11-04-2005
Tecshift-versnellingsbak: meer comfort en lager verbruik
Naast de Opel Movano is nu ook de Opel Vivaro optioneel verkrijgbaar
met de Tecshift geautomatiseerde zesversnellingsbak. Die combineert de
voordelen van een handgeschakelde transmissie met die van een
automaat.
Zo kan het verbruik tot tien procent dalen ten opzichte van
conventionele handgeschakelde transmissies, terwijl het comfort nog
groter wordt. De bestuurder kan op elk moment overschakelen tussen de
automatische en de handgeschakelde modus. De Tecshift-transmissie is
verkrijgbaar voor de Vivaro 2.5 CDTi met de 98 kW/133 pk en voor de
Movano 2.5 CDTi met 73 kW/99 pk of 84 kW/114 pk. De meerprijs bedraagt
1.150,- (excl. BTW) voor de Opel Vivaro en 1.350,- (excl. BTW) voor de
Opel Movano.
De Tecshift-versnellingsbak is afgeleid van de handgeschakelde
zesversnellingsbak, maar werkt zonder koppelingspedaal. Deze functie
wordt overgenomen door een intelligent elektrohydraulisch systeem, het
schakelen zelf gebeurt met behulp van elektrische sturingsmotoren.
Beide functies worden gestuurd door een krachtige computer. De
parameters voor de schakelovergangen zijn de rijsnelheid, de positie
van het gaspedaal, de acceleratie en de vertraging, het
motortoerental, de koelvloeistoftemperatuur, de hellingsgraad van de
weg (stijging of daling) en de belasting van de auto. Het systeem
heeft nog meer voordelen: een dynamische kickdown in automatische
modus maakt snel schakelen bij acceleraties mogelijk.
Terugschakelen is alleen mogelijk wanneer de motor niet kan worden
overbelast. Bij zware remmanoeuvres garandeert de automatische
terugschakelfunctie dat de juiste versnelling wordt geselecteerd in
functie van de snelheid. Indien nodig worden er zelfs versnellingen
overgeslagen. Het systeem schakelt automatisch terug wanneer de auto
erg langzaam rijdt en wanneer de snelheid onder de 7 km/u valt, wordt
automatisch de eerste versnelling geselecteerd. De
Tecshift-versnellingsbak schakelt ook automatisch terug wanneer de
wagen bergaf rijdt om het remvermogen van de motor te gebruiken. Om
diezelfde reden schakelt hij niet automatisch op wanneer het gaspedaal
plots wordt losgelaten.
Kostenvoordeel: Tecshift verlaagt dieselverbruik tot tien procent
Wanneer de motor gestart wordt, activeert de Tecshift-versnellingsbak
de automatische modus. Daarna kan de bestuurder op elk moment
overschakelen tussen de handgeschakelde en de automatische modus,
zowel tijdens het rijden als bij stilstand. Om over te schakelen naar
de handgeschakelde modus moet de bestuurder enkel de versnellingspook
naar links duwen. Het koppelen en ontkoppelen gebeurt door middel van
een elektrohydraulisch systeem en om te schakelen volstaat het om de
versnellingspook naar voren te duwen (om op te schakelen) of naar
achteren te trekken (om terug te schakelen). Tijdens het schakelen kan
de bestuurder zijn voet op het gaspedaal houden. Een display op het
instrumentenpaneel geeft de modus en de geselecteerde versnelling
weer. De automatische modus van de Tecshift in de Vivaro en de Movano
blijkt uitermate comfortabel en zuinig. De computer garandeert een
optimaal schakelpatroon en dus ook aan aanzienlijk lager verbruik.
Afhankelijk van het model, het gebruik en de rijstijl van de
bestuurder, kan de besparing bij beide bestelautos oplopen tot tien
procent in vergelijking met de handgeschakelde versies. Naast de
automatische en de handgeschakelde modus biedt Tecshift ook drie
andere functies voor meer comfort en veiligheid:
De vertrek- en parkeerhulpfuncties helpen de bestuurder bij het
parkeren en het vertrekken op een helling. In eerste, tweede en
achteruitversnelling beweegt de auto zich zeer langzaam in de gekozen
rijrichting zodra het rempedaal wordt losgelaten.
Met één druk op de knop kan de bestuurder in beide transmissiestanden
het speciale programma voor zware belasting activeren. Die functie
helpt de bestuurder bij het wegrijden met een zware last (bijvoorbeeld
een aanhanger) door de koppelingsslip te beperken en het tijdstip van
de schakelovergangen zo te kiezen dat er een maximaal vermogen wordt
geleverd.
De winterfunctie beperkt wielspin en vergemakkelijkt het wegrijden op
gladde ondergrond.
De Vivaro en Movano met Tecshift bieden nagenoeg dezelfde prestaties
als de handgeschakelde varianten. Ook het royale laadvermogen van
beide bestelautos blijft onveranderd; de geautomatiseerde
versnellingsbak weegt nauwelijks meer dan de handgeschakelde
versnellingsbak. Op het gebied van onderhoud is de
Tecshift-versnellingsbak vergelijkbaar met een handgeschakelde versie.
BedrijfsautoRAI