MENZIS

AnderZorg wint zilveren Spin Award

Gisteravond heeft het goedkoopste ziekenfonds van Nederland AnderZorg, onderdeel van Menzis, de zilveren SpinAward 2004 gewonnen voor de beste Cross Mediacampagne. In deze categorie is géén gouden SpinAward uitgereikt. Namens AnderZorg nam manager Wietze de Vries de prijs in ontvangst.

De SpinAwards zijn dé prijzen in Nederland voor creativiteit en interactieve communicatie. De SpinAwards worden elk jaar uitgereikt aan de mensen achter de beste concepten in de business. AnderZorg is mede door het creatieve idee van marketingbureau La Comunidad in de prijzen gevallen. De campagne van AnderZorg is samen met drie anderen genomineerd uit 45 inzendingen. In de categorie Beste Crossmedia campagne heeft AnderZorg het opgenomen tegen: Vingers in de lucht (Stichting Consument & Veiligheid, TBWA Interaction Company), Real Axe Babes (Lever Fabergé Nederland, Media Republic) en SpecialBite (Special Bite, Special Bite BV).

Baanbrekend
AnderZorg heeft binnen de verzekeringsbranche baanbrekend werk verricht met deze campagne. De campagne kenmerkt zich door verrassende actie-elementen, zoals de 'branded game' en 'viral game' in combinatie met een prikkelende executie, en zeer gedurfde media inzet: 65% van het totale budget online! AnderZorg heeft als adverteerder veel durf getoond door hiermee in te stemmen en viral games en sms marketing als prominente instrumenten te gebruiken.

Deze opvallende interactieve campagne is een eye-opener geweest voor de vele traditionele zorgverzekeraars die de laatste maanden van 2004 samen een bedrag van 35 miljoen euro aan radio, televisie en print campagnes hebben besteed (bron: BBC de Reclame en Media Bank).

Interactieve games
De interactieve campagne bestond uit een geheel vernieuwde website, banners, skyscrapers, e-mail, zoekmachine advertenties, messenger, sms promotie en de game 'LetterDetective'. Bezoekers konden via de game, in steeds minder tijd de juiste woorden zoeken in een vierkante letterbrij, prijzen winnen. Aan het eind van de campagne is een zogenaamde 'viral game' geïntroduceerd: 'New York Mania'. Met deze elektronische fruitmachine konden bezoekers in drie beurten een gokje wagen om een reis naar New York te winnen. Om vaker te kunnen spelen moesten bezoekers de e-mailadressen van vrienden en bekenden doorgeven, die vervolgens ook een gokje konden wagen op de AnderZorgsite.

Succesvolle campagne
De campagne is succesvol geweest door verschillende factoren. De nieuwe website draaide 300% hogere verkoopconversies dan de vorige site. Daarnaast scoorde de game 'New York Mania' hoge spelersaantallen en scoorden e-mail en zoekmachines uitstekend. De totale online campagne is een doorslaand succes geweest meer dan 865 duizend unieke bezoekers. Het aantal offerte aanvragen en polissen die werden afgesloten hebben de verwachtingen overtroffen. Drie weken vóór het einde van de campagne werd de doelstelling al gehaald. De campagne levert het onomstotelijke bewijs dat internet werkt voor het uitbouwen van merkbekendheid als ook voor direct marketing en verkoop.

Kijk voor alle inzendingen én de uitslag op
http://www.spinawards.nl