REINT GAASTRA PRODUCTIES BV

Wereldprimeur: kwaliteit kantoorwerk nu certificeerbaar

P E R S B E R I C H T

Wereldprimeur: kwaliteit van werken op kantoor nu eindelijk certificeerbaar!

Doorbraak op het gebied van kwaliteitsmanagement in kantooromgevingen

Vrijdagmiddag 8 april om 16.30 uur ontvangen in het stadhuis van Leiden directeur Arjan Slobbe van accountantsorganisatie Kwestro Faas Slobbe uit Rijnsburg, interimmanager Gerard van der Kroon en marketingmanager Harold Weghorst van Frico Cheese Benelux als eersten certificaten op basis van de effectiviteit en kwaliteit van hun organisatie- c.q. persoonlijke managementsysteem. Slobbe ontvangt het certificaat horend bij de CMS Standard en Van der Kroon en Weghorst het certificaat dat hoort bij de CPMS Standard. De CMS Standard en de CPMS Standard zijn nieuwe kwaliteitsnormen voor effectief werken en managen in een kantooromgeving. De certificaten worden uitgegeven door SCOPE System Certification.

De uitreiking van de certificaten betekent een revolutie in het kwaliteitsdenken binnen kantoororganisaties wereldwijd. Want tot nu toe deden we maar wat op kantoor, ieder werkt op zijn eigen manier, er wordt geen eenduidig systeem van werken gehanteerd. Bijna de helft van het kantoorpersoneel in bijvoorbeeld Nederland en België heeft dan ook last van werkachterstanden. En dat is logisch wanneer we ons realiseren dat niemand ons heeft geleerd wat er voor nodig is om aantoonbaar effectief en transparant te zijn in een kantooromgeving, hoe sturing te geven aan resultaten, hoe het overzicht en de regie van het werk te houden. Kwaliteitsbewust werken op kantoren is nog steeds een achtergebleven gebied.

Zijn productiebedrijven gewend om logistiek te werken, mensen in kantoororganisaties lijken zich nauwelijks bewust te zijn wat hun efficiëntie en effectiviteit beïnvloedt. Bij veel bedrijven is er niemand die duidelijk kan maken hoe de werk- en informatiestroom het beste kan worden verwerkt, wat voor principes en werkafspraken daar bij horen, hoe ze effectief computers (e-mail!) en overige hulpmiddelen inzetten en hoe ze uitgaande van dezelfde normen en
-waarden effectief met elkaar samenwerken. Het gevolg is dat alleen al in Nederland op basis van een realistische schatting het dienstverlenende bedrijfsleven en de overheid vele tientallen miljoenen euro's verspillen met inefficiënt gedrag op de werkvloer.

Degenen die een certificaat ontvangen, hebben een intensieve opleiding ondergaan op basis van de CiEP-methode. Doel van de CiEP-training is niet alleen om kantoren tien tot twintig procent effectiever te laten functioneren, maar ook om kantoorpersoneel minder werkdruk en stress te bezorgen. CiEP leidt managers, medewerkers en zelfstandige professionals op om de effectiviteit en transparantie van werken en managen op langere termijn te waarborgen.

Gery Groen, oprichter en directeur van het in Leiden gevestigde bedrijf Impulsus, leert kantoormensen hoe ze bewust en effectief kunnen werken. In haar boek 'CiEP de nieuwe norm in werken - Op weg naar certificatie van persoonlijke kwaliteit' maakt ze duidelijk hoe aan de hand van het door haar ontwikkelde CiEP-systematiek (spreek uit KiEP) kantoormedewerkers niet alleen meer structuur, maar ook meer plezier en voldoening in hun arbeidzame leven kunnen brengen. En dat is nodig ook, want uit onderzoek onder meer dan tienduizend mensen komt volgens Groen naar voren dat 47% van de deelnemers aan de CiEP-training voorafgaand aan de training zegt dat ze te weinig tijd hebben voor zichzelf om hun werk gedaan te krijgen. 35% van de deelnemers zegt deadlines niet altijd te halen, terwijl 34% van de deelnemers aangeeft afspraken niet altijd na te komen. 31% geeft aan dat de duidelijkheid van afspraken vaak te wensen over laat en 50% van alle deelnemers zegt vaak iets anders te doen dan het plan was. De helft van de ondervraagden geeft aan met werkachterstanden te maken te hebben. Door de CiEP-principes toe te passen creëren medewerkers meer tijd voor de kerntaken van een organisatie, ofwel 4,5 tot 6 uur tijdwinst per week per werknemer.

Bij diverse organisaties wordt organisatiebreed 'geCiEPt' en worden stappen gezet om de resultaten te verankeren in de bedrijfsvoering. Kantoorpersoneel van bijvoorbeeld verzekeraar CZ, de gemeente Nijmegen, de provincie Gelderland, Ernst & Young, Frico Cheese, Nike, Interbrew en ABN/AMRO heeft één van de dertig CiEP-coaches aan het bureau. De kantoorwereld is dan ook bezig met een inhaalslag als het gaat om het structureel verhogen van efficiëntie en kwaliteit. Bestonden er al certificaten voor producten (o.m. Tüv) en processen (o.m. ISO), nu kan ook de effectiviteit van managementsystemen van zowel personen als organisaties worden gecertificeerd. De CMS Standard en CPMS Standard vormen de basis voor deze persoonsgerichte kwaliteitscertificatie die een doorbraak betekent in de ontwikkeling van kwaliteitsmanagement in kantoororganisaties.

Voor verdere informatie kan contact worden opgenomen met persvoorlichter Reint Gaastra (06-53646410) of met Impulsus-directeur Cees Ahsmann (06-51512690)
Ook kunnen bij hen verzoeken worden ingediend voor interviews met de gecertificeerden Arjan Slobbe, Gerard van der Kroon en Harold Weghorst en met CiEP-grondlegger Gery Groen.

Op 8 april wordt tevens de tweede druk van het boek 'CiEP de nieuwe norm in werken - Op weg naar certificatie van persoonlijke kwaliteit' (ISBN 90 808811 12) van Gery Groen gepresenteerd. Het wordt uitgegeven door Uitgeverij Sterk Werk te Apeldoorn. Voor meer informatie over CiEP en het nieuw verschenen boek kijk ook op: www.impulsus.com

Er is professioneel digitaal fotomateriaal voor handen.

(einde persbericht)


08 apr 05 08:46