Contactpersoon
Datum
11 april 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/U.05.00524
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2040510040
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u, mede namens de minister van Justitie, de antwoorden op
de vragen van het lid Luchtenveld aan de Ministers van Verkeer en
Waterstaat en van Justitie inzake het gebruik van gegevens afkomstig uit
ongevaldatarecorders in voertuigen, de zogenaamde 'Event Data Recording
Systems' (EDRs).
1. Hebt u het artikel "Belangrijke ongevaldata tot nu toe ongebruikt"
gelezen?
1. Ja.
2. Deelt u de mening dat de gegevens die zijn opgeslagen in de Event Data
Recording Systems (EDRs) een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het
onderzoek naar de toedracht van een ongeval?
2. Ja. Overigens kunnen de gegevens, naast het gebruik bij de analyse van
een specifiek ongeval, ook zicht geven op andere, meer algemene zaken die
kunnen bijdragen tot verbetering van de verkeersveiligheid.
3. Is het waar dat de data die door EDRs worden opgeslagen, juridisch
onder dezelfde noemer te plaatsen zijn als bijvoorbeeld de gegevens op
een tachograafschijf of de remsporen, die op het wegdek staan? Is het
tevens waar dat de ongevalanalisten van de politie de bevoegdheid hebben
om deze gegevens uit te lezen?
3. In geval van gewone controles is er een verschil tussen de gegevens
van een tachograaf en een EDRs. De gegevens die zijn opgeslagen in een
tachograaf kunnen door de opsporingsambtenaren van de Arbeidsinspectie,
van de Inspectie Verkeer en
Waterstaat of van de politie worden ingezien op grond van de bevoegdheid
die hen daartoe expliciet in het Arbeidstijdenbesluit Vervoer (voorheen
het Rijtijdenbesluit) is toegekend, uitsluitend ter handhaving van de rij-
en rusttijden van de chauffeur.
Met de gegevens in een EDRS ligt dat iets anders. In geval van gewone
controles is de bestuurder en/of eigenaar van het voertuig niet verplicht
die gegevens beschikbaar te stellen.
In geval van een onderzoek, bijvoorbeeld in verband met een ongeval kan
de opsporingsambtenaar overgaan tot de inbeslagneming van een voorwerp
dat kan dienen om de waarheid aan de dag te brengen. Zowel de tachograaf
als de EDRS is in zo'n geval vatbaar voor inbeslagneming door de
opsporingsambtenaar. Personen die daartoe opgeleid zijn kunnen de
gegevens van een EDRS uitlezen.
4. Kunnen deze gegevens, gelet op de wet, nu reeds worden betrokken bij
het onderzoek naar de toedracht van een ongeval? Zo neen, bent u bereid
om de desbetreffende wetgeving hierop aan te passen?
4. Ja. Zoals reeds uit het antwoord op vraag 3 blijkt kunnen de gegevens
worden uitgelezen en worden gebruikt voor de analyse van het ongeval.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
-----------------------
Vakblad incident, 25 februari 2005
Ministerie van Verkeer en Waterstaat