08-04-2005
Berekeningen huisverkoop biologisch vlees
Het LEI heeft een economische analyse uitgevoerd over huisverkoop van
biologisch vlees om meer inzicht te krijgen in de kosten en
opbrengsten en de belangrijkste factoren die dit beïnvloeden. Om een
beeld te krijgen van de opzet van boerderijwinkels, zijn een aantal
huisverkopers bezocht. In de praktijk blijkt dat de opzet van winkels
varieert. Als basis zijn de onderzoekers uitgegaan van een gemiddelde
boerderijwinkel in een bestaand deel van een gebouw met een paar
vriezers en een eenvoudige inrichting met een verkoop van 40 varkens
en 9 runderen op jaarbasis; dat is ongeveer 50 kg varkensvlees en 50
kg rundvlees per week. Een goed doordacht plan voor het vaststellen
van prijs, kwaliteit, assortiment en winkelinrichting is een
noodzakelijke start voor een succesvolle verkoop van vlees aan huis.
De studie is uitgevoerd in het kader van het AKK-project
Marketingconcepten voor huisverkoop van biologisch vlees waaronder ook
een eindrapport met dezelfde titel is verschenen. Het LEI werkt hierin
samen met Agrotechnology & Food Innovations. Het rapport Economische
berekeningen aan huisverkoop van biologisch rund- en varkensvlees is
een aangepaste versie van een gedeelte uit het AKK-eindrapport. De
digitale versie van het AKK-eindrapport is op te vragen bij ing. Linda
Puister. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ing. Linda
Puister (tel.: 0317-479683; e-mail: linda.puister@wur.nl) of ing.
Robert Hoste (tel.: 0317-479762; e-mail: robert.hoste@wur.nl).
LEI