REINT GAASTRA PRODUCTIES BV
Wereldprimeur: kwaliteit kantoorwerk nu certificeerbaar
P E R S B E R I C H T
Wereldprimeur: kwaliteit van werken op kantoor nu eindelijk
certificeerbaar!
Doorbraak op het gebied van kwaliteitsmanagement in
kantooromgevingen
Vrijdagmiddag 8 april om 16.30 uur ontvangen in het stadhuis van
Leiden directeur Arjan Slobbe van accountantsorganisatie Kwestro Faas
Slobbe uit Rijnsburg, interimmanager Gerard van der Kroon en
marketingmanager Harold Weghorst van Frico Cheese Benelux als eersten
certificaten op basis van de effectiviteit en kwaliteit van hun
organisatie- c.q. persoonlijke managementsysteem. Slobbe ontvangt het
certificaat horend bij de CMS Standard en Van der Kroon en Weghorst
het certificaat dat hoort bij de CPMS Standard. De CMS Standard en de
CPMS Standard zijn nieuwe kwaliteitsnormen voor effectief werken en
managen in een kantooromgeving. De certificaten worden uitgegeven door
SCOPE System Certification.
De uitreiking van de certificaten betekent een revolutie in het
kwaliteitsdenken binnen kantoororganisaties wereldwijd. Want tot nu
toe deden we maar wat op kantoor, ieder werkt op zijn eigen manier, er
wordt geen eenduidig systeem van werken gehanteerd. Bijna de helft van
het kantoorpersoneel in bijvoorbeeld Nederland en België heeft dan ook
last van werkachterstanden. En dat is logisch wanneer we ons
realiseren dat niemand ons heeft geleerd wat er voor nodig is om
aantoonbaar effectief en transparant te zijn in een kantooromgeving,
hoe sturing te geven aan resultaten, hoe het overzicht en de regie van
het werk te houden. Kwaliteitsbewust werken op kantoren is nog steeds
een achtergebleven gebied.
Zijn productiebedrijven gewend om logistiek te werken, mensen in
kantoororganisaties lijken zich nauwelijks bewust te zijn wat hun
efficiëntie en effectiviteit beïnvloedt. Bij veel bedrijven is er
niemand die duidelijk kan maken hoe de werk- en informatiestroom het
beste kan worden verwerkt, wat voor principes en werkafspraken daar
bij horen, hoe ze effectief computers (e-mail!) en overige
hulpmiddelen inzetten en hoe ze uitgaande van dezelfde normen en
-waarden effectief met elkaar samenwerken. Het gevolg is dat alleen al
in Nederland op basis van een realistische schatting het
dienstverlenende bedrijfsleven en de overheid vele tientallen
miljoenen euro's verspillen met inefficiënt gedrag op de werkvloer.
Degenen die een certificaat ontvangen, hebben een intensieve opleiding
ondergaan op basis van de CiEP-methode. Doel van de CiEP-training is
niet alleen om kantoren tien tot twintig procent effectiever te laten
functioneren, maar ook om kantoorpersoneel minder werkdruk en stress
te bezorgen. CiEP leidt managers, medewerkers en zelfstandige
professionals op om de effectiviteit en transparantie van werken en
managen op langere termijn te waarborgen.
Gery Groen, oprichter en directeur van het in Leiden gevestigde
bedrijf Impulsus, leert kantoormensen hoe ze bewust en effectief
kunnen werken. In haar boek 'CiEP de nieuwe norm in werken - Op weg
naar certificatie van persoonlijke kwaliteit' maakt ze duidelijk hoe
aan de hand van het door haar ontwikkelde CiEP-systematiek (spreek uit
KiEP) kantoormedewerkers niet alleen meer structuur, maar ook meer
plezier en voldoening in hun arbeidzame leven kunnen brengen. En dat
is nodig ook, want uit onderzoek onder meer dan tienduizend mensen
komt volgens Groen naar voren dat 47% van de deelnemers aan de
CiEP-training voorafgaand aan de training zegt dat ze te weinig tijd
hebben voor zichzelf om hun werk gedaan te krijgen. 35% van de
deelnemers zegt deadlines niet altijd te halen, terwijl 34% van de
deelnemers aangeeft afspraken niet altijd na te komen. 31% geeft aan
dat de duidelijkheid van afspraken vaak te wensen over laat en 50% van
alle deelnemers zegt vaak iets anders te doen dan het plan was. De
helft van de ondervraagden geeft aan met werkachterstanden te maken te
hebben. Door de CiEP-principes toe te passen creëren medewerkers meer
tijd voor de kerntaken van een organisatie, ofwel 4,5 tot 6 uur
tijdwinst per week per werknemer.
Bij diverse organisaties wordt organisatiebreed 'geCiEPt' en worden
stappen gezet om de resultaten te verankeren in de bedrijfsvoering.
Kantoorpersoneel van bijvoorbeeld verzekeraar CZ, de gemeente
Nijmegen, de provincie Gelderland, Ernst & Young, Frico Cheese, Nike,
Interbrew en ABN/AMRO heeft één van de dertig CiEP-coaches aan het
bureau. De kantoorwereld is dan ook bezig met een inhaalslag als het
gaat om het structureel verhogen van efficiëntie en kwaliteit.
Bestonden er al certificaten voor producten (o.m. Tüv) en processen
(o.m. ISO), nu kan ook de effectiviteit van managementsystemen van
zowel personen als organisaties worden gecertificeerd. De CMS Standard
en CPMS Standard vormen de basis voor deze persoonsgerichte
kwaliteitscertificatie die een doorbraak betekent in de ontwikkeling
van kwaliteitsmanagement in kantoororganisaties.
Voor verdere informatie kan contact worden opgenomen met
persvoorlichter Reint Gaastra (06-53646410) of met Impulsus-directeur
Cees Ahsmann (06-51512690)
Ook kunnen bij hen verzoeken worden ingediend voor interviews met de
gecertificeerden Arjan Slobbe, Gerard van der Kroon en Harold Weghorst
en met CiEP-grondlegger Gery Groen.
Op 8 april wordt tevens de tweede druk van het boek 'CiEP de nieuwe
norm in werken - Op weg naar certificatie van persoonlijke kwaliteit'
(ISBN 90 808811 12) van Gery Groen gepresenteerd. Het wordt uitgegeven
door Uitgeverij Sterk Werk te Apeldoorn. Voor meer informatie over
CiEP en het nieuw verschenen boek kijk ook op: www.impulsus.com
Er is professioneel digitaal fotomateriaal voor handen.
(einde persbericht)
08 apr 05 08:46