Huffnagel wil meer creatieve evenementen in Amsterdam
8 april 2005 - Corine Lindhout
De wethouder Economische Zaken, Frits Huffnagel, wil de komende jaren
meer investeren in onderscheidende evenementen die bijdragen aan het
toeristische aanbod van Amsterdam. Zo kan het Amsterdam Dance Event en
Inside Design Amsterdam rekenen op steun van de gemeente. Huffnagel
wil het budget wat nu voorhanden is vooral besteden aan het
meefinancieren van creatieve evenementen en het uitbreiden van
bestaande evenementen.
De positie van Amsterdam als toeristenstad staat onder druk: er zijn
meer concurrenten gekomen en toeristen zijn mobieler geworden. Het is
volgens Huffnagel daarom van belang meer in te zetten op evenementen
waarmee Amsterdam zich kan onderscheiden van haar concurrenten. "We
zetten als gemeente ons geld op nieuwe, onderscheidende evenementen
als het Amsterdam Dance Event, dat momenteel uitgroeit tot een van de
meest toonaangevende dance festivals in Europa. Daarnaast zetten we in
op bestaande, succesvolle evenementen die willen uitbreiden zoals het
jaarlijkse Grachtenfestival en Jumping Amsterdam", aldus de wethouder.
Het benodigde geld komt uit het budget Verblijfstoerisme Stimulerende
Evenementen (VSE) van Economische Zaken dat is bedoeld om toeristen te
trekken die meer dagen in de stad verblijven. Huffnagel: "Op
meerdaagse en grootschalige evenementen komen veel internationale
toeristen af die veel geld uitgeven in de stad. Het Rembrandtjaar in
2006 is daar een goed voorbeeld van met internationale allure." Het
Rembrandthuis kan dan ook rekenen op financiële steun van de gemeente.
Uit het huidige budget van EUR 424.000 wordt in 2005, naast
bovengenoemde evenementen, ook `Inside Design Amsterdam' door de
gemeente ondersteund. Huffnagel: "Tijdens `Inside Design Amsterdam'
kunnen internationale en Amsterdamse ontwerpers in `september
designmaand' hun ontwerpen tonen op diverse openbare locaties in de
stad. Het is een nieuw evenement dat helemaal past bij de uitstraling
van Amsterdam als creatieve en innovatieve stad zoals we die met onze
citymarketing uitdragen."
Om zich in een toenemende concurrentiestrijd met andere steden te
blijven onderscheiden moet Amsterdam volgens Huffnagel meer investeren
in toonaangevende evenementen en adequate promotie. Dat is essentieel
voor internationale bezoekers om interessant te blijven. Het budget
moet daarom in de nabije toekomst worden verdubbeld.
Behandeling in de raadscommissie
Het college van B&W heeft deze week ingestemd met de notitie
`Verblijfstoerisme Stimulerende Evenementen 2005'. Deze notitie zal
ter kennisneming aan de leden van de Raadscommissie voor Financiën en
Economische Zaken, Deelnemingen en Inkoop worden aangeboden op 28
april.
Pb-071
Gemeente Amsterdam