GS leggen Openbaar Vervoervisie Limburg voor aan PS
Optimale afstemming tussen trein, bus en CVV: aansturing in één hand
Gedeputeerde Staten hebben de Openbaar Vervoervisie voor Limburg
opgesteld en gaan de visie voorleggen aan Provinciale Staten. In de
visie stelt GS voor om de spoorlijnen Nijmegen-Roermond en
Kerkrade-Maastricht over te nemen van het Rijk en in 2005 te starten
met de Europese aanbesteding van het openbaar vervoer.
Uitgangspunt hierbij is dat de aansturing van het openbaar vervoer in
Limburg in één hand komt te liggen. Hierdoor is een optimale
afstemming tussen trein, bus en Collectief Vraagafhankelijk Vervoer
(CVV) mogelijk.
De overname van de exploitatie van de twee nu niet rendabele
spoorlijnen en het starten van de aanbestedingsprocedure in 2005 maken
onderdeel uit van het uitvoeren van de Openbaar Vervoervisie met de
sprekende titel van-drie-naar-één. Deze visie houdt in:
* optimale afstemming tussen trein, bus en CVV: aansturing in één
hand;
* van aanbodgericht Openbaar Vervoer naar meer vraaggericht Openbaar
Vervoer: de reiziger centraal;
* bevorderen van maatschappelijke participatie: provinciedekkend
openbaar vervoer;
* openbaar vervoer zonder grenzen: aansluiting op nationale en
internationale knooppunten.
Dit betekent dat door integratie van vervoermodaliteiten optimalisatie
plaats vindt in het aanbod van openbaar vervoer aan de reiziger. Dus
beter inspelen op zowel de collectieve vraag als de individuele wens
van de reiziger. Hierdoor kan de reiziger kiezen uit een breed scala
van vervoersdiensten tegen verschillende prijs- en kwaliteitsniveaus.
Anderzijds kan de vervoerder openbaar vervoer aanbieden dat betaalbaar
is en van goede kwaliteit, rekening houdend met vervoersnetwerken en
frequenties die passen bij het aantal gebruikers.
In de nadere uitwerking en uitvoering van het beleid wordt uitgegaan
van maximaal twee concessies, te weten Noord- en Midden-Limburg en
Zuid-Limburg.
Betaalbaarheid en een hoog kwaliteitsniveau zijn twee belangrijke
speerpunten in de Openbaar Vervoervisie van de Provincie. Vandaar dat
in de concessieverlening een financieringsmodel is opgenomen dat de
vervoerder prikkelt om hun product te verbeteren en aan te laten
sluiten op de wensen en de behoeften van de reiziger.
Het College van Gedeputeerde Staten leggen de Openbaar Vervoervisie
voor vaststelling op 8 april 2005 voor aan Provinciale Staten. Naar
verwachting gaat de visie van-drie-naar-één uiterlijk in januari 2007
van start.
9-3-2005 11:22
terug
leeg
Provincie Limburg