Huishoudbeurs
Moeder aller beurzennog steeds ongekend populair
GROOTS VERJAARDAGSFEEST VOOR ZESTIGSTE HUISHOUDBEURS
De zestigste Huishoudbeurs is vandaag succesvol afgesloten. Het grootste consumentenevenement in zijn soort, dat van 1 tot en met 10 april werd gehouden, trok in totaal 231.808 bezoekers. Vorig jaar brachten ruim 220.000 mensen een bezoek aan de beurs. Ook de negen-maanden-beurs, die tegelijkertijd werd gehouden, verliep voorspoedig. De volgende Huishoudbeurs wordt van
18 tot en met 26 maart 2006 gehouden in Amsterdam RAI.
Een bezoek aan de Huishoudbeurs, ook wel de Moeder aller beurzengenoemd, stond ook dit jaar weer garant voor een feestelijk dagje uit. Bezoekers deden er tal van ideeën op, konden er heerlijk shoppen en tussendoor was er tijd voor show en spektakel. De jubileumeditie van het evenement was voor de organisatie reden om extra feestelijk uit te pakken. De Huishoudbeurs stond dan ook bol van optredens, shows, bekende artiesten, demonstraties, culinaire nieuwtjes, de jongste trends op het gebied van huis en tuin en de nieuwste mode.
De jarige Huishoudbeurs werd op 1 april op het Telegraaf Feestplein muzikaal geopend door René Froger, Gordon en Gerard Joling. Tijdens de beurs traden op het Feestplein dagelijks diverse artiesten op, zoals Frans Bauer, Xander de Buisonjé, Wolter Kroes, Anita Meijer, Lee Towers, Maud, Jan Smit, Rob de Nijs en de cast van de dinnershow Novomundo.
Belevingswerelden
Beursmanager Marjo Wolters van Amsterdam RAI is tevreden over het verloop van het evenement: De Huishoudbeurs 2005 was echt een feest zoals we het bedoeld hebben. Daar hebben de exposanten ook enorm aan meegewerkt. Er waren veel merken, prachtige stands en mooie presentaties. De bezoekers hebben dat ook zeer gewaardeerd. Er zijn in elk geval heel veel mensen naar de RAI gekomen. Het evenement is nog steeds ongekend populair.
De organisatie van de Huishoudbeurs koos dit jaar voor een aantal belevingswerelden, in de vorm van feesten. Zo was er het KookFeest, waar bezoekers konden genieten van kookshows van Rob Geus. De leuke dingen van het leven waren te vinden op het VrijetijdsFeest: Waar ga je naar toe op vakantie? Waar kun je met je gezin naar toe voor een leuk dagje uit in Nederland? Op het BeautyFeest waren spectaculaire modeshows en workshops. Bezoekers konden hier tevens een metamorfose ondergaan. Alle vragen over het huisdier werden, natuurlijk door Martin Gaus, beantwoord op het DierenFeest: Hoe kun je je huisdier het beste opvoeden, verzorgen, plezieren en verwennen? Ook waren hier wervelende shows met échte dieren. Op het CreatiefFeest waren verschillende workshops en op het GroenFeest stond de groenbeleving centraal. Hier konden bezoekers in een ontspannen sfeer en onder deskundige leiding zelf aan de slag met materialen, bloemen en planten. Het GroenFeest toonde tevens de nieuwste tuintrend
s.
Jubileum negen-maanden-beurs
Tegelijk met de Huishoudbeurs werd de negen-maanden-beurs gehouden in Amsterdam RAI. Dit evenement, dat van 6 tot en met 10 april werd gehouden, bood alles voor aanstaande ouders en ouders met babys. De negen-maanden-beurs vierde dit jaar haar twintigste editie en ook dit jubileum was voor de beursorganisatie reden voor een feest.
Op de beurs was alles te vinden op het gebied van verzorging voor moeder en kind, voeding en gezondheid, financiën, speelgoed, kinderkamers, babykamers en kleding. Ook aan opvoeding, wonen en leven werd uitgebreid aandacht besteed. Nicole Otterloo, Product Manager van de negen-maanden-beurs, kijkt met plezier terug op het evenement: Exposanten hebben goede zaken kunnen doen en op de beursvloer heerste een gezellige sfeer. Ik kijk nu al uit naar de volgende negen-maanden-beurs, van 22 tot en met 26 maart 2006.
Zwangerschapskleding
De negen-maanden-beurs 2005 kende onder meer een Mode Feest, waarbij dagelijks shows te zien waren van de laatste zwangerschapskleding, -lingerie en -badmode. Ook kinderen toonden hier hun kleding voor het komende seizoen. Op het Babykamer Feest werden verschillende babykamers en diverse babykamer accessoires getoond én stonden stylistes klaar om bezoekers advies te geven voor de toekomstige babykamer thuis. Het evenement kende ook een Kinderkamerkunst Feest met verschillende versieringen voor de kinderkamer. De NVOM (Nederlandse Vereniging Ouders van Meerlingen) verzorgde tijdens de beurs speciale presentaties voor mensen die zwanger zijn van een meerling.
Vadervaardigheden
Uiteraard kwamen ook de vaders uitgebreid aan bod tijdens de negen-maanden-beurs. Een groot aantal jonge en aanstaande vaders meldde zich bijvoorbeeld aan bij de instructeurs van het Ikvader Trainingskamp. Hier kon men zich in hoog tempo bekwamen in vijf essentiële vadervaardigheden: luier verschonen, baby in bad doen, campingbedje opzetten, het besturenvan een kinderwagen, het installeren van een autostoeltje en basiskennis over de baby. Nicole Otterloo: Het trainingskamp was een groot succes en bleek vaak nog een behoorlijke uitdaging voor de deelnemers. De vaders konden na afloop gelukkig even op adem komen in de Amstel Ballenbar op de Huishoudbeurs. En dat deden ze dan ook massaal.
Borstvoeding
Het Voedingscentrum en de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties brachten op de negen-maanden-beurs de campagne Borstvoeding Verdient Tijdonder de aandacht. Bezoekers konden hier terecht met al hun vragen over borstvoeding. Ook waren hier de nieuwste afkolfapparaten en voedingsbehas te vinden, evenals speciale kleding voor moeders die op een makkelijke manier borstvoeding willen geven.
Tijdens de beurs onthulde actrice Isa Hoes het beeldmerk Voeden kan hier. Met dit nieuwe beeldmerk van het Voedingscentrum kunnen (winkel)bedrijven, attractieparken en horecagelegenheden laten zien dat zij positief staan tegenover het geven van borstvoeding en daarvoor gelegenheid bieden op hun locatie.
Meer informatie over de Huishoudbeurs en negen-maanden-beurs is te vinden op www.huishoudbeurs.nl en www.negenmaandenbeurs.nl.
Amsterdam, 10 april 2005
Noot voor de redactie,