MKB-Nederland

7-04-2005
Uitbreidingen grote winkelcentra veroorzaakt leegloop steden (Persbericht)

Ondernemers, projectontwikkelaars, gemeenten en provincies moeten met elkaar afspraken maken over de geplande uitbreidingen van de detailhandel, met name buiten de dorpen en steden. Deze oproep doet de voorzitter van MKB-Nederland Loek Hermans donderdagavond tijdens de eerste MKB-detailhandelsbijeenkomst in Waardenburg.

De vraag die centraal staat is: plempen we Nederland vol met enorme winkelcentra in de periferie of zorgen we voor levendige steden en dorpen? MKB-Nederland pleit voor een evenwichtige verdeling van de ruimte, waarin zowel mkb-detailhandel als grootwinkelbedrijf de consument optimaal bedienen.

De nota Ruimte geeft decentrale overheden de regie in handen. Dan moet die wel worden gevoerd! Op dit moment schenken slechts enkele provincies aandacht aan de detailhandel. Zes van de twaalf hebben helemaal geen visie opgesteld. Het risico dreigt dat de geplande uitbreiding van het aantal megasupers, leisurecentra, winkels in voetbalstadions en andere grootschalige centra tot overbewinkeling leidt. Dit is een gevaar voor de fijnmazige winkelstructuur in de steden en dorpen.

Op dit moment telt Nederland 25 miljoen vierkante meter verkoopvloeroppervlak, waarvan 30 procent in de periferie. Voor de komende paar jaar staat een uitbreiding gepland van nog eens 3,5 miljoen vierkante meter, waarvan bijna de helft in de periferie. De bevolkingsgroei tot 2020 rechtvaardigt echter maar 1,5 miljoen vierkante meter uitbreiding.

MKB-Nederland is niet tegen grote centra, maar wil wel dat van tevoren de consequenties en kansen voor de lange termijn goed worden afgewogen.


MKB-Nederland, Brassersplein 1, 2612 CT Delft, Tel: 015 2191212