Productschap Margarine
08.04.2005
Consumentenbond positief over campagne 'Verantwoord Frituren'
De Consumentenbond publiceert vandaag de resultaten van zijn
patatonderzoek in de Gezondgids. In het onderzoek is bij vijftig
fastfoodondernemers gekeken naar de kwaliteit van een frietje op basis
van de hoeveelheid transvetzuren, de hoeveelheid onverzadigd vet en de
versheid van het vet. De helft van deze ondernemers blijkt zeer goed
te scoren met een laag gehalte aan transvetzuren. Hiervan scoort
eveneens een groot deel zeer goed met een hoog gehalte aan
onverzadigde vetzuren. De versheid van het vet bleek bij alle zaken in
orde.
De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar de kwaliteit van
frituurvet bij 50 cafetariahouders, patatkramen en fastfoodzaken in
Nederland. Naar aanleiding van dit onderzoek geeft de Consumentenbond
aan tevreden te zijn met de resultaten van de patatbakkers die
deelnemen aan de campagne. Alle deelnemers van de campagne behaalden
de score 'zeer goed' of 'goed'. In totaal bleken 25 van de 50 bezochte
ondernemers inmiddels te frituren in verantwoord vloeibaar frituurvet,
waardoor de vetzuursamenstelling van een frietje aanzienlijk
verbetert. Dit is een grote vooruitgang sinds de start van de campagne
Verantwoord Frituren in maart vorig jaar van het Voorlichtingsbureau
Margarine, Vetten en Oliën en Koninklijk Horeca Nederland.
Vooruitgang werd tevens geconstateerd in een onderzoek van de Voedsel
en Waren Autoriteit (VWA, februari 2005), waaruit bleek dat inmiddels
30 procent van de bezochte ondernemers vloeibaar frituurvet gebruikt.
Om verdere vooruitgang te meten worden deze ondernemers vanaf deze
maand opnieuw door VWA bezocht.
In 2003 heeft de Consumentenbond de minister van Volksgezondheid
gevraagd strenge normen te stellen voor het gebruik van verzadigde
vetten en transvetzuren. De bond dringt hier nogmaals op aan. Minister
Hoogervorst heeft echter vorige maand als reactie op vragen vanuit de
Tweede Kamer aangegeven voorlopig niets te zien in het verplicht
stellen van vloeibaar frituurvet. Hij gaf hierbij aan van mening te
zijn dat het bedrijfsleven zijn eigen verantwoordelijkheid dient te
nemen, hij noemde de campagne Verantwoord Frituren hier een voorbeeld
van.
Voor meer informatie over de resultaten van het onderzoek zie
www.friturenindehoreca.nl