Sébastien Loeb slaat terug
(11-4-2005)
Nadat Citroën Xsara WRC-rijder Sébastien Loeb in 2003 en 2004
genoegen moest nemen met de vierde plaats in de Propecia Rally New
Zealand, pakt hij dit jaar de volle winst. Met een voorsprong van
bijna 50 seconden op nummer 2, toont de Fransman op indrukwekkende
wijze de kracht van de Citroën Xsara WRC.
En zijn eigen kunnen. Teamgenoot François Duval maakt het
puntenfeestje compleet door de vierde plaats op te eisen.
"Na deze overwinning ben ik een stuk rustiger, met nog maar één punt
achterstand op de nummer één in het klassement", aldus een gelukkige
Loeb die weer opgelucht kan ademhalen: na een overtuigende overwinning
in de openingsrally van Monte Carlo, liet het geluk hem in Zweden en
Mexico tijdelijk in de steek.
Ook Citroën Sport Teamchef Guy Fréquelin slaakt een zucht van
verlichting. "We moesten absoluut veel punten pakken. Dat was
essentieel. Het feit dat we hier wonnen na slechts twee eerdere
bezoeken, geeft het potentieel van ons team aan. Iedereen was er dan
ook op gebrand om het geheim van winst in Nieuw Zeeland te vinden. En
daarin zijn we geslaagd."
Loeb pakt de leiding al tijdens de vierde proef en bouwt de voorsprong
vanaf dat moment alleen nog maar uit. Om zijn superioriteit te
onderstrepen finisht hij de laatste proef met een voorsprong van tien
seconden, hoewel dit niet meer nodig is voor de overwinning.
Enorme vooruitgang
De hele rally blijkt de Citroën Xsara WRC absoluut de meerdere.
Tijdens de shakedown voorafgaand aan de rally hadden zowel Loeb als
Duval slechts drie runs nodig om een perfecte afstelling van de auto
voor elkaar te krijgen. Waarbij enkele kleine veranderingen worden
doorgevoerd. Loeb: "Als je ziet waar wij vorig jaar stonden in Nieuw
Zeeland en je vergelijkt dat met dit jaar, dan zie je pas echt goed
welke vooruitgang we hebben geboekt."
Behalve een goede set-up van de Xsara's WRC hebben ook de nieuw
ontwikkelde Michelin Z'BTO-banden hun kwaliteiten bewezen. De hardere
compound bleek perfect voor de Nieuw Zeeland-rally.
Duval zeer tevreden
Blijft over de vraag of François Duval niet ook op het podium had
moeten staan. De hele rally reed Duval op een podiumplek, maar
uiteindelijk werd hij ietwat getemperd door remproblemen. De Belg
vraagt nogal wat van zijn remmen, dus werden de meest effectieve
versies gemonteerd. Deze slijten echter sneller en dat bleek tijdens
de tweede run over de lange 'Bull'-proef.
âMijn doel was om in de top vijf te eindigen", zo onderstreept Duval.
"Ik moest eindelijk punten scoren voor mijn team en heb daarom veel
meer minder risico genomen. Het was in de Xsara pas mijn tweede rally
op gravel en ik ben erin geslaagd consistent te rijden. Ik ben dan ook
zeer tevreden met dit resultaat."
Met de vijf gescoorde FIA WRC-punten nestelt Duval zich op de achtste
plaats in het klassement. Loeb komt met 25 punten net één punt
tekort om zich naast de nummer één te scharen. Ook voor het
fabrieksklassement is de rally van Nieuw Zeeland succesvol voor
Citroën: de fabrikant stijgt door de prestaties van beide teams van
de vijfde plaats naar de tweede plek.
AutoRai