AutoRai

Hyundai meest betrouwbare automerk in Amerika

(11-4-2005)
Hyundai is het meest betrouwbare automerk in de Verenigde Staten van het jaar 2004. De Hyundai Sonata staat in de VS als âBetrouwbaarste Autoâ aangeschreven. Dat blijkt uit cijfers van het consumentenonderzoek Consumer Reports in de VS, die zijn gepubliceerd in de Amerikaanse media.
Het onderzoek is het belangrijkste jaarlijkse consumenten keurmerk van de automobielindustrie in de VS. De ranglijst is samengesteld door 850.000 aangesloten Amerikanen en geldt als de gids voor mensen die in Noord Amerika een nieuwe auto willen kopen.

Het consumentenonderzoek meet nauwgezet het aantal klachten per honderd eigenaren van nieuwe autoâs. Deze autoâs zijn uitgebreid op betrouwbaarheid en veiligheid getest door de aangesloten consumenten en door het eigen onderzoeksteam. Er zijn botsproeven uitgevoerd en ook de elektronica van de auto werd uitgebreid aan tests onderworpen.

'Het Koreaanse Hyundai heeft zich bewezen als bouwer van kwaliteitsautomobielen', stelt de Financial Times. 'De Hyundai Sonata is de betrouwbaarste en stak er met kop en schouders bovenuit', refereert The Wall Street Journal aan het onderzoek. De Los Angeles Times concludeert met de cijfers van de âconsumentenbondâ in de hand dat âHyundai met deze toppositie onderstreept een grootmacht in de automobielindustrie te zijn en vooral de Europese concurrenten te kijk zetâ. Persbureau Reuters: âHet is opzienbarend dat Hyundai nu nummer één staat, terwijl het merk in de jaren tachtig nog een fabriek in Canada moest sluiten omdat de kwaliteit te wensen overliet. Het is een enorm compliment voor Hyundai dat het merk twintig jaar later de fabrikant van kwaliteitsautoâs is.'

Verkoop enorm in de lift
Hyundai verkocht in de VS in de eerste twee maanden van het jaar 14.7 procent meer autoâs dan het jaar daarvoor. In 2004 verlieten in totaal 420.000 Hyundaiâs de showroom van Amerikaanse dealers. Dat is 4.2 procent meer dan in 2003.

Ook in Europa doet Hyundai het goed. In de eerste drie maanden van 2005 verkocht Hyundai vijf procent meer autoâs (89.790 exemplaren) dan in het eerste kwartaal van 2004. In de maand maart registreerde Hyundai een absolute topmaand met 39.026 verkochte autoâs, zeven procent meer dan een jaar eerder.

De SUVâs van Hyundai (Tucson, Santa Fe en Terracan) zijn erg populair in Europa. De verkoop van de SUVâs nam toe met liefst 26 procent tegen dezelfde periode vorig jaar.

Ook in Nederland blijft Hyundai â in een dalende markt â enorm groeien. In de maand maart werden in totaal 1931 autoâs verkocht tegen 1494 in maart 2004. Een plus van bijna 23 procent. In de eerste drie maanden heeft Hyundai 5949 autoâs verkocht. Dat is 19 procent meer, ofwel een toename van 1121, dan vorig jaar om dezelfde tijd. Uitschieters zijn ondermeer de Hyundai Getz, waarvan er 1645 exemplaren in de eerste drie maanden van 2005 zijn verkocht. Ook de Hyundai Atos (1443 autoâs) en de Hyundai Tucson (1158 verkochte exemplaren) doen het in de verkoopaantallen van het eerste kwartaal van 2005 erg goed. De Hyundai Tucson was met een totale verkoop van 443 autoâs in de maand maart de best verkochte SUV van Nederland.