AutoRai

Chevrolet Racing met drie autoâs aan de finish

(11-4-2005)
Vandaag heeft Chevrolet Racing de volgende stap gezet in haar leerproces binnen het World Touring Car Championship (WTCC) 2005. Alain Menu, Nicola Larini en Rob Huff wisten alledrie te finishen tijdens de eerste race van het seizoen op het circuit van Monza, waarmee de betrouwbaarheid van de Chevrolet Nubira is bewezen. Van de Chevrolet Racing rijders finishte Rob Huff tijdens Race 1 als eerste op een 20^ste positie. Larini en Menu hadden wat moeilijkheden, maar wisten de eerste race min of meer af te sluiten op de posities waarop ze de race gestart waren.

âDat was een fantastische raceâ, verklaarde een enthousiaste Huff na afloop. âIk heb mijn snelste ronde zelfs in ronde 7 van de in totaal 9 ronden tellende race gereden (een verbetering van zijn kwalificatietijd), waaruit duidelijk blijkt hoe goed de auto is. We komen uiteraard nog steeds topsnelheid tekort, maar in de bochten zijn we net zo snel als de concurrentie en we kunnen iedere auto eruit remmen. Het enige waar ik me zorgen om hoefde te maken was de ietwat lange slag van het rempedaal. Daarom liet het team het remsysteem tussen de twee races in leeglopen.â Tijdens de tweede race maakte Huff echter kennis met die typische agressieve rijstijl in het WTCC. âDe een of andere Italiaan torpedeerde me zomaar zonder dat daar een reden voor wasâ, aldus Huff na zijn uitschakeling.

Alain Menu had tijdens de eerste race nog steeds last van overstuur, hoogstwaarschijnlijk als gevolg van zijn ongeluk van gisteren, terwijl hij het in Race 2 al snel zonder 3e versnelling moest stellen, waardoor hij zijn auto uiteindelijk aan de kant moest zetten. Nicola Larini kwam tijdens de start van Race 1 slecht van zijn plek. âIk kon de startlichten totaal niet zijnâ, vertelde hij. âTijdens de race verloor de motor vermogen bij het uitkomen van rechtse bochten, waarschijnlijk als gevolg van een probleem in de brandstoftoevoer. Los daarvan is de auto perfect.â Larini onderstreepte dat door tijdens Race 2 als 15^e te finishen, komend vanaf een 22^ste startpositie. En daarmee zette hij een beter resultaat neer dan iedereen aan het begin van het weeken drealistischgezienhaddurventehopen.

Hardy Spranger, Executive in Charge of Chevrolet Europe, was verheugd met het resultaat in Monza. âIk denk dat dit een prima resultaat is voor een eerste race. Rob Huff heeft fantastisch werk verzet in Race
1, ondanks het feit dat hij de jongste is binnen het team. Vanzelfsprekend ging het dit weekend boven alles om het opdoen van ervaring en ondanks het uitvallen van Rob en het versnellingsbakprobleem van Alain kijk ik met heel veel plezier uit naar de volgende race.â

âOns doel was vandaag om met alledrie de autoâs aan de finish te komen en dat hebben we in Race 1 gerealiseerdâ, verklaarde Eric Nève, Chevrolet Europe Motorsport Manager. âHelaas finishte slechts één van onze drie autoâs in Race 2. Positief was tijdens die race vooral de prestatie van Nicola, die veel hoger finishte dan we voor mogelijk hadden gehouden."

Ronde 3 en 4 van het WTCC 2005 worden op 1 mei verreden in Magny-Cours, Frankrijk.