Chevrolet scoort prima in eerste kwartaal 2005
(8-4-2005)
Chevrolet Europe heeft ook in het eerste kwartaal van 2005 een
indrukwekkende verkooptoename gerealiseerd. De verkoopstijging in de
eerste drie maanden van dit jaar bedroeg maar liefst 33% â van 43.000
autoâs in het eerste kwartaal van 2004 naar ruim 57.000 dit jaar. Het
marktaandeel van Chevrolet steeg daardoor van 0,8 naar 1,11% in geheel
Europa.
âEen stijging van bijna 34 procent in een zeer concurrerende markt die
nauwelijks toeneemt, is een opmerkelijk resultaat,â verklaarde Hardy
Spranger, Executive Director, Chevrolet Europe. âOns team in geheel
Europa kan trots zijn op hetgeen we hebben bereikt, special gezien in
het licht dat wij Chevrolet als merk pas dit kwartaal in West Europa
hebben gelanceerd. Nu wij deel uitmaken van de wereldwijde Chevrolet
Brand hebben wij toegang tot de wereldwijde bronnen van Chevrolet en
zijn we in staat om uit te groeien boven onze vroegere grenzenâ.
De grootste groei in het eerste kwartaal werd gerealiseerd in Midden
en Oost Europa, waar de verkopen toenamen van 7.700 autoâs tot ruim
21.500 eenheden (+ 182%) â inclusief landen als Polen en Rusland waar
wij net zijn begonnen. In Polen namen de verkopen van nagenoeg 0 toe
tot bijna 2.500 eenheden, terwijl Chevrolet in Rusland bijna 3.300
autoâs verkocht. In de Oekraïne bereikte Chevrolet in maart een
markt-aandeel van ruim 16% door de verkoop van ruim 5.000 autoâs. Een
opmerkelijke groei werd wederom gerealiseerd in Oostenrijk(+ 81,5%),
in Portugal
(+ 224,7%) en in de Scandinavische landen zoals Zweden (+ 98%),
Denemarken (+ 105%), Noorwegen (+ 141,5%) en
Finland (+ 31,8%). De meest verkochte modellen waren de Kalos (22.700
autoâs) en de Matiz (12.980 autoâs). De volledig nieuwe Matiz komt in
mei 2005 in Europa op de markt.
Sinds de start van de activiteiten, op 17 oktober 2002, heeft
Chevrolet Europe (vroeger GM Daewoo Europe) ruim 400.000 autoâs in
geheel Europa verkocht.
Op wereldniveau heeft Chevrolet Europeâs moederbdrijf, GM Daewoo Auto
& Technology (GM Daewoo), bekendgemaakt dat haar verkopen in maart met
13,6% toenamen naar 86.814 eenheden. Dat betekende een toename van
ruim 10.000 autoâs vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, toen
76.441 autoâs werden verkocht.
De totale verkopen in het eerste kwartaal groeiden met 7,5 procent
naar 219.109 eenheden vergeleken met de verkoop van 203.778 units in
dezelfde periode vorig jaar. De verkoopgroei was met name te danken
aan de export van complete autoâs en âknockdown (KD) kitsâ.
De export in maart steeg met 16,4 procent naar 77.995 eenheden
vergeleken met de verkoop van 66.985 autoâs in maart vorig jaar. Er
bestond een grote vraag naar GM Daewoo producten die zijn
geassembleerd in de GM fabrieken in China, Thailand, India, Colombia
en Venezuela, die zorgden voor een toename van de export van KD kits
naar 37.328 units. Dit komt overeen met een toename van 45 percent,
vergeleken met de 25.736 units in dezelfde maand vorig jaar. Voor het
eerste kwartaal in zijn geheel geldt dat de export steeg met 9% naar
194.321 eenheden, vergeleken met 178.233 eenheden in dezelfde periode
vorig jaar.
Een opmerkelijke prestatie leverde Chevrolet op Malta, waar de lokale
importeur, Mira Motor Sales Ltd., in de eerste drie maanden182 autoâs
verkocht en daarmee een marktpenetratie realiseerde van maar liefst
12,6%. Sterker nog, Chevrolet is op Malta marktleider.
Nederland
De automobielmarkt in ons land heeft zich in maart licht hersteld van
een teruggang in februari. Toch werden er in het eerste kwartaal 2005
zoân 5000 autoâs minder verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar.
In die enigszins licht dalende markt heeft Chevrolet echter een
verkooptoename geboekt. Robert C. Tak, Directeur Verkoop en Marketing
van Chevrolet Nederland:
âMet 2.607 registraties in het eerste kwartaal heeft Chevrolet met een
marktaandeel van 1,74% in de personenautomarkt een negentiende positie
op de ranglijst in handen, en dat is boven het Europese gemiddelde! Nu
de Nubira Stationwagon volop leverbaar is en binnenkort ook de nieuwe
Chevrolet Matiz in de showrooms zal staan, voorzie ik een continuering
van onze groeiâ.
AutoRai