Contactpersoon
-
Datum
11 april 2005
Ons kenmerk
DGP/SPO/u.05.00706
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
-
Onderwerp
Kamervragen inzake HSL-Zuid
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de door de leden van de vaste
commissie voor verkeer en waterstaat gestelde vragen inzake de HSL-Zuid.
1. In hoeverre zijn wijzigingen in de dienstregeling van de NS te
verwachten na ingebruikname van de beschreven dienstregeling HSL-Zuid?
1. Door de ingebruikname van de nieuwe spoorlijnen HSL-Zuid en
Betuweroute in 2007 zal er zeker sprake zijn van wijzigingen in de
dienstregeling van de gebruikers van het Nederlandse spoorwegnet. De
wijzigingen naar aanleiding van de uitbreiding van de infrastructuur
zijn door NS, ProRail en de goederenvervoerders aangegrepen om samen
naar de gehele opzet van het systeem te kijken en een nieuwe
dienstregeling te ontwerpen voor 2007. Op dit moment zijn er echter
nog geen plannen aan mij voorgelegd noch besluiten genomen ten aanzien
van deze nieuwe dienstregeling.
De nieuwe dienstregeling 2007 zal in elk geval moeten voldoen aan de
voorschriften die in de vervoerconcessie zijn vastgelegd. Voor een
algemene toelichting op de werking van het systeem verwijs ik u naar
de brief van
11 april 2005 (kenmerk DGP/SPO/u.05.00692) in antwoord op vragen van
de leden Gerkens, Van Hijum en Buijs.
2. Welke meerkosten zijn er gemoeid met de bediening van Breda en
Den Haag door de HSL?
2. De kosten en opbrengsten die gemoeid zijn met de bediening van
Breda en Den Haag zijn opgenomen in de totale businesscase voor de
exploitatie van de HSL-Zuid. Op basis hiervan heeft de vervoerder HSA
(NS/KLM) zijn bod op het vervoer over de HSL-Zuid in 2001 uitgebracht.
De verantwoordelijkheid om deze verbindingen in overleg met de
Belgische vervoerder NMBS te realiseren ligt bij HSA.
De Staat is op grond van de concessieovereenkomst verplicht tot het
leveren van bijstand wanneer HSA daartoe een verzoek indient. De Staat
heeft derhalve op verzoek van HSA bijstand verleend in de gesprekken
tussen HSA en NMBS. De daarbij overeengekomen gecombineerde bediening
van Breda en Den Haag betrof de door HSA aangedragen "next best"
variant. De voorkeur van HSA ging uit naar uitvoering van de
gecontracteerde diensten. HSA dient de kosten van deze bediening voor
haar rekening te nemen daar deze verbinding onderdeel vormt van de
business case. De Staat heeft middels het verlenen van bijstand de
door HSA gewenste "next best" variant mogelijk gemaakt, maar dit doet
niets af aan de verantwoordelijkheid van HSA. De kosten van deze
variant ten opzichte van de door HSA niet gerealiseerde afzonderlijke
bediening worden door HSA enkele miljoenen euro per jaar hoger
geschat.
1. Welke claims zijn er bij u neergelegd door HSA naar aanleiding van de
uitkomsten van het overleg met België?
3. Er is er nog sprake van een claim inzake de verlenging van de
reistijden in België die door HSA in maart 2004 bij het ministerie is
ingediend. HSA heeft aangegeven de claim uit 2004 te gaan herberekenen
naar aanleiding van het door de minister voor HSA in België bereikte
resultaat.
4. Nederland ziet af van verhaal van schade geleden door de extra
reistijd (veroorzaakt door een foutieve reistijdopgave en
temporisering van spoorverbetering in België) op België/ NMBS. Wie
gaat deze schade nu voor zijn/haar rekening nemen?
4. Er wordt door de Staat afgezien van het indienen van een claim
bij de Belgische overheid en/of de Belgische vervoerder NMBS voor de
eventuele schade als gevolg van de foutieve opgave van de reistijden
door de NMBS ten tijde van de aanbesteding van het vervoer in
Nederland in 2001. In ruil hiervoor is door België de medewerking van
de NMBS aan de bediening van Den Haag en Breda toegezegd. Deze
toegezegde medewerking van NMBS is voor HSA van grote waarde aangezien
hiermee zekerheid bestaat over de uitoefening van de
concessieovereenkomst ten aanzien van de bediening van Den Haag en
Breda.
Of er sprake zal zijn van schade als gevolg van de foutieve opgave van
NMBS valt nog te bezien.
Ten aanzien van eventuele schade als gevolg van de temporisering van
de spoorverbeteringen in België is in het akkoord met België een
compensatieregeling opgenomen waarvan HSA profiteert. Deze eventuele
schade komt dan ook voor rekening van NMBS.
5. Welke tijdswinst levert de trein Den Haag - Breda - Brussel Zuid
op ten opzichte van de huidige dienstregeling?
5. De snelste rechtstreekse verbinding op dit moment voor reizigers
vanuit Den Haag naar Brussel Zuid is de Thalys vanaf Den Haag HS die
na 2 uur en 8 minuten arriveert in Brussel Zuid. Volgens HSA zal bij
ingebruikname van de HSL in 2007 deze reistijd 1 uur en 44 minuten
bedragen als de reizigers gebruik maken van de nieuwe rechtstreekse
HSA treinen via Breda. In 2009 zal deze reistijd verder afnemen tot 1
uur en 42 minuten. De reistijdwinst ten opzichte van de huidige
snelste reistijd zal daarmee 26 minuten zijn.
6. Heeft u afspraken gemaakt met NS over de bediening van Rotterdam
- Amsterdam via regulier spoor? Hoe oordeelt u over het bericht dat de
NS de reguliere dienstregeling gaat aanpassen/ uithollen om de HSL vol
te krijgen?
6. Zie het antwoord op vraag 1, en de beantwoording van de vragen
van de leden Gerkens, Van Hijum en Buijs bij brief van 11 april 2005
(kenmerk DGP/SPO/u.05.00692).
7. Er zullen extra kosten worden gemaakt om éénzelfde
veiligheidssysteem te implementeren, hoe groot is de kans dat deze de
8 miljoen Euro zullen overschrijden?
7. Over de koppeling van de RBC ("Radio Block Centres") systemen,
die een onderdeel vormen van het beveiligingssysteem ERTMS/ETCS, op
het grensvak tussen Nederland en België is in het akkoord met België
gekozen voor het Gateway systeem. Door deze keuze wordt een
additionele reistijdverlenging van 2 minuten voorkomen. De extra
kosten van dit systeem worden door de fabrikant geschat op maximaal 8
miljoen euro welke door Nederland en België in gelijke mate worden
gedragen. Het door Nederland en België bij het HSL verdrag uit 1996
ingestelde Opvolgingscomité, bestaande uit vertegenwoordigers van bij
de bouw van de HSL betrokken partijen, is opgedragen de ontwikkeling
van de kosten van het Gateway systeem te beheersen. Wanneer de kosten
desondanks het gestelde maximum van 8 miljoen euro dreigen te
overschrijden zal er opnieuw overleg met België plaatsvinden. De kans
op overschrijding van het gestelde maximum is vooralsnog niet in te
schatten.
8. In hoeverre is het gekozen veiligheidssysteem Gateway compatibel
met de elders in Nederland in gebruikzijnde veiligheidssystemen?
8. Het gekozen systeem heeft alleen betrekking op het grensbaanvak
tussen België en Nederland waar de Nederlandse en Belgische RBC
systemen met elkaar moeten communiceren. Het gekozen systeem betreft
een maatwerk oplossing voor dit grensbaanvak. Ten aanzien van het
veiligheidssysteem voor de gehele HSL-Zuid is zowel in Nederland als
in België gekozen voor de Europese veiligheidsstandaard ERTMS/ECTS. De
uitwerking van deze standaard in operationele systemen die in de te
gebruiken treinen worden gebouwd wordt afgestemd met de vervoerders en
de leveranciers van de treinen. Het is de verantwoordelijkheid van de
vervoerders om te zorgen dat deze systemen ook compatibel zijn met
bestaande veiligheidssystemen zoals ATB.
9. Waarom is de compensatieregeling voor vertragingen tot 6 jaar
beperkt?
9. Na 2012 zijn de verbeteringen aan het spoor in België voltooid
en is er geen sprake meer van vertragingen als gevolg van
getemporiseerde infrastructurele maatregelen. In 2012 zal ook een
evaluatie van het aantal halteringen in België plaatsvinden waarbij op
basis van de ervaringen van de vervoerders gedurende de exploitatie
tot dan toe besloten kan worden of het aantal halteringen in België
moet worden aangepast. Daarnaast is van belang dat in 2012 het Verdrag
met België inzake de samenwerking bij de aanleg van de HSL-Zuid
afloopt.
10. Wordt de compensatieregeling toegepast op de vertraging per
trein? Klopt het in dat geval dat bij een vertraging van 80 minuten op
Belgisch grondgebied 100% van de reizigersinkomsten naar HSA gaan?
