Ingezonden persbericht
Persinformatie
Onderzoek Consumentenbond extra stimulans voor de campagne Verantwoord Frituren
WOERDEN, 8 april 2005 - Onderzoek van de Consumentenbond onder fastfoodbedrijven toont aan dat een portie frites gebakken in vloeibaar frituurvet een gunstige vetzuursamenstelling heeft. De campagne Verantwoord Frituren heeft als doelstelling het gebruik van vloeibaar frituurvet door snackbars te bevorderen. Hiermee is het onderzoek een stimulans voor de campagne.
'Het onderzoek van de Consumentenbond is een steuntje in onze rug' aldus Maarten Colijn van Koninklijk Horeca Nederland. 'Door dit onderzoek weten consumenten nu dat patat gezonder is als het gefrituurd is in vloeibaar frituurvet. Hopelijk zullen zij voortaan kiezen voor de snackbar waar verantwoord gefrituurd wordt'.
Snackbars die deelnemer zijn van de campagne zijn immers herkenbaar aan de groengele deursticker met daarop het logo Verantwoord Frituren. Daarnaast kunnen consumenten op de website www.friturenindehoreca.nl kijken voor de dichtstbijzijnde snackbar bij hen in de buurt. De campagne blijft zich ook het komende jaar inspannen voor een verdere groei van het aantal snackbars dat vloeibaar frituurvet gebruikt.
Sinds de start van de campagne Verantwoord Frituren in maart vorig jaar heeft 20% van de fastfoodondernemingen zich aangesloten bij de campagne. Onderzoek van de Voedsel en Warenautoriteit dat in februari gepubliceerd is toont aan dat het aantal snackbars dat vloeibaar frituurvet gebruikt snel gestegen is van 10% tot 30%. Recent vormde dit onderzoeksresultaat aanleiding voor Minister Hoogervorst om af te zien van het verplicht stellen van vloeibaar frituurvet. KHN stelt dat de campagne uitstekend aansluit bij het streven naar een betere balans tussen voeding & gewicht en past binnen het onlangs door hen medeondertekende convenant overgewicht.
Vloeibaar frituurvet bevat veel onverzadigde vetzuren. Onverzadigde vetzuren verlagen het cholesterolgehalte en daarmee het risico op hart- en vaatziekten. Naast het gebruik van vloeibaar frituurvet verplichten de deelnemende bedrijven zich om te frituren volgens de Spelregels Verantwoord Frituren. De tweejarige campagne Verantwoord Frituren is een initiatief van Koninklijk Horeca Nederland en het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën.
De meest actuele gegevens over de campagne zijn te vinden op de website van de campagne Verantwoord Frituren: www.friturenindehoreca.nl.
---
Noot voor de redactie -