Gemeente Amsterdam

Meer ruimte voor cruise en huurders
7 april 2005 - Lisa Neves Gonçalves

De kade voor de cruiseterminal Passenger Terminal Amsterdam (PTA) wordt verbreed. Het college van B&W is akkoord gegaan met de investering van EUR 10,5 miljoen die hiervoor nodig is. De bouwwerkzaamheden starten eind 2005 en zijn voor het cruiseseizoen van 2006 afgerond.

Om tegemoet te komen aan de wensen van de cruisevaart en van de huurders van de nabijgelegen gebouwen wordt de kade achter de PTA nu met 12,5 meter verbreed tot 27,5 meter. Hierdoor krijgt de cruisevaart meer ruimte voor de aan- en afvoer van passagiers. Het gaat hier vooral om passagiers met bagage die aankomen of vertrekken, en niet om passagiers die Amsterdam en omgeving bezoeken. In de nieuwe situatie wordt de kofferafhandeling verplaatst naar het deel van het busstation dat gepland is in het gebouw Nieuw Europa. De bussen die gebruikt worden voor een toeristisch uitstapje en de touringcars uit de stad kunnen gebruik blijven maken van het busstation in de PTA, de IJ-toren, het hotel en het geplande gebouw Nieuw Europa als daar geen kofferafhandeling is. Op dit moment is alleen het deel op de begane grond van de PTA en de IJ-toren gereed.

De cruisevaart op Amsterdam is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Niet alleen neemt het aantal cruiseschepen toe, maar ook de grootte van de schepen. Het aantal passagiers per schip stijgt en daarmee ook de hoeveelheid bagage die in steeds kortere tijd afgehandeld moet worden. Voor de ruimte en snelheid is de kofferafhandeling al tijdelijk verplaatst naar de busterminal op de begane grond van de cruiseterminal en staan de bussen, waarvan er ook steeds meer nodig zijn, buiten de terminal.

"Door de groei van de cruisevaart op Amsterdam, de grootte van de cruiseschepen en ook de toename van bussen is meer ruimte nodig. Daarnaast wilden we voldoen aan de internationale veiligheidseisen en tegemoet komen aan de wensen van huurders van de nabijgelegen gebouwen", aldus Havenwethouder Mark van der Horst.

Passenger Terminal Amsterdam (PTA) en Port Security De PTA heeft te maken met een zeer intensieve bebouwing aan beide kanten en de wereldwijd verplicht gestelde veiligheidseisen in het kader van Port Security. Om aan die veiligheidseisen te voldoen moet de kade afgesloten worden, waardoor de huurders van de nabijgelegen gebouwen dan geen gebruik van de kade kunnen maken.

Bredere kade
Door verbreding van de kade ontstaan er ook voor de huurders van de nabijgelegen gebouwen meer mogelijkheden om gebruik te maken van de kade, omdat die verdeeld kan worden tussen de cruise en de huurders. Over de kadeverbreding is goed overleg geweest met de huurders van de naastgelegen gebouwen. Zij zijn er zeer tevreden mee, omdat de noodzakelijke maatregelen voor Port Security voor hen minder hinderlijk kunnen worden ingevoerd. Bovendien geeft een fraaie, brede kade een positieve impuls aan de omgeving en biedt meer mogelijkheden bij evenementen zoals Sail.

In 2004 kwamen er 102 zeecruiseschepen naar Zeehavens Amsterdam. Het aantal riviercruiseschepen nam met 7,5 procent toe tot 700. De cruiseterminal ontvangt jaarlijks circa 140.000 passagiers.

Pb-070

© Gemeente Amsterdam