10. De tussen Nederland en België overeengekomen compensatieregeling
is gebaseerd op de bestaande regeling zoals deze tussen de NMBS en
SNCF bij het PBKA (Thalys) akkoord bestaat inzake de verdeling van
opbrengsten van het internationale Thalys spoorvervoer ten zuiden van
Brussel. In de gezamenlijke conclusies van het overleg tussen
Nederland en België is afgesproken dat elke minuut vertraging ten
opzichte van de genoemde normreistijd in een van de beide landen zal
leiden tot een 0,5 procentpunt lagere opbrengst voor de vervoerder uit
het land dat de vertraging veroorzaakt. De uitwerking van deze
regeling zal tussen vervoerders HSA en NMBS plaatsvinden. Hierbij komt
de vraag aan de orde of de verrekening per trein, per verbinding, of
bijvoorbeeld cumulatief per jaar zal plaatsvinden. Wanneer door de
vervoerders wordt gekozen voor een verrekening per trein is het in de
vraag geformuleerde rekenvoorbeeld juist.
11. Geldt de compensatieregeling ook andersom als door b.v. een
ongeval een trein in Nederland vertraging opdoet?
11. De compensatieregeling die tussen Nederland en België is
overeengekomen is wederkerig. Dit houdt in dat vertragingen in
Nederland ten opzichte van de normtijden ook leiden tot een groter
deel van de vervoersopbrengsten voor NMBS. Deze wederkerigheid houdt
een stimulans in voor HSA om te komen tot de snelst mogelijke
reistijden. Compensatie naar aanleiding van een incidentele vertraging
als gevolg van een ongeval valt overigens niet onder de
compensatieregeling, net zomin als bij de bestaande regeling op basis
van het PBKA (Thalys) akkoord.
12. Er blijft sprake van langere reistijden in België, in ieder
geval tot en met 2012. Is er daarna zicht op een mogelijkheid de 8
minuten die België korter had opgegeven in te lopen?
12. Nee, de acht minuten reistijdverlenging die het gevolg is van de
foutieve opgave door NMBS ten tijde van de aanbesteding van het
vervoer in Nederland is structureel. Ook na 2012 is deze niet in te
lopen binnen de technische mogelijkheden van de infrastructuur of het
huidig voorziene treinmaterieel.
13. HSA zal conform de wijzigingsprocedure uit de
concessieovereenkomst een voorstel tot wijziging van de
concessieovereenkomst in moeten dienen. Wat gebeurt er als HSA hierin
te grote eisen stelt aan de Nederlandse overheid?
13. De Nederlandse Staat heeft op basis van de verplichting uit de
concessieovereenkomst om desgevraagd bijstand aan HSA te verlenen met
de Belgische overheid gesproken om de gesprekken tussen HSA en NMBS
over hun samenwerking weer op gang te brengen. Deze bijstand heeft
ertoe geleid dat HSA en NMBS in gesprek zijn over een alternatief
bedieningspatroon waarbij de afzonderlijke verbindingen tussen Den
Haag en Brussel en tussen Breda en Brussel zijn vervangen door een
gecombineerde verbinding Den Haag - Breda - Brussel. Wanneer HSA en
NMBS de uitkomsten van hun overleg vastleggen in een
samenwerkingsovereenkomst zal HSA de wijzigingen ten opzichte van de
concessieovereenkomst, zoals het gewijzigde bedieningspatroon, aan de
Staat voorleggen door middel van een wijzigingsvoorstel. De
concessieovereenkomst voorziet in een wijzigingsprocedure aan de hand
waarvan het wijzigingsvoorstel van HSA zal worden behandeld. Als er in
de wijzigingsprocedure geen overeenstemming mogelijk blijkt staat de
weg open naar geschillenbeslechting door middel van bindende
arbitrage.
14. De afspraken zijn gemaakt onder voorbehoud van instemming van
het Nederlandse parlement. Voordat instemming hierop gegeven kan
worden is inzicht nodig in de gewijzigde concessieovereenkomst met
HSA. Wanneer zal die beschikbaar zijn?
14. Wanneer de Kamer niet kan instemmen met de inhoud van de
gezamenlijke conclusies uit het overleg tussen Nederland en België
dienen de uitkomsten van dat overleg als niet bestaand te worden
beschouwd. HSA en NMBS zullen dan opnieuw met elkaar in gesprek moeten
treden om op een andere wijze tot samenwerking te komen. De kansen op
overeenstemming tussen HSA en NMBS in dat geval lijken echter beperkt.
Voordat bijstand van de Staat werd ingeroepen zijn beide vervoerders
reeds lange tijd met elkaar in overleg geweest zonder dat dit
resultaat heeft opgeleverd.
Nadat de Kamer heeft ingestemd met de gezamenlijke conclusies uit het
overleg, is het proces zo dat HSA eerst met NMBS tot een uitwerking
van het akkoord moet komen in hun samenwerkingsovereenkomst. Deze
overeenkomst wordt door HSA ter toetsing aan de Staat voorgelegd.
Vervolgens zal HSA de met NMBS gemaakte afspraken verwerken in een
voorstel tot wijziging van de concessieovereenkomst en zal met de
Staat de wijzigingsprocedure worden doorlopen.
15. Welke concessies zijn gedaan aan België op andere dossiers
(Westerschelde, IJzeren Rijn?)
15. Er zijn ten aanzien van de dossiers Westerschelde en IJzeren
Rijn in relatie tot het HSL dossier geen concessies gedaan, aangezien
deze dossiers in het overleg met minister Vande Lanotte over de HSL
niet aan de orde zijn gekomen.
16. Waarom zal de HSL stoppen in Brecht? Welke reistijdwinst is te
behalen als dit station wordt overgeslagen?
16. Het station Brecht was onder de naam Noorder Kempen in de
concessieovereenkomst met HSA reeds opgenomen als een van de
stopplaatsen in de treindienst Breda - Brussel. In de gecombineerde
treindienst Den Haag - Breda - Brussel is station Brecht wederom
opgenomen op verzoek van de Belgische overheid die in de
stationsontwikkeling in Brecht financieel heeft geïnvesteerd.
Overslaan van dit station zou 3 minuten tijdwinst opleveren.
Overigens zullen de hogesnelheidstreinen van Amsterdam naar Brussel en
die van Amsterdam via Brussel naar Parijs alleen stoppen op de
stations Schiphol, Rotterdam CS, Antwerpen CS, Brussel Zuid, en voor
de treinen naar Parijs op Parijs Gare du Nord.
17. Wat zou het mogelijk invoegen van Brussel - Noord als
halteplaats aan reisminuten kosten?
17. Het toevoegen van een extra stop in Brussel - Noord zou 3
minuten extra reistijd tot gevolg hebben bij de treindienst Den Haag -
Breda - Brussel. Een additioneel gevolg zou zijn dat in plaats van 2
treinstellen er 3 nodig zijn om de verbinding in de frequentie van 8
maal per richting per dag te onderhouden. De kosten van dit extra
treinstel zouden deze treindienst duurder maken.
18. Hoeveel verbindingen zonder overstap zullen er komen tussen
Amsterdam en Parijs?
18. In de concessieovereenkomst met HSA zijn zestien rechtstreekse
treinen tussen Amsterdam en Parijs gecontracteerd. Vervoerder HSA
dient deze zestien treinen per richting per dag te realiseren door
middel van afspraken met de NMBS en de Franse vervoerder SNCF. Het
overleg tussen de vervoerders hierover is in een vergevorderd stadium.
HSA heeft recent per brief laten weten dat Thalys International (de
joint venture van de SNCF en NMBS) mogelijk minder dan de met de HSA
gecontracteerde 16 treinen wil laten rijden. Ik heb HSA hierover om
opheldering gevraagd.
19. In hoeverre is met de huidige overeenkomst voldaan aan de motie
Hofstra c.s., met name de passages omtrent de oorzaken en
verantwoordelijkheden en oorzaken van gemaakte fouten en de bediening
van de diverse stations?
19. In de voorbereiding van de gesprekken tussen Nederland en België
is de achtergrond van de foutieve reistijdenopgave door NMBS duidelijk
geworden. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de NMBS. Deze
constatering heeft een rol gespeeld bij de gesprekken om te komen tot
medewerking van NMBS aan de bediening van Den Haag en Breda.
Voor wat betreft het deel van de motie Hofstra c.s. (22026 nr. 193) om
te komen tot een rechtstreekse verbinding tussen Den Haag en Brussel
met minimaal het aantal nu in het contract met HSA opgenomen treinen
is, weliswaar in een gewijzigde vorm, voldaan. Het aantal
rechtstreekse treinen tussen Den Haag en Brussel is verdubbeld ten
opzichte van het met HSA gecontracteerde aantal. De reistijd gaat naar
aanleiding van de stop in Breda wel met enige minuten omhoog, maar
desondanks vormt het met België bereikte resultaat de meest haalbare
invulling van de wens van de Kamer zoals deze in de motie Hofstra c.s.
is geformuleerd.
20. Kan een volledig overzicht gegeven worden van de reistijden
tussen de diverse stations afgezet tegen de voorheen vastgestelde
reistijden?
20. Bijgevoegde tabel geeft een overzicht van de huidige reistijden,
de reistijden zoals deze nu als verplichting voor HSA zijn opgenomen
in de concessieovereenkomst,
en de reistijden zoals deze na afronding van alle infrastructurele
maatregelen in
België door HSA op basis van het akkoord tussen Nederland en België
moeten
worden bereikt.
|Verbinding |Huidige |Reistijden |Reistijden | | |snelste |uit het |conform | | |reistijden|contract met |het akkoord NL| | | |HSA |- B | |Binnenlandse | | | | |Diensten | | | | |A'dam CS - R'dam |58 min |38 min |38 min | |A'dam CS - Breda |104 min |62 min |62 min | |A'dam Zuid WTC - |53 min |30 min |30 min | |R'dam* | | | | |A'dam Zuid WTC - |102 min |54 min |54 min | |Breda* | | | | |Buitenlandse | | | | |Diensten | | | | |A'dam CS - Parijs |249 min |183 min |184 min | |Amsterdam CS - |99 min |93 min |102 min | |Brussel Zuid | | | | |Den Haag - Brussel |128 min |Geen |102 min | |Zuid** | |reistijdeneis| | |Breda - Brussel |116 min |Geen |59 min | |Zuid** | |reistijdeneis| |
* Met HSA is gecontracteerd dat zij in een later stadium diensten kunnen starten vanaf Amsterdam Zuid WTC. Dit zal HSA te zijner tijd, naar eigen inzicht, in overleg met haar internationale partners en de Beheerder in de beschikbare ruimte inplannen.
** Deze gecombineerde dienst Den Haag via Breda naar Brussel Zuid zal tussentijds in België stoppen in Brecht, Antwerpen Centraal, Mechelen, en Brussel Centraal. De meerderheid van de door HSA verwachte Nederlandse reizigers zal uitstappen in Brussel Centraal. De reistijd tussen Den Haag Centraal en Brussel Centraal zal 100 minuten bedragen (en 57 minuten vanaf Breda).
21. Kan aangegeven worden waarom de afspraken rondom de HSL gelijktijdig naar buiten zijn gebracht met de afspraken over de Westerschelde. Bestaat er enig verband tussen beide overeenkomsten?
21. Het overleg tussen Nederland en België aangaande deze dossiers heeft in dezelfde week tot resultaat geleid. Gezien de bestaande afspraak om het MOU inzake de Westerschelde op 11 maart 2005 te tekenen in het Vlaamse Huis te Den Haag was het opportuun om daar ook het resultaat in het andere belangrijke dossier tussen Nederland en België naar buiten te brengen. Daarom is het laatste overleg met minister Vande Lanotte vijf dagen vervroegd.
22. Op welke wijze hebben de afspraken uit de overeenkomst gevolgen voor het rijden van reguliere intercity's op het kernnet? Met name wordt gevraagd wat de gevolgen van de overeenkomst zijn voor de intercitydiensten vanuit Zeeland naar Den Haag, Leiden, Schiphol en Amsterdam.
22. Zie antwoord vraag 1, en de beantwoording van de vragen van de leden Gerkens, Van Hijum en Buijs bij brief van 11 april 2005 (kenmerk DGP/SPO/u.05.00692).
23. Waarom heeft u ten tijde de presentatie van het akkoord met de Belgen de verwachting uitgesproken dat HSA genoegen zou nemen met het akkoord (AD, 13 maart jl.)? Waarop was deze verwachting gebaseerd? Was hierover contact geweest met HSA, NS en/of KLM? Stond hierover iets op papier, zo ja, kan de Kamer deze info krijgen?
23. De Staat heeft aan HSA op haar verzoek bijstand verleend om de gesprekken tussen HSA en NMBS weer op gang te brengen. Het uiteindelijk in het akkoord opgenomen bedieningspatroon betreft de door HSA aangedragen "next best" variant. Voor het afrondende gesprek tussen Nederland en België van 6 maart is met HSA en NS overleg geweest over de door HSA gewenste uitkomst. De Nederlandse Staat heeft deze uitkomst vervolgens met de Belgische overheid uitonderhandeld in aanwezigheid van HSA. Uitgaande van het voorafgaande overleg met HSA en NS, en de aanwezigheid van HSA tijdens de gesprekken met België, en het binnenhalen van de door HSA aangedragen "next best"variant, is de verwachting uitgesproken dat HSA kan instemmen met het bereikte akkoord. Wanneer zou blijken dat HSA en NMBS niet in staat zijn het akkoord uit te werken in een samenwerkingsovereenkomst, zal het akkoord van de baan zijn.
24. Hoe hoog is de claim van de HSA voor de "verloren minuten"?
24. HSA heeft in maart 2004 een claim bij de Staat ingediend met een omvang van
E 23 miljoen per jaar naar aanleiding van de reistijdverlenging in België. Deze claim van HSA is gebaseerd op een structurele reistijdverlenging in België met 17 minuten waarin gedurende de 15 jarige concessieperiode van HSA geen verbetering zou optreden, en uitgaande van de 2 afzonderlijke treindiensten Den Haag - Brussel en Breda - Brussel.
HSA heeft aangegeven de claim te gaan herberekenen naar aanleiding van het door de bijstand van de Nederlandse Staat in België behaalde resultaat. Daarbij houd ik evenwel rekening met het feit dat de gecombineerde bediening van Den Haag en Breda de "next best" variant van HSA zelf betreft.
25. Wanneer heeft u signalen gehad over het feit dat de reistijd langer zou zijn dan waar aanvankelijk rekening mee was gehouden? Wanneer is dit aan de Kamer gemeld?
25. Reeds een half jaar nadat de concessieovereenkomst door HSA is ondertekend in juni 2002 is door HSA aan de Staat gemeld dat er signalen waren uit België dat de reistijden in België mogelijk langer zouden zijn dan door NMBS was opgegeven. HSA kon echter desgevraagd geen onderbouwing geven van deze signalen. Evenmin kon bevestiging door NMBS van mogelijke langere reistijden worden overlegd. Op verzoek van HSA is vervolgens door de Staat zowel in 2002, 2003 en in 2004 aan NMBS verzocht om de eerder opgegeven reistijden te bevestigen. In reactie hierop is op 16 januari 2004 door NMBS schriftelijk aangegeven dat de reistijden langer zouden worden. Deze bevestiging door NMBS van de signalen over langere reistijden is de start geweest van het proces dat heeft geleid tot het akkoord van 6 maart jongstleden.
In de voortgangsrapportage over de HSL-Zuid nr. 13 heb ik u geïnformeerd over de signalen over eventueel langere reistijden in België. Voorafgaande aan de voortgangsrapportage nr. 14 van 1 april 2004 heb ik u bij brief van 19 maart 2004 (kenmerk DGP/SPO/u.04.00166) separaat geïnformeerd over de stand van zaken omtrent de voorbereiding van het vervoer over de HSL-Zuid.
26. Hoe kan het dat in een officieel document, waarin belangrijke afspraken zijn vastgelegd tussen partijen, zoveel taal- en spelfouten staan? Heeft de Kamer wel het definitieve stuk gekregen? Zo nee, op welke punten is er iets veranderd?
26. Het document is als bijlage bij de brief aan de kamer (DGP/SPO/u.05.00555) aan u aangeboden waarbij door een technisch mankement de bijlage enigszins vervormd op de website van het ministerie is terechtgekomen. De bijlage die bij de schriftelijke versie van de brief aan uw kamer is verzonden voldoet wel aan de normale normen wat betreft taalgebruik en leesbaarheid. De bijlage op de website is inmiddels hersteld.
27. Kan nader inzicht worden gegeven in de langere reistijd die het gevolg is van de gecombineerde treindienst ten opzichte van de oorspronkelijke afzonderlijke treindienst Den Haag - Brussel?
27. Voor het verschil tussen de huidige snelste reistijd en de reistijd na ingebruikname van de HSL verwijs ik u naar het antwoord op vraag 5.
Voor de met HSA gecontracteerde afzonderlijke treindienst Den Haag - Brussel zijn geen reistijdverplichtingen in de concessieovereenkomst opgenomen. Er werd door HSA uitgegaan van een reistijd van 92 minuten. Het verschil tussen deze reistijd en de voorziene reistijd na realisatie van alle infrastructurele maatregelen in België voor de dienst Den Haag via Breda naar Brussel bedraagt daarmee 10 minuten.
28. Hoeveel bedraagt de extra reistijd van de treinen van Den Haag CS naar Brussel - Zuid als gevolg van de route via Breda?
28. Zie het antwoord op vraag 27.
29. Waarom is het evaluatiemoment van het aantal halteringen in België in 2012 gekozen?
29. In 2012 zijn alle infrastructurele maatregelen in België inzake de HSL-Zuid afgerond en zal op alle verbindingen de snelste reistijd zijn bereikt. Dit is dan ook het juiste moment om te evalueren of er reden is het afgesproken aantal halteringen in België aan te passen. Hierbij komt dat in 2012 de vervoerders 5 jaar ervaring hebben met de uitvoering van het bedieningspatroon en daarmee een onderbouwd oordeel kunnen geven over de wenselijkheid van de halteringen.
30. Waarom was de realisatie van de treindienst vanuit Breda door een weigering van de NMBS "uiterst onzeker" geworden? Hierover lagen toch afspraken?
30. Ter voorbereiding van de samenwerking tussen de NMBS en de winnaar van de aanbesteding van het HSL vervoer in Nederland zijn door de Nederlandse overheid afspraken gemaakt met NMBS. Deze afspraken, vastgelegd in het zogenoemde concept-contract, hebben alleen betrekking op de verbinding Amsterdam - Brussel. Wel is de mogelijkheid geschapen om ook andere diensten, zoals de dienst Breda - Brussel, in de samenwerking te betrekken. NMBS wilde zich destijds niet bij voorbaat vastleggen op medewerking aan de uitvoering van de dienst vanuit Breda. De voorwaarde die NMBS stelde was dat zij alleen medewerking wilde verlenen als de treindienst volgens normale bedrijfseconomische principes te exploiteren was.
Tijdens de gesprekken tussen HSA en NMBS over hun onderlinge samenwerking bleek dat NMBS niet wenste mee te werken aan de dienst vanuit Breda aangezien deze dienst Breda- Brussel volgens NMBS voor haar onrendabel zou zijn.
31. Waarom heeft u de NMBS niet aan de afspraken gehouden om vanuit Breda te rijden? Of waren deze afspraken niet hard genoeg vastgelegd?
31. Zie het antwoord op vraag 30.
32. Is de mogelijkheid van een claim door HSA over de verloren minuten ("foutieve reistijdenopgave") meegenomen in de afwegingen bij het sluiten van het akkoord? Zo ja, hoe hoog was de claim die was ingecalculeerd?
32. Het eventueel met de Belgische overheid en/of de NMBS verrekenen van een door HSA bij de Nederlandse Staat ingediende claim als gevolg van de reistijdverlenging in België is een van de redenen geweest dat er met de Belgische overheid een akkoord kon worden bereikt over de beperking van de reistijdverlenging en de medewerking van NMBS aan de bediening van Den Haag en Breda. Het publieke belang van de realisatie van de bediening van Den Haag en Breda en van maximale beperking van de reistijdverlenging is daarbij gewogen ten opzichte van de risico's die het afzien van de verrekening met de Belgische overheid en/of NMBS voor de Nederlandse Staat zou kunnen meebrengen. Deze afweging is uitgevallen in het voordeel van het komen tot een akkoord met België. De exacte omvang van de claim van HSA was daarbij niet bekend aangezien deze afhing van het onderhandelingsresultaat dat met België zou worden bereikt. De claim zou in ieder geval lager zijn dan de door HSA in maart 2004 bij de Staat ingediende claim van E 23 miljoen per jaar. Overigens heb ik deze claim ter kennisneming aangenomen. Met HSA is destijds afgesproken deze claim niet inhoudelijk te behandelen maar te parkeren in afwachting van de gesprekken met de Belgische overheid en NMBS.
33. Er is geconcludeerd dat er sprake was van een foutieve reistijdenopgave. Wie heeft deze fout gemaakt? Waarom is desondanks uitgegaan van de kortere reistijd?
33. De foutieve reistijdenopgave is ten tijde van de aanbesteding van het vervoer in Nederland door NMBS gedaan. De NMBS functioneerde bij de aanbesteding als formele adviseur van de Nederlandse overheid omdat de winnaar van de aanbesteding met NMBS zou moeten samenwerken bij de realisatie van het vervoer over de HSL. De door NMBS opgegeven reistijden in België zijn opgenomen in het document waarop de biedende partijen hun bieding hebben gebaseerd. De Nederlandse overheid verkeerde niet in de mogelijkheid om zelf schattingen te doen over de voorziene reistijd in België aangezien deze afhankelijk is van de infrastructuur in België. Overigens stond niets de biedende partijen in de weg om de reistijden uit het aanbestedingsdocument te verifiëren bij de NMBS.
34. Wat is de omvang van de extra kosten van de keuze voor het Gateway systeem?
34. Zie het antwoord op vraag 7.
35. Kan een toelichting worden gegeven op de wederkerigheid van de compensatieregeling?
35. Zie het antwoord op vraag 10.
36. Er blijft sprake van een langere reistijd in België en daarmee van een effect op de businesscase. Wat zijn hiervan de exacte consequenties voor de HSA. Zijn als gevolg van de vertraging nog claims te verwachten en hoe wordt daar dan mee omgegaan. Heeft deze ontwikkeling nog consequenties voor de rechtmatigheid van de aanbesteding?
36. Voor de gevolgen van het akkoord voor de claim van HSA verwijs ik u naar het antwoord op de vragen 3 en 24.
Wat de exacte consequenties voor HSA zijn als gevolg van het akkoord wordt door HSA in kaart gebracht. De consequenties zullen aan de orde komen tijdens de behandeling van het door HSA in te dienen wijzigingsvoorstel conform de daarvoor in de concessieovereenkomst opgenomen wijzigingsprocedure.
Ten aanzien van de rechtmatigheid van de aanbesteding worden geen consequenties verwacht aangezien het hier een situatie betreft waarmee ook elke andere biedende partij op het vervoer in Nederland zou zijn geconfronteerd.
37. Hoe hoog zijn de extra kosten voor het Gateway systeem? Hoe worden de kosten tussen NL en B gedeeld? Hoe wordt de NL-se bijdrage gedekt?
37. Voor de hoogte van de extra kosten en de verdeling daarvan verwijs ik u naar het antwoord op vraag 10. Ten aanzien van de dekking van de Nederlandse bijdrage stel zal ik u voor deze kosten te bekostigen uit de risicoreservering grote projecten. Ik zal u hierover nog nadere voorstellen doen, indien mogelijk, bij de volgende HSL- voortgangsrapportage.
38. Wanneer is het probleem van de verschillende veiligheidssystemen in B en NL duidelijk geworden? Waarom is hier niet van begin af aan rekening mee gehouden? Waarom staat hierover niets in de verschillende contracten tussen de Belgische en Nl-se partijen?
38. Voor wat betreft de communicatie tussen de RBC systemen in België en Nederland waarvoor tussen beide landen een oplossing is gevonden met het Gateway systeem is het zo dat dit probleem bij het technische overleg tussen partijen naar voren is gekomen en vooraf niet was voorzien. Het betreft een lacune in de EU-standaards.
De uitwerking van de Europese veiligheidsstandaard ERTMS/ECTS in operationele techniek in drie landen is het gevolg van een Europese keuze voor een nieuwe veiligheidsstandaard. De keuze voor deze standaard is de afgelopen jaren gemaakt en was nog niet voorzien ten tijde van het opstellen van de overeenkomsten tussen Nederland en België. Overigens is in de concessieovereenkomst met HSA rekening gehouden met de implementatie van ERTMS. De benodigde besluitvorming over de uitwerking van ERTMS in Nederland, België, en Frankrijk vergt de nodige inspanning maar zal wel leiden tot een interoperabel systeem waarmee de hogesnelheidstreinen veilig en snel binnen de drie landen kunnen rijden.
39. Wat is het tijdpad van het vervolgproces zoals beschreven op pagina 5?
39. HSA is met NMBS in gesprek ter afronding van hun samenwerkingsovereenkomst. De afronding wordt door HSA binnen enkele maanden verwacht. Hierna zal een wijzigingsvoorstel van HSA worden behandeld conform de wijzigingsprocedure. De doorlooptijd van deze procedure is niet te voorspellen aangezien deze afhankelijk is van de aard van de gevraagde wijzigingen. Bij een eventuele bindende arbitrage kan het besluit maanden op zich laten wachten. Overigens vormt de wijzigingsprocedure geen beletsel voor HSA om voortvarend met de voorbereiding van het vervoer door te gaan.
40. Waarom staat in de brief niets vermeld over de ingroeiperiode van twee jaar?
40. Er is ten aanzien van de afspraken over de ingroeiperiode zoals deze met HSA zijn gecontracteerd geen wijziging opgetreden. In het overleg tussen Nederland en België zijn alleen onderwerpen besproken waarover door vervoerders onderling geen overeenstemming kon worden bereikt of waarover verschil van mening
bestond tussen de Belgische en Nederlandse overheid. Over de ingroeiperiode bestaat een dergelijk verschil van mening niet.
41. Zijn er afspraken over de minimale frequentie tijdens de ingroeiperiode van twee jaar? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe luiden die?
41. Ten aanzien de internationale treinen is met HSA gecontracteerd dat zij zullen streven naar een ingroeiperiode van twee jaar voor de volledige realisatie van het bedieningspatroon. De daadwerkelijke opbouw van de diensten en daarmee de lengte van de ingroeiperiode vindt plaats in overleg met NMBS en, voor de treinen Amsterdam - Parijs, SNCF. Hierbij geldt het huidige niveau als uitgangspunt voor het aantal internationale treinen bij de start van het commercieel vervoer over de HSL-Zuid.
Voor wat betreft de binnenlandse treinen is met HSA gecontracteerd dat de ingroeiperiode 2 jaar zal bedragen waarbij er vanaf de start van het commercieel vervoer minimaal 1 maal per richting per uur zal worden gereden bij de dienst Amsterdam - Rotterdam en Amsterdam - Breda. Tevens zal HSA zich inspannen om tijdens de ingroeiperiode in de spits reeds 2 treinen per uur voor beide diensten te realiseren.
Ten aanzien van de afspraken over de ingroeiperiode voor zowel de internationale als de binnenlandse treinen zijn in het overleg met de Belgische overheid geen wijzigingen overeengekomen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
-----------------------
PBKA staat voor Parijs/Brussel/Köln/Amsterdam