BedrijfsautoRAI

11-04-2005

Tecshift-versnellingsbak: meer comfort en lager verbruik

Naast de Opel Movano is nu ook de Opel Vivaro optioneel verkrijgbaar met de Tecshift geautomatiseerde zesversnellingsbak. Die combineert de voordelen van een handgeschakelde transmissie met die van een automaat.

Zo kan het verbruik tot tien procent dalen ten opzichte van conventionele handgeschakelde transmissies, terwijl het comfort nog groter wordt. De bestuurder kan op elk moment overschakelen tussen de automatische en de handgeschakelde modus. De Tecshift-transmissie is verkrijgbaar voor de Vivaro 2.5 CDTi met de 98 kW/133 pk en voor de Movano 2.5 CDTi met 73 kW/99 pk of 84 kW/114 pk. De meerprijs bedraagt
1.150,- (excl. BTW) voor de Opel Vivaro en 1.350,- (excl. BTW) voor de Opel Movano.

De Tecshift-versnellingsbak is afgeleid van de handgeschakelde zesversnellingsbak, maar werkt zonder koppelingspedaal. Deze functie wordt overgenomen door een intelligent elektrohydraulisch systeem, het schakelen zelf gebeurt met behulp van elektrische sturingsmotoren. Beide functies worden gestuurd door een krachtige computer. De parameters voor de schakelovergangen zijn de rijsnelheid, de positie van het gaspedaal, de acceleratie en de vertraging, het motortoerental, de koelvloeistoftemperatuur, de hellingsgraad van de weg (stijging of daling) en de belasting van de auto. Het systeem heeft nog meer voordelen: een dynamische kickdown in automatische modus maakt snel schakelen bij acceleraties mogelijk.

Terugschakelen is alleen mogelijk wanneer de motor niet kan worden overbelast. Bij zware remmanoeuvres garandeert de automatische terugschakelfunctie dat de juiste versnelling wordt geselecteerd in functie van de snelheid. Indien nodig worden er zelfs versnellingen overgeslagen. Het systeem schakelt automatisch terug wanneer de auto erg langzaam rijdt en wanneer de snelheid onder de 7 km/u valt, wordt automatisch de eerste versnelling geselecteerd. De Tecshift-versnellingsbak schakelt ook automatisch terug wanneer de wagen bergaf rijdt om het remvermogen van de motor te gebruiken. Om diezelfde reden schakelt hij niet automatisch op wanneer het gaspedaal plots wordt losgelaten.

Kostenvoordeel: Tecshift verlaagt dieselverbruik tot tien procent Wanneer de motor gestart wordt, activeert de Tecshift-versnellingsbak de automatische modus. Daarna kan de bestuurder op elk moment overschakelen tussen de handgeschakelde en de automatische modus, zowel tijdens het rijden als bij stilstand. Om over te schakelen naar de handgeschakelde modus moet de bestuurder enkel de versnellingspook naar links duwen. Het koppelen en ontkoppelen gebeurt door middel van een elektrohydraulisch systeem en om te schakelen volstaat het om de versnellingspook naar voren te duwen (om op te schakelen) of naar achteren te trekken (om terug te schakelen). Tijdens het schakelen kan de bestuurder zijn voet op het gaspedaal houden. Een display op het instrumentenpaneel geeft de modus en de geselecteerde versnelling weer. De automatische modus van de Tecshift in de Vivaro en de Movano blijkt uitermate comfortabel en zuinig. De computer garandeert een optimaal schakelpatroon en dus ook aan aanzienlijk lager verbruik. Afhankelijk van het model, het gebruik en de rijstijl van de bestuurder, kan de besparing bij beide bestelautos oplopen tot tien procent in vergelijking met de handgeschakelde versies. Naast de automatische en de handgeschakelde modus biedt Tecshift ook drie andere functies voor meer comfort en veiligheid: De vertrek- en parkeerhulpfuncties helpen de bestuurder bij het parkeren en het vertrekken op een helling. In eerste, tweede en achteruitversnelling beweegt de auto zich zeer langzaam in de gekozen rijrichting zodra het rempedaal wordt losgelaten. Met één druk op de knop kan de bestuurder in beide transmissiestanden het speciale programma voor zware belasting activeren. Die functie helpt de bestuurder bij het wegrijden met een zware last (bijvoorbeeld een aanhanger) door de koppelingsslip te beperken en het tijdstip van de schakelovergangen zo te kiezen dat er een maximaal vermogen wordt geleverd.
De winterfunctie beperkt wielspin en vergemakkelijkt het wegrijden op gladde ondergrond.

De Vivaro en Movano met Tecshift bieden nagenoeg dezelfde prestaties als de handgeschakelde varianten. Ook het royale laadvermogen van beide bestelautos blijft onveranderd; de geautomatiseerde versnellingsbak weegt nauwelijks meer dan de handgeschakelde versnellingsbak. Op het gebied van onderhoud is de Tecshift-versnellingsbak vergelijkbaar met een handgeschakelde versie.