Provincie Limburg

Overheid gaat bedrijfsleven klantgerichter benaderen De dienstverlening van de overheid naar het bedrijfsleven kan

verbeterd worden. In dat kader neemt de Provincie Limburg het initiatief tot een verbetertraject. Klantgerichtheid en de loketfunctie van de overheid staan daarbij voorop. De Provincie pakt het traject samen met gemeenten en ondernemers op en verwacht hiermee het investeringsklimaat te versterken.
Het verbetertraject is gebaseerd op het in maart 2005 verschenen onderzoeksrapport van adviesbureau ETIN Optimalisering van de gemeentelijke serviceverlening aan bedrijven. Hieruit blijkt dat de noodzakelijke verbeterslagen vooral op gemeentelijk niveau gemaakt dienen te worden. Daarnaast kan volgens het bedrijfsleven ook de samenwerking tussen gemeenten en Provincie nog verbeteren.

Uit het onderzoek van adviesbureau ETIN blijkt dat het bedrijfsleven met name vraagt om een overheid die:

* integraal en oplossingsgericht meedenkt vanuit de klant;
* transparant is in haar procedures;

* op een zo vlot mogelijke wijze procedures afhandelt.

Het bedrijfsleven ziet de aanstelling van één aanspreekpunt die de integrale afhandeling van een aanvraag binnen de gemeente coördineert als één van de belangrijkste oplossingen. Daarbij verwacht zij een overheid die meedenkt in de vorm van oplossingen en niet redeneert vanuit belemmeringen.

De Provincie is al met een aantal gemeenten in een vergevorderd stadium om te komen tot pilots. Op dit moment zijn drie pilots vastgesteld:

1. Regionale aanpak van dienstverlening;

2. Dienstverlening aan het toeristisch-recreatieve bedrijfsleven (intergemeentelijk);

3. Verbeteren van de dienstverlening d.m.v. gebruik van digitale hulpmiddelen voor gemeenten.

Er is nog ruimte voor gemeenten om aan te sluiten bij deze pilots of met nieuwe pilots te komen.

De Provincie staat de deelnemende gemeenten inhoudelijk bij. Bijvoorbeeld door de inbreng van kennis op het gebied van informatie en automatisering. Ook wordt opgedane kennis gebundeld en uitgedragen middels een kennisplatform. Daarbij gaat het zowel om het delen van kennis tussen de verschillende pilots als het uitdragen van kennis naar andere gemeenten die willen werken aan het verbeteren van de dienstverlening. De pilots lopen vanaf april 2005 tot en met maart 2006.

8-4-2005 08:49