Overheid gaat bedrijfsleven klantgerichter benaderen
De dienstverlening van de overheid naar het bedrijfsleven kan
verbeterd worden. In dat kader neemt de Provincie Limburg het
initiatief tot een verbetertraject. Klantgerichtheid en de
loketfunctie van de overheid staan daarbij voorop. De Provincie pakt
het traject samen met gemeenten en ondernemers op en verwacht hiermee
het investeringsklimaat te versterken.
Het verbetertraject is gebaseerd op het in maart 2005 verschenen
onderzoeksrapport van adviesbureau ETIN Optimalisering van de
gemeentelijke serviceverlening aan bedrijven. Hieruit blijkt dat de
noodzakelijke verbeterslagen vooral op gemeentelijk niveau gemaakt
dienen te worden. Daarnaast kan volgens het bedrijfsleven ook de
samenwerking tussen gemeenten en Provincie nog verbeteren.
Uit het onderzoek van adviesbureau ETIN blijkt dat het bedrijfsleven
met name vraagt om een overheid die:
* integraal en oplossingsgericht meedenkt vanuit de klant;
* transparant is in haar procedures;
* op een zo vlot mogelijke wijze procedures afhandelt.
Het bedrijfsleven ziet de aanstelling van één aanspreekpunt die de
integrale afhandeling van een aanvraag binnen de gemeente coördineert
als één van de belangrijkste oplossingen. Daarbij verwacht zij een
overheid die meedenkt in de vorm van oplossingen en niet redeneert
vanuit belemmeringen.
De Provincie is al met een aantal gemeenten in een vergevorderd
stadium om te komen tot pilots. Op dit moment zijn drie pilots
vastgesteld:
1. Regionale aanpak van dienstverlening;
2. Dienstverlening aan het toeristisch-recreatieve bedrijfsleven
(intergemeentelijk);
3. Verbeteren van de dienstverlening d.m.v. gebruik van digitale
hulpmiddelen voor gemeenten.
Er is nog ruimte voor gemeenten om aan te sluiten bij deze pilots of
met nieuwe pilots te komen.
De Provincie staat de deelnemende gemeenten inhoudelijk bij.
Bijvoorbeeld door de inbreng van kennis op het gebied van informatie
en automatisering. Ook wordt opgedane kennis gebundeld en uitgedragen
middels een kennisplatform. Daarbij gaat het zowel om het delen van
kennis tussen de verschillende pilots als het uitdragen van kennis
naar andere gemeenten die willen werken aan het verbeteren van de
dienstverlening. De pilots lopen vanaf april 2005 tot en met maart
2006.
8-4-2005 08:49
Provincie Limburg