LEI

08-04-2005

Berekeningen huisverkoop biologisch vlees

Het LEI heeft een economische analyse uitgevoerd over huisverkoop van biologisch vlees om meer inzicht te krijgen in de kosten en opbrengsten en de belangrijkste factoren die dit beïnvloeden. Om een beeld te krijgen van de opzet van boerderijwinkels, zijn een aantal huisverkopers bezocht. In de praktijk blijkt dat de opzet van winkels varieert. Als basis zijn de onderzoekers uitgegaan van een gemiddelde boerderijwinkel in een bestaand deel van een gebouw met een paar vriezers en een eenvoudige inrichting met een verkoop van 40 varkens en 9 runderen op jaarbasis; dat is ongeveer 50 kg varkensvlees en 50 kg rundvlees per week. Een goed doordacht plan voor het vaststellen van prijs, kwaliteit, assortiment en winkelinrichting is een noodzakelijke start voor een succesvolle verkoop van vlees aan huis.

De studie is uitgevoerd in het kader van het AKK-project Marketingconcepten voor huisverkoop van biologisch vlees waaronder ook een eindrapport met dezelfde titel is verschenen. Het LEI werkt hierin samen met Agrotechnology & Food Innovations. Het rapport Economische berekeningen aan huisverkoop van biologisch rund- en varkensvlees is een aangepaste versie van een gedeelte uit het AKK-eindrapport. De digitale versie van het AKK-eindrapport is op te vragen bij ing. Linda Puister. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ing. Linda Puister (tel.: 0317-479683; e-mail: linda.puister@wur.nl) of ing. Robert Hoste (tel.: 0317-479762; e-mail: robert.hoste@wur.nl).