11-04-2005
Recordafzet Mercedes-Benz bestelwagens in 2004
De divisie Mercedes-Benz Bestelwagens heeft in 2004 een afzet van
260.700 eenheden gerealiseerd en overtrof daarmee het niveau van 2003
(230.900 eenheden) met 13 procent. Een belangrijk aandeel daaraan werd
geleverd door de blijvend hoge vraag naar de Sprinter en de nieuwe
modellen Viano en Vito.
De laatste werd al één jaar na zijn marktintroductie tot 'Van of the
Year 2005' uitgeroepen. In West-Europa werden in totaal 194.800
bestelwagens verkocht, waarmee de afzet van 2003 (181.400) duidelijk
werd overtroffen. In de NAFTA-regio, waar de Sprinter onder de merken
Freightliner en Dodge wordt verkocht, boekte de divisie een afzetgroei
van 59 procent. Hier werden in het afgelopen jaar 18.900 voertuigen
verkocht (2003: 11.800).
Dr. Rolf Bartke, manager van de divisie Mercedes-Benz Bestelwagens:
"Onze divisie is in West-Europa marktleider in het segment van de
middelgrote en grote bestelwagens en zij bouwt deze toppositie verder
uit. In de VS kon de afzet van de Sprinter sinds zijn marktintroductie
begin 2002 voortdurend stijgen en op de wereldmarkt wordt onze
concurrentiepositie versterkt." Verder zegt Dr. Rolf Bartke: "Ook op
de weg naar de ontsluiting van de Aziatische markt heeft de divisie
Mercedes-Benz Bestelwagens nog een beslissende mijlpaal bereikt." Hij
verwees daarbij op het in november 2004 ondertekende verdrag voor een
joint venture van DaimlerChrysler Vans (China) Ltd. met de Taiwanese
China Motor Corporation en de Fujian Motor Industrie Group. Het is de
bedoeling dat vanaf 2006 in een nieuwe fabriek in Fuzhou City in de
provincie Fujian jaarlijks ca. 40.000 eenheden van de Mercedes-Benz
Sprinter en de nieuwe bestelwagenfamilie Viano/Vito geproduceerd
worden.
Het is precies tien jaar geleden dat Mercedes-Benz de Sprinter
voorstelde. Hij wordt sinds 1995 in Düsseldorf, de grootste
bestelwagenfabriek van DaimlerChrysler AG, geproduceerd. Met inmiddels
meer dan 1,2 miljoen voertuigen is de Sprinter het meest verkochte
voertuig in zijn klasse in Europa. De Sprinter heeft talrijke
onderscheidingen gekregen en is dankzij de permanente verdere
ontwikkeling nog net zo actueel als aan het begin van zijn grote
carrière. Dit bewijst de recordproductie van meer dan 140.000 eenheden
in 2004.
De opvolger van de Sprinter, die vanaf 2006 op de markt komt, zal
zowel op de locatie Düsseldorf als in de fabriek in Ludwigsfelde in
Brandenburg van de band rollen.
Tijdens de IAA 2004 werd de HYBRID Sprinter met plug-in technologie
geïntroduceerd. In Duitsland is de ontwikkeling hiervan reeds in een
vergevorderd stadium. Bij de HYBRID Sprinter met plug-in technologie
wordt tussen de transmissie en de koppeling een elektromotor met een
vermogen van 70 kW in de aandrijflijn geïntegreerd. Hij betrekt zijn
energie uit nikkel-metaalhydride- of lithium-ionen accu's (inhoud 14
kWh), die 's nachts worden opgeladen door ze in het stopcontact
(plug-in) te steken. Tijdens het rijden wordt de energie, die bij het
remmen of bergafwaarts rijden ontstaat, gebruikt om de accu op te
laden, terwijl deze energie bij traditionele aandrijvingen verloren
gaat. De actieradius van de emissieloze, schone elektromotor bedraagt
maximaal 30 km. De HYBRID Sprinter met plug-in technologie zal reeds
dit jaar tijdens klantentests worden ingezet.
Dit voorjaar wordt op het fabrieksterrein in Stuttgart-Untertürkheim
het Van Technology Center (VTC) geopend. Daar zullen in toekomst
talrijke activiteiten van de divisie Mercedes-Benz Bestelwagens worden
gebundeld. Daartoe behoren naast management, strategie en controlling
ook verkoop en ontwikkeling met test- en werkplaatsafdelingen. Dr.
Rolf Bartke: "Vanwege de met elkaar verbonden processen en de korte
communicatielijnen is het VTC een belangrijke voorwaarde voor de
stijging van kwaliteit en efficiency en daarmee ook voor de
uitbreiding van het marktleiderschap en de ontsluiting van nieuwe
markten."
BedrijfsautoRAI