Contactpersoon
-
Datum
8 april 2005
Ons kenmerk
DGP/SPO/U.05.00681
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2040510240
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van de leden
Timmermans en Dijksma over de Thalys.
1. Kent u de inspanningen van de gemeente Maastricht en de Provincie
Limburg om, in samenwerking met Luik, de Thalys door te laten rijden
vanuit Luik naar Maastricht? Steunt u deze inspanningen?
1. Het is mij bekend dat de gemeente Maastricht de mogelijkheden
onderzoekt om de Thalys door te laten rijden vanuit Luik naar Maastricht.
Ik heb geen bezwaar tegen een dergelijk regionaal initiatief.
2. Worden deze inspanningen bemoeilijkt omdat Thalys International niet
is toegelaten als vervoerder in Nederland? Zo ja, kunt u ervoor zorgen
dat Thalys International op korte termijn wel wordt erkend als
vervoerder?
2. Deze inspanningen worden naar mijn mening niet bemoeilijkt. Het in
België gevestigde bedrijf Thalys International CVBA neemt namelijk niet
op eigen titel, als spoorwegonderneming deel aan het verkeer. In
Nederland is het Thalys Nederland N.V. die als spoorwegonderneming die
diensten voor Thalys International CVBA uitvoert. In Frankrijk, België en
Duitsland zijn het andere spoorwegondernemingen die op soort-gelijke
wijze voor Thalys International CVBA de treindienst uitvoeren. Thalys
Nederland N.V. is gerechtigd om op het gehele Nederlandse
hoofdspoorwegnet treindiensten uit te voeren. Ook tussen de Belgische
grens en Maastricht.
3. Moeten de Thalys treinstellen die worden ingezet door de Belgische
spoorwegen en die identiek zijn aan de treinstellen van de NS, toch een
aparte certificering ondergaan om in Nederland te mogen rijden? Bent u
van oordeel dat dit uit veiligheidsoverwegingen noodzakelijk is, omdat de
keuring in België niet aan de eisen voldoet? Zo neen, kan dit dan worden
aangemerkt als een non-tarifaire handelsbelemmering zoals omschreven in
het EG-verdrag?
3. De 27 treinstellen waarmee alle Thalys treindiensten worden
uitgevoerd, zijn alle inzetbaar op het gehele Nederlandse
hoofdspoorwegnet. Er is dan ook geen reden voor een nadere certificering
of keuring.
4. Bent u bereid ervoor te zorgen dat Thalys treinstellen die reeds in
België, Frankrijk of Duitsland zijn goedgekeurd en toegelaten tot het
verkeer, niet opnieuw in Nederland een keuring moeten ondergaan?
4. Zie hiervoor het antwoord op vraag 3.
5. Waarom is het niet mogelijk voor inwoners van Nederland om via
internet een kaartje te kopen voor de Thalys indien het station van
vertrek niet in Nederland ligt? Wordt door NS op deze manier de markt
afgeschermd voor concurrentie uit andere EU landen? Zo ja, is dit dan een
non-tarifaire handelsbelemmering of een inbreuk op de mededingingsregels,
zoals omschreven in het EG-verdrag?
5. Als gevolg van Europese regelgeving heeft de minister van Verkeer en
Waterstaat geen bevoegdheid ten aanzien van internationaal
(personen)vervoer; dit geldt met name voor de te hanteren prijzen, het
service niveau en de te rijden dienstregelingen.
Navraag bij de NS leert dat voor vertrek van de Thalys van een station
buiten
Nederland gebruik kan worden gemaakt van de internet-verkoop van de
Belgische spoorwegen (www.b-rail.be) of de Franse spoorwegen (www.voyages-
sncf.com). De tarieven kunnen per land verschillen. Via het vergelijken
van de verschillende sites kan daarom ook geprofiteerd worden van het
voordeligste tarief.
De toegang tot de markt wordt niet afgeschermd omdat dergelijke tickets
wel via de kantoren van NS Internationaal, Teleservice NS Internationaal
of reisbureaus verkrijgbaar zijn. Op dit moment zijn bij NS
Internationaal modules in ontwikkeling om boekingen via het internet
mogelijk te maken. Hierbij hoort ook de ontwikkeling tot verkoop van
Thalys kaartjes met vertrek vanaf een station in het buitenland.
Ook is het niet verkopen van kaartjes voor de Thalys indien het station
van vertrek niet in Nederland ligt geen non-tarifaire belemmering of
inbreuk op de mededingingsregels, zoals omschreven in het EG-verdrag.
6. Zijn kaartjes gekocht via internet doorgaans goedkoper dan kaartjes
die telefonisch worden besteld of aan het loket worden gekocht? Zo ja,
hoe groot zijn de prijs-verschillen tussen de verschillende soorten
kaartjes en hoe zijn deze verschillen te verklaren? Deelt u de mening dat
de consument wordt benadeeld door de beperkingen op het kopen van
kaartjes via internet?
6. Zie ook het antwoord op vraag 5. In de eerste plaats is het aan NS of
andere internationale vervoerders hoe de internationale kaartverkoop
plaats vindt.
Navraag bij NS leert dat op dit moment de tarieven voor kaartjes via
internet dezelfde zijn als de gehanteerde tarieven bij aankoop via de
andere distributiekanalen. Het verschil in prijs wordt veroorzaakt door
het feit dat bij een boeking via internet geen boekingskosten in rekening
gebracht worden.
7. Bent u bereid voor de zeer korte afstand tussen de Belgische grens en
Maastricht ontheffing te verlenen aan de verplichting om een machinist
van de NS aan boord te hebben van iedere Thalys?
7. Er bestaat geen verplichting om in een trein op het Nederlandse
grondgebied een machinist van de NS, of enig andere Nederlandse machinist
aan boord te hebben. Ook nu is het zo dat Belgische machinisten de
doorgaande treinen Luik - Maastricht rijden. Ook de Thalys treinen tussen
Amsterdam en Brussel worden over het gehele traject afwisselend door
Belgische en Nederlandse machinisten gereden. De spoorweg-onderneming is
er voor verantwoordelijk dat de machinist voldoet aan de wettelijke
eisen. Deze zijn onder meer opgenomen in het Besluit en Regeling
Spoorwegpersoneel. Een van deze eisen is de verplichting voor een
machinist om de Nederlandse taal te beheersen. De Inspectie Verkeer en
Waterstaat ziet toe op de naleving van deze wettelijke eisen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat