AutoRai

Chevrolet scoort prima in eerste kwartaal 2005

(8-4-2005)
Chevrolet Europe heeft ook in het eerste kwartaal van 2005 een indrukwekkende verkooptoename gerealiseerd. De verkoopstijging in de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg maar liefst 33% â van 43.000 autoâs in het eerste kwartaal van 2004 naar ruim 57.000 dit jaar. Het marktaandeel van Chevrolet steeg daardoor van 0,8 naar 1,11% in geheel Europa.
âEen stijging van bijna 34 procent in een zeer concurrerende markt die nauwelijks toeneemt, is een opmerkelijk resultaat,â verklaarde Hardy Spranger, Executive Director, Chevrolet Europe. âOns team in geheel Europa kan trots zijn op hetgeen we hebben bereikt, special gezien in het licht dat wij Chevrolet als merk pas dit kwartaal in West Europa hebben gelanceerd. Nu wij deel uitmaken van de wereldwijde Chevrolet Brand hebben wij toegang tot de wereldwijde bronnen van Chevrolet en zijn we in staat om uit te groeien boven onze vroegere grenzenâ.

De grootste groei in het eerste kwartaal werd gerealiseerd in Midden en Oost Europa, waar de verkopen toenamen van 7.700 autoâs tot ruim 21.500 eenheden (+ 182%) â inclusief landen als Polen en Rusland waar wij net zijn begonnen. In Polen namen de verkopen van nagenoeg 0 toe tot bijna 2.500 eenheden, terwijl Chevrolet in Rusland bijna 3.300 autoâs verkocht. In de Oekraïne bereikte Chevrolet in maart een markt-aandeel van ruim 16% door de verkoop van ruim 5.000 autoâs. Een opmerkelijke groei werd wederom gerealiseerd in Oostenrijk(+ 81,5%), in Portugal
(+ 224,7%) en in de Scandinavische landen zoals Zweden (+ 98%), Denemarken (+ 105%), Noorwegen (+ 141,5%) en
Finland (+ 31,8%). De meest verkochte modellen waren de Kalos (22.700 autoâs) en de Matiz (12.980 autoâs). De volledig nieuwe Matiz komt in mei 2005 in Europa op de markt.

Sinds de start van de activiteiten, op 17 oktober 2002, heeft Chevrolet Europe (vroeger GM Daewoo Europe) ruim 400.000 autoâs in geheel Europa verkocht.

Op wereldniveau heeft Chevrolet Europeâs moederbdrijf, GM Daewoo Auto & Technology (GM Daewoo), bekendgemaakt dat haar verkopen in maart met 13,6% toenamen naar 86.814 eenheden. Dat betekende een toename van ruim 10.000 autoâs vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, toen 76.441 autoâs werden verkocht.

De totale verkopen in het eerste kwartaal groeiden met 7,5 procent naar 219.109 eenheden vergeleken met de verkoop van 203.778 units in dezelfde periode vorig jaar. De verkoopgroei was met name te danken aan de export van complete autoâs en âknockdown (KD) kitsâ.

De export in maart steeg met 16,4 procent naar 77.995 eenheden vergeleken met de verkoop van 66.985 autoâs in maart vorig jaar. Er bestond een grote vraag naar GM Daewoo producten die zijn geassembleerd in de GM fabrieken in China, Thailand, India, Colombia en Venezuela, die zorgden voor een toename van de export van KD kits naar 37.328 units. Dit komt overeen met een toename van 45 percent, vergeleken met de 25.736 units in dezelfde maand vorig jaar. Voor het eerste kwartaal in zijn geheel geldt dat de export steeg met 9% naar 194.321 eenheden, vergeleken met 178.233 eenheden in dezelfde periode vorig jaar.

Een opmerkelijke prestatie leverde Chevrolet op Malta, waar de lokale importeur, Mira Motor Sales Ltd., in de eerste drie maanden182 autoâs verkocht en daarmee een marktpenetratie realiseerde van maar liefst 12,6%. Sterker nog, Chevrolet is op Malta marktleider.

Nederland
De automobielmarkt in ons land heeft zich in maart licht hersteld van een teruggang in februari. Toch werden er in het eerste kwartaal 2005 zoân 5000 autoâs minder verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. In die enigszins licht dalende markt heeft Chevrolet echter een verkooptoename geboekt. Robert C. Tak, Directeur Verkoop en Marketing van Chevrolet Nederland:
âMet 2.607 registraties in het eerste kwartaal heeft Chevrolet met een marktaandeel van 1,74% in de personenautomarkt een negentiende positie op de ranglijst in handen, en dat is boven het Europese gemiddelde! Nu de Nubira Stationwagon volop leverbaar is en binnenkort ook de nieuwe Chevrolet Matiz in de showrooms zal staan, voorzie ik een continuering van onze groeiâ.