AutoRai

Hyundai presteert uitstekend in rally brandstofcelautoâs

(8-4-2005)
Hyundai heeft uitstekend gepresteerd in de Rally van Monte Carlo voor brandstofcel- en hybride aangedreven autoâs. Met de Tucson FCEV (Fuell Cell Electric Vehicle) behaalde Hyundai een zeer verdienstelijke tweede plaats.
De positie stemde het Hyundai Fuel Cell Team tot tevredenheid, aangezien het verschil tussen de eerste en de tweede plaats slechts werd bepaald door het aantal strafpunten dat Hyundai kreeg vanwege een te snelle finish. Er namen dertien autoâs aan de rally deel.

Het belangrijkste was dat de milieuvriendelijke Hyundai Tucson FCEV de âRally van Monte Carlo Fuel Cell and Hybridâ van het Zwitserse Lugano naar Monte Carlo - over een afstand van ongeveer 410 kilometer - met succes had volbracht. âHet is jammer dat we niet op de hoogte waren van het feit dat we strafpunten zouden krijgen wanneer het team te vroeg de finish zou passeren. Anders waren we misschien wel eerste geworden,â
zei prof. Sae Hoon Kim, de baas van het Fuel Cell Vehicle Team van Hyundai. âDe uitslag bewijst in ieder geval wel dat Hyundai met deze geruisloze en milieuvriendelijke auto opnieuw een grote stap voorwaarts heeft gemaakt op het gebied van brandstofceltechnologie. De auto voelde goed aan. Was snel en met een koppel van 250 Nm krachtig genoeg om deze veeleisende rally door de bergen met succes te volbrengen".

Het is niet de eerste keer dat Hyundai tijdens competities voor waterstof aangedreven voertuigen in de prijzen valt. In 2.000 namen de waterstof aangedreven voertuigen van de eerste generatie deel aan een door Michelin georganiseerde competitie voor voertuigen met een alternatieve brandstof. Bij deze gelegenheid ontvingen de waterstof aangedreven autoâs van Hyundai verschillende prijzen. Hyundai heeft daarna de technologie verder ontwikkeld met het resultaat dat de Hyundai Tucson FCEV de oude Santa Fe FCEV van de eerste generatie in de schaduw zet. De actieradius van de nieuwe Hyundai Tucson is met 320 kilometer twee maal zo hoog. Ook de topsnelheid (150 km/u, was 124 km/u) is verbeterd, terwijl ook het vermogen 80 Kw, was 75 Kw) is toegenomen. Het belangrijkste verschil is dat de nieuwe Hyundai Tucson FCEV, als een van de eerste brandstofcelautoâs, kan starten bij temperaturen ver beneden het vriespunt. De milieuvriendelijke Tucson SUV is uitgebreid getest bij temperaturen beneden de min twintig graden.

Hyundai, dat de ervaringen uit de praktijktests zal gebruiken om de milieu ontlastende aandrijving verder te verfijnen en te perfectioneren, verwacht dat de eerste brandstofcel autoâs binnen een vijf tot tien jaar geschikt zullen zijn voor het gebruik door de consument. Onlangs heeft Hyundai in het eigen technische centrum in de Verenigde Staten (Chino, Californië) een waterstof tankstation in gebruik genomen. Dit bijzondere tankstation heeft Hyundai samen met de partners UTC Fuel Cells en Chevron Texaco gerealiseerd.

Brandstofceltechnologie komt oorspronkelijk uit de ruimtevaart. De technologie wordt in de ruimtevaart niet alleen gebruikt om de spaceships van energie te voorzien, maar ook om de astronauten van de benodigde hoeveelheid water (uit de emissie) te voorzien om in de ruimte te kunnen overleven.

Hyundai verwacht dat, zodra de brandstofceltechnologie op het gebied van prijs, prestatieniveau en veiligheid voldoet en ook door de politiek wordt ondersteund, kan worden geplaatst in diverse voertuigen. âDe inzet van brandstofceltechnologie is haast oneindig,â zegt Sae Hoon Kim. âNiet alleen kan de technologie worden gebruikt voor tal transportdoeleinden zoals de automobielindustrie en de scheepsvaart, maar kan ook worden ingezet voor mobiele communicatie, energiecentrales en gebouwenâ.