MENZIS
AnderZorg wint zilveren Spin Award
Gisteravond heeft het goedkoopste ziekenfonds van Nederland AnderZorg,
onderdeel van Menzis, de zilveren SpinAward 2004 gewonnen voor de
beste Cross Mediacampagne. In deze categorie is géén gouden SpinAward
uitgereikt. Namens AnderZorg nam manager Wietze de Vries de prijs in
ontvangst.
De SpinAwards zijn dé prijzen in Nederland voor creativiteit en
interactieve communicatie. De SpinAwards worden elk jaar uitgereikt
aan de mensen achter de beste concepten in de business. AnderZorg is
mede door het creatieve idee van marketingbureau La Comunidad in de
prijzen gevallen. De campagne van AnderZorg is samen met drie anderen
genomineerd uit 45 inzendingen. In de categorie Beste Crossmedia
campagne heeft AnderZorg het opgenomen tegen: Vingers in de lucht
(Stichting Consument & Veiligheid, TBWA Interaction Company), Real Axe
Babes (Lever Fabergé Nederland, Media Republic) en SpecialBite
(Special Bite, Special Bite BV).
Baanbrekend
AnderZorg heeft binnen de verzekeringsbranche baanbrekend werk
verricht met deze campagne. De campagne kenmerkt zich door verrassende
actie-elementen, zoals de 'branded game' en 'viral game' in combinatie
met een prikkelende executie, en zeer gedurfde media inzet: 65% van
het totale budget online! AnderZorg heeft als adverteerder veel durf
getoond door hiermee in te stemmen en viral games en sms marketing als
prominente instrumenten te gebruiken.
Deze opvallende interactieve campagne is een eye-opener geweest voor
de vele traditionele zorgverzekeraars die de laatste maanden van 2004
samen een bedrag van 35 miljoen euro aan radio, televisie en print
campagnes hebben besteed (bron: BBC de Reclame en Media Bank).
Interactieve games
De interactieve campagne bestond uit een geheel vernieuwde website,
banners, skyscrapers, e-mail, zoekmachine advertenties, messenger, sms
promotie en de game 'LetterDetective'. Bezoekers konden via de game,
in steeds minder tijd de juiste woorden zoeken in een vierkante
letterbrij, prijzen winnen. Aan het eind van de campagne is een
zogenaamde 'viral game' geïntroduceerd: 'New York Mania'. Met deze
elektronische fruitmachine konden bezoekers in drie beurten een gokje
wagen om een reis naar New York te winnen. Om vaker te kunnen spelen
moesten bezoekers de e-mailadressen van vrienden en bekenden
doorgeven, die vervolgens ook een gokje konden wagen op de
AnderZorgsite.
Succesvolle campagne
De campagne is succesvol geweest door verschillende factoren. De
nieuwe website draaide 300% hogere verkoopconversies dan de vorige
site. Daarnaast scoorde de game 'New York Mania' hoge spelersaantallen
en scoorden e-mail en zoekmachines uitstekend. De totale online
campagne is een doorslaand succes geweest meer dan 865 duizend unieke
bezoekers. Het aantal offerte aanvragen en polissen die werden
afgesloten hebben de verwachtingen overtroffen. Drie weken vóór het
einde van de campagne werd de doelstelling al gehaald. De campagne
levert het onomstotelijke bewijs dat internet werkt voor het uitbouwen
van merkbekendheid als ook voor direct marketing en verkoop.
Kijk voor alle inzendingen én de uitslag op
http://www.spinawards.nl