Persbericht
TPG wordt TNT: één wereldmerk voor alle activiteiten
14 januari 2005 - Post-, express en logistiek bedrijf TPG zal vanaf
2006 al haar activiteiten wereldwijd onder de merknaam TNT uitvoeren.
De statutaire naam van de Groep (en daarmee de naam van het ter beurze
genoteerde aandeel) zal, onder voorbehoud van goedkeuring door de
Algemene Vergadering van Aandeelhouders, op 8 april 2005 gewijzigd
worden in TNT N.V.
De Groep bedient op dit moment met ruim 160.000 medewerkers klanten in
200 landen. Met één merk neemt de herkenbaarheid van de Groep
wereldwijd toe en kan er efficiënter over de verschillende diensten
worden gecommuniceerd.
De naamswijziging onderstreept de voortschrijdende
internationalisering van het bedrijf. Nadat PTT Post in 1998 na de
acquisitie van TNT verder ging onder de naam TPG, werd in 2002 ook de
merknaam van PTT Post in TPG Post omgedoopt. TPG biedt inmiddels in
acht Europese landen buiten Nederland postdienstverlening aan, deels
onder de naam TNT. Hare Majesteit de Koningin heeft het bedrijf het
recht verleend om ook voor TNT Post in Nederland het predikaat
'Koninklijke' te voeren. Met de nieuwe bedrijfsnaam verandert de
bedrijfskleur voor de gehele Groep in oranje.
Harry Koorstra, lid Raad van Bestuur verantwoordelijk voor Mail: Met
TNT maakt dit wereldbedrijf nu ook gebruik van één sterk wereldwijd
merk. De naam TNT maakt ons internationaal beter herkenbaar en
symboliseert tegelijkertijd de synergie tussen de drie pijlers van ons
bedrijf post, express en logistiek. Maar het zal ook wennen zijn. Hier
in Nederland zijn we, onze medewerkers, klanten en ikzelf, sterk
gehecht geraakt aan TPG Post en de kleur rood. Daar neem je niet
zomaar afscheid van. We nemen daarom de tijd voor een zorgvuldige
invoering van de merknaam TNT Post en de kleur oranje. Dit doen we ook
omdat we in deze tijd waarin we erg op de kosten moeten letten geen
onverantwoord grote uitgaven willen doen. Daarbij blijven we
garanderen dat de klant de hoogste kwaliteit van ons krijgt.
De gefaseerde invoering van het merk TNT voor Post en de daarmee
verbonden huisstijl zal vanaf 2006 vorm krijgen. Het Nederlandse
straatbeeld zal in deze periode gaandeweg meer oranje kleuren door de
toepassing van de huisstijl op de verschillende bedrijfsmiddelen. Ook
de kleding van de circa 45.000 postmedewerkers zal op termijn aan de
nieuwe huisstijl worden aangepast.
Met de naamswijziging naar TNT is over een periode van drie jaar een
beperkte investering gemoeid omdat zoveel mogelijk van reguliere
vervanging gebruik gemaakt zal worden. Kostenvoordelen worden na de
rebranding gerealiseerd doordat op grotere schaal gezamenlijk kan
worden ingekocht, investeringen in reclamecampagnes en
arbeidsmarktcommunicatie gecombineerd kunnen worden en er gebruik
wordt gemaakt van dezelfde huisstijl voor de hele groep.
Peter Bakker, bestuursvoorzitter: Wereldwijd willen we met TNT staan
voor uitstekende dienstverlening aan onze klanten, efficiënt en
flexibel, dankzij de inzet van onze 160,000 trotse werknemers. Het
merk TNT zal naar verwachting zowel een bredere dienstverlening aan
bestaande klanten stimuleren als een grotere aantrekkingskracht voor
nieuwe klanten hebben. En we zullen er voor zorgen dat ook alle
medewerkers die nu nog een rood Post-hart hebben straks net zo trots
zijn op het TNT oranje!
TPG N.V. verleent wereldwijd, onder de twee merknamen TNT en
Koninklijke TPG Post, een breed scala aan post, express en logistieke
diensten. De onderneming heeft ruim 160.000 medewerkers in 64 landen
en is in meer dan 200 landen actief. De omzet in 2003 bedroeg EUR 11,9
miljard. TPG N.V. is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, New York,
Londen en Frankfurt.
TNT Post Groep NV