Ministerie van Financiën

Persbericht

PERS/2020/043

Den Haag, 08-04-2005

Actieplan Belastingtelefoon: Meer kwaliteit, capaciteit en geld

Staatssecretaris Wijn van Financiën komt met een pakket maatregelen om de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon te verbeteren. De capaciteit wordt uitgebreid van 750 naar 1250 werkplekken en de callcenters gaan zich specialiseren in vragen op specifieke terreinen.Voor de verbetering van de Belastingtelefoon wordt een extra budget beschikbaar gesteld van 5 miljoen euro per jaar. Wijn wil hiermee de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon nog dit jaar brengen op de wereldwijde bereikbaarheidsnorm voor callcenters van 80%. De Belastingtelefoon zal niet extern worden uitbesteed, maar wel worden gereorganiseerd.

Nuworden in de callcenters nog vragen over alle belastingen beantwoord. Door specialisatiekan er nog beterworden gestuurd op de snelheid, flexibiliteit en de kwaliteit van de antwoorden. De Belastingtelefoon gaat van 10 naar 6 callcenters: Leeuwarden en Hengelo (particuliere vragen), Eindhoven (Ondernemersvragen). Groningen (Toeslagen), Apeldoorn (Auto) en Heerlen (Douane).

De kwaliteit wordt vergroot door de inzet van externe deskundigen in alle lagen van de organisatie van de Belastingtelefoon. De maatregelen zijn nodig om vanaf september 2005 naar verwachting zo'n 13 miljoen telefoontjes op jaarbasis te kunnen verwerken. Momenteel zijn dat er nog 8 miljoen per jaar.

Voor de grote aantallen telefoontjes die rond de toeslagen (o.a. kinderopvang, huursubsidie) worden verwacht, worden de bestaande callcenters per 1 september 2005 tijdelijk uitgebreid.

Alle maatregelen zullenper 1 januari 2006 gerealiseerd zijn.

Brief: Plan van aanpak Belastingtelefoon