PERSBERICHT
Winnaar NRW Jaarprijs 2005: Carnisse Veste Barendrecht
De NRW Jaarprijs is dit jaar op 7 april 2005 voor de 16e maal uitgereikt tijdens de Algemene
Ledenvergadering van de NRW 1) die gehouden werd in het Fortis Auditorium te Utrecht.
Mevrouw Madeleine Schure en de heer Bart van Rooijen van Rodamco namen de prijs in
ontvangst.
Winnaar van deze prijs werd het nieuwe winkelcentrum Carnisse Veste in Barendrecht,
Dit nieuwbouwproject bevindt zich in de nieuwe vinex wijk Carnisselande. Het centrum omvat
15.600 m2 winkels, 233 woningen en 750 parkeerplaatsen.
Het project is ontwikkeld door Rodamco Nederland Winkels BV, eigenaar is Rodamco Europe
(winkels) en Amvest (woningen). Architect: Atelier Pro Hans van Beek i.s.m. Gerard Smit; voor
het design tekende GDA International BV en het beheer is in handen van VP&A
Vastgoedmanagement.
Doelstelling ontwikkeling
Doelstelling was een wijkwinkelcentrum op 2 lagen te ontwikkelen door gebruik te maken van
het natuurlijk hoogteverschil en twee maaivelden, één op polderniveau en één op dijkniveau,
zonder de commerciële functie van het winkelcentrum te verstoren.
Jurybeoordeling
Bij de beoordeling van de ingediende projecten speelde de mate waarin het project een
bijdrage levert aan de kwalitatieve ontwikkeling van winkelcentra in Nederland een belangrijke
rol. In samenhang met de overige activiteiten van de NRW heeft de instelling van de jaarprijs
tot doel een impuls te geven aan het denken over, het ontwikkelen en realiseren van geplande
winkelvoorzieningen, onder meer in relatie tot omgeving en marktgebied.
Voor 2005 is, meer dan in voorgaande jaren, ervoor gekozen om bij de beoordeling van de projecten
de focus te leggen op de gebruikerskant van het winkelcentrum. Immers, de beleving van de
consument maakt dat een project al dan niet goed bezocht wordt, en speelt daarom een belangrijke
rol bij de uiteindelijke bepaling van de winnaar door de jury.
Juryrapport NRW Jaarprijs 2005: Carnisse Veste in Barendrecht
De jury heeft geconstateerd dat Carnisse Veste door de in het centrum gevestigde ondernemers hoog
wordt gewaardeerd. Het centrum is uitstekend geïntegreerd in de omgeving en heeft in korte tijd een
sterke positie in de lokale verzorgingsstructuur ingenomen. Dit leidt onder meer tot een hoge
besteding per bezoek door de consument. Dat de ontwikkelaar en de belegger zich onder een dak
bevinden komt tot uitdrukking in de aandacht voor details, de uitstekende samenwerking met de
ondernemers en de heldere visie op de presentatie van het centrum. De jury is onder de indruk van de
manier waarop ter plaatse van het natuurlijke hoogteverschil gebruik is gemaakt. Op een innovatieve
manier is het boodschappen doen op het lager gelegen polderniveau gescheiden van het winkelen op
het hoger gelegen dijkniveau. Groot voordeel is bovendien dat de bewoners, het winkelende publiek
en de ondernemers geen last ondervinden van het bevoorraden van de winkels. De jury vindt het
ontwerp van het centrum, het materiaalgebruik en het speelse verlichtingsplan inspirerend. De jury
NRW Persbericht NRW jaarprijs 2005, pagina 2
heeft veel waardering voor de strategische en planmatige aanpak van de marketingcommunicatie. De
merknaam en het concept "Carnisse Veste Pakt Uit" zijn op een consequente wijze doorgevoerd in de
huisstijl, decoratie, activiteiten en commerciële acties. Dit versterkt naar de mening van de jury de
naamsbekendheid en het merkbeeld van het centrum. Met de gebruikers is de jury van mening dat er
meer ruimte had kunnen worden gegeven aan verblijfsduurverlengende elementen en dat oplossingen
moeten worden gevonden voor de wind en tocht in het centrum, die door de gebruikers op bepaalde
momenten als hinderlijk worden ervaren. Dit neemt niet weg, dat Carnisse Veste volgens de jury in
veel opzichten voldoet aan de eisen van de gebruikers.
Winnaar NRW Aanmoedigingsprijs 2005: Bos en Lommerplein in Amsterdam
Dit nieuwbouwproject bevindt zich in het hart van het Stadsdeel Bos en Lommer.
Het Bos en Lommerplein is een ontwikkeling van AM Vastgoed (winkels) en Hillen & Roosen
(woningen).Fortis Vastgoed Beleggingen werd eigenaar van het winkelcentrum.
Architect: Vera Yanovshtchinsky, beheer winkelcentrum: SCM .
Juryrapport NRW Aanmoedigingsprijs 2005: Bos en Lommerplein in Amsterdam
Volgens de jury is het Bos en Lommerplein op kwalitatief hoogwaardige wijze ontwikkeld tot een
compleet stadsdeelcentrum. De jury is onder de indruk van de manier waarop het complexe project
onder moeilijke omstandigheden is gerealiseerd. Het centrum kent een grote verscheidenheid aan
allochtone en autochtone detailhandel wat het motto "Kleurrijk winkelen in Bos en Lommer" in alle
opzichten waar maakt. De jury heeft veel waardering voor de intensieve samenwerking tussen de
ontwikkelaar, de belegger, de ondernemersvereniging en de overheid, vooral het Stadsdeel Bos en
Lommer. Bos en Lommerplein is volgens de jury een stimulerend voorbeeld van economische en
sociale vernieuwing van een achterstandswijk en geeft een impuls aan verdere investeringen in het
Stadsdeel. Volgens de jury is dit een initiatief dat aangemoedigd moet worden.
Uit het marktonderzoek onder consumenten bleek voorts bij alle projecten een hoge
tevredenheid, zodat geconcludeerd mag worden, dat alle projecten geslaagde ontwikkelingen
genoemd mogen worden.
Inzenders 2005
Voor 2005 streden 7 ingediende winkelprojecten (opgeleverd in 2004) om de eer.
In willekeurige volgorde waren dit:
Projectnaam Plaats Ontwikkelaar / inzender BVO in m²
Bos en Lommerplein Amsterdam AM Vastgoed B.V. 11.500
Carnisse Veste Barendrecht Rodamco Europe 15.669
Parkwijk Utrecht William Properties B.V. 5.733
Corio Nederland Retail B.V.
Stadshagen Zwolle ING Real Estate Development 11.500
