Ingezonden persbericht


Utrecht, 11 april 2005

Onderzoek naar 30 jaar Fietsersbond

Van protestbeweging tot serieuze gesprekspartner

Dit jaar viert de Fietsersbond haar 30-jarig bestaan. Vanwege dit jubileum bracht Bram Duizer in opdracht van de Fietsersbond 30 jaar fietsacties in beeld. In het onderzoek 'In het nut van actie moet je geloven' laat Duizer zien hoe de actievormen van de Fietsersbond in de loop der jaren zijn veranderd. Van een protestbeweging ontwikkelde de Fietsersbond zich tot een serieuze gesprekspartner van gemeenten. Duizer voerde zijn onderzoek uit bij de Wetenschapswinkel Letteren in het kader van zijn opleiding Geschiedenis.

Symbool voor vrijheid
De Fietsersbond werd in 1975 opgericht als de Eerste Enige Echte Nederlandse Wielrijdersbond (E.N.W.B). Het autoverkeer groeide explosief en het fietsgebruik daalde dramatisch. Daarom eiste de Fietsersbond aandacht op voor de fiets. De bond zette zich af tegen de ANWB die in haar ogen veel te veel een autoclub was geworden. De toenmalige E.N.W.B. ontstond vanuit actiegroepen die verwant waren met de provobeweging. De fiets was een passend symbool voor de vrijheid en blijheid van de provo's die zich bekommerden om een mensvriendelijke leefomgeving. Foto's uit die tijd laten duizenden fietsdemonstranten zien met lange haren en baarden, met posters beplakte fietskarren, spandoeken, en met veel stickers en buttons. Deze nieuwe fietsbeweging bracht massa's mensen op de been met grote fietsdemonstraties zoals de Nationale Fietsdag (1976) en de Wereldfietsdag (1977).

Ontwikkeling Fietsersbond
Bram Duizer laat zien hoe de actievormen van de Fietsersbond in de loop der jaren zijn veranderd. Hij onderscheidt daarbij vier perioden. De eerste periode (1975-1979) kenmerkte zich door straatacties en massademonstraties. De volgende periode (1979-1988) stond in het teken van kennisontwikkeling over fietsvriendelijke inrichting in de straat. Dit gebeurde bijvoorbeeld door middel van de actie '50 is te veel', waarbij de vereniging succesvol streed voor verlaging van de maximumsnelheid van het autoverkeer in woonwijken.
De derde periode die Duizer onderscheidt (1988-1999) is een periode van erkenning en beleidsparticipatie. De Fietsersbond werkte mee aan 'Tekenen voor de Fiets', een handboek voor fietsvriendelijke infrastructuur, en speelde een steeds grotere rol bij het maken van gemeentelijke verkeersplannen en nota's. Vanaf 1999 presenteert de Fietsersbond zichzelf als pure belangenbehartiger voor fietsers. Met een hightech meetfiets inclusief computerapparatuur deed ze eerder onderzoek naar de kwaliteit van het fietsnetwerk in gemeenten. De resultaten werden gepresenteerd aan de gemeenten.

Veranderende tijdsgeest
De verandering in actievoeren hangt volgens Duizer samen met de veranderende tijdsgeest. De protestdemonstraties van de jaren zeventig werden in de tachtiger jaren vervangen door het overlegmodel. Daarnaast maakte de Fietsersbond zelf ook een ontwikkeling door. Zij werd steeds meer een autoriteit op fietsgebied en vergaarde steeds meer kennis, zodat ze een serieuze gesprekspartner werd voor gemeenten.

Breder palet
Anno 2005 is de Fietsersbond vertegenwoordigd in alle verkeersorganen en vaak direct betrokken bij de ontwikkeling en uitwerking ervan. De Fietsersbond voert nog steeds actie maar heeft ook een breder palet aan beïnvloedingsstrategieën ter beschikking gekregen, zoals lobby, overleg en onderzoek. De bond heeft op dit moment 32.000 leden en 130 lokale afdelingen.

'In het nut van actie moet je geloven' Dertig jaar actievoeren door de Fietsersbond. Auteur: Bram Duizer, Uitgever: Wetenschapswinkel Letteren, Universiteit Utrecht, ISBN: 90-76912-661, prijs: ¤ 4, -. Te bestellen via de internetwinkel van de Fietsersbond: www.fietsersbond.nl/internetwinkel

Meer informatie over het jubileum en de geschiedenis van de Fietsersbond (persfoto's zijn op te vragen): www.fietsersbond.nl/jubileum en persvoorlichter Fietsersbond, Arien de Jong 06-20504419

Fietsersbond, Postbus 2828, 3500 GV Utrecht, tel. 030-2918171