Productschap Margarine


08.04.2005

Consumentenbond positief over campagne 'Verantwoord Frituren'

De Consumentenbond publiceert vandaag de resultaten van zijn patatonderzoek in de Gezondgids. In het onderzoek is bij vijftig fastfoodondernemers gekeken naar de kwaliteit van een frietje op basis van de hoeveelheid transvetzuren, de hoeveelheid onverzadigd vet en de versheid van het vet. De helft van deze ondernemers blijkt zeer goed te scoren met een laag gehalte aan transvetzuren. Hiervan scoort eveneens een groot deel zeer goed met een hoog gehalte aan onverzadigde vetzuren. De versheid van het vet bleek bij alle zaken in orde.

De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar de kwaliteit van frituurvet bij 50 cafetariahouders, patatkramen en fastfoodzaken in Nederland. Naar aanleiding van dit onderzoek geeft de Consumentenbond aan tevreden te zijn met de resultaten van de patatbakkers die deelnemen aan de campagne. Alle deelnemers van de campagne behaalden de score 'zeer goed' of 'goed'. In totaal bleken 25 van de 50 bezochte ondernemers inmiddels te frituren in verantwoord vloeibaar frituurvet, waardoor de vetzuursamenstelling van een frietje aanzienlijk verbetert. Dit is een grote vooruitgang sinds de start van de campagne Verantwoord Frituren in maart vorig jaar van het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën en Koninklijk Horeca Nederland.

Vooruitgang werd tevens geconstateerd in een onderzoek van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA, februari 2005), waaruit bleek dat inmiddels 30 procent van de bezochte ondernemers vloeibaar frituurvet gebruikt. Om verdere vooruitgang te meten worden deze ondernemers vanaf deze maand opnieuw door VWA bezocht.

In 2003 heeft de Consumentenbond de minister van Volksgezondheid gevraagd strenge normen te stellen voor het gebruik van verzadigde vetten en transvetzuren. De bond dringt hier nogmaals op aan. Minister Hoogervorst heeft echter vorige maand als reactie op vragen vanuit de Tweede Kamer aangegeven voorlopig niets te zien in het verplicht stellen van vloeibaar frituurvet. Hij gaf hierbij aan van mening te zijn dat het bedrijfsleven zijn eigen verantwoordelijkheid dient te nemen, hij noemde de campagne Verantwoord Frituren hier een voorbeeld van.

Voor meer informatie over de resultaten van het onderzoek zie www.friturenindehoreca.nl