Hyundai presteert uitstekend in rally brandstofcelautoâs
(8-4-2005)
Hyundai heeft uitstekend gepresteerd in de Rally van Monte Carlo voor
brandstofcel- en hybride aangedreven autoâs. Met de Tucson FCEV (Fuell
Cell Electric Vehicle) behaalde Hyundai een zeer verdienstelijke
tweede plaats.
De positie stemde het Hyundai Fuel Cell Team tot tevredenheid,
aangezien het verschil tussen de eerste en de tweede plaats slechts
werd bepaald door het aantal strafpunten dat Hyundai kreeg vanwege een
te snelle finish. Er namen dertien autoâs aan de rally deel.
Het belangrijkste was dat de milieuvriendelijke Hyundai Tucson FCEV de
âRally van Monte Carlo Fuel Cell and Hybridâ van het Zwitserse Lugano
naar Monte Carlo - over een afstand van ongeveer 410 kilometer - met
succes had volbracht. âHet is jammer dat we niet op de hoogte waren
van het feit dat we strafpunten zouden krijgen wanneer het team te
vroeg de finish zou passeren. Anders waren we misschien wel eerste
geworden,â
zei prof. Sae Hoon Kim, de baas van het Fuel Cell Vehicle Team van
Hyundai. âDe uitslag bewijst in ieder geval wel dat Hyundai met deze
geruisloze en milieuvriendelijke auto opnieuw een grote stap
voorwaarts heeft gemaakt op het gebied van brandstofceltechnologie. De
auto voelde goed aan. Was snel en met een koppel van 250 Nm krachtig
genoeg om deze veeleisende rally door de bergen met succes te
volbrengen".
Het is niet de eerste keer dat Hyundai tijdens competities voor
waterstof aangedreven voertuigen in de prijzen valt. In 2.000 namen de
waterstof aangedreven voertuigen van de eerste generatie deel aan een
door Michelin georganiseerde competitie voor voertuigen met een
alternatieve brandstof. Bij deze gelegenheid ontvingen de waterstof
aangedreven autoâs van Hyundai verschillende prijzen. Hyundai heeft
daarna de technologie verder ontwikkeld met het resultaat dat de
Hyundai Tucson FCEV de oude Santa Fe FCEV van de eerste generatie in
de schaduw zet. De actieradius van de nieuwe Hyundai Tucson is met 320
kilometer twee maal zo hoog. Ook de topsnelheid (150 km/u, was 124
km/u) is verbeterd, terwijl ook het vermogen 80 Kw, was 75 Kw) is
toegenomen. Het belangrijkste verschil is dat de nieuwe Hyundai Tucson
FCEV, als een van de eerste brandstofcelautoâs, kan starten bij
temperaturen ver beneden het vriespunt. De milieuvriendelijke Tucson
SUV is uitgebreid getest bij temperaturen beneden de min twintig
graden.
Hyundai, dat de ervaringen uit de praktijktests zal gebruiken om de
milieu ontlastende aandrijving verder te verfijnen en te
perfectioneren, verwacht dat de eerste brandstofcel autoâs binnen een
vijf tot tien jaar geschikt zullen zijn voor het gebruik door de
consument. Onlangs heeft Hyundai in het eigen technische centrum in de
Verenigde Staten (Chino, Californië) een waterstof tankstation in
gebruik genomen. Dit bijzondere tankstation heeft Hyundai samen met de
partners UTC Fuel Cells en Chevron Texaco gerealiseerd.
Brandstofceltechnologie komt oorspronkelijk uit de ruimtevaart. De
technologie wordt in de ruimtevaart niet alleen gebruikt om de
spaceships van energie te voorzien, maar ook om de astronauten van de
benodigde hoeveelheid water (uit de emissie) te voorzien om in de
ruimte te kunnen overleven.
Hyundai verwacht dat, zodra de brandstofceltechnologie op het gebied
van prijs, prestatieniveau en veiligheid voldoet en ook door de
politiek wordt ondersteund, kan worden geplaatst in diverse
voertuigen. âDe inzet van brandstofceltechnologie is haast oneindig,â
zegt Sae Hoon Kim. âNiet alleen kan de technologie worden gebruikt
voor tal transportdoeleinden zoals de automobielindustrie en de
scheepsvaart, maar kan ook worden ingezet voor mobiele communicatie,
energiecentrales en gebouwenâ.
AutoRai