van de (kwantificering) van deze risico's
onafhankelijk te laten toetsen.
Wij adviseren ook de risico's die zich tijdens de exploitatiefase kunnen
voordoen en betrekking hebben op de relatie met België, HSA en bestaand
spoor zoveel mogelijk te kwantificeren.
5.3.5 Projectorganisatie
In de voortgangsrapportage wordt niet gerapporteerd over de ontwikkelingen
ten aanzien van de projectorganisatie.
Wij zijn gaarne bereid een en ander nader toe te lichten.
Den Haag, 5 april 2005
DEPARTEMENTALE AUDITDIENST
MINISTERIE VAN VERKEER EN WATERSTAAT
H. Varenbrink RA
Bijlagen
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . .
Voortgangsrapportage 16 HSL-Zuid
Ministerie van Verkeer en Waterstaat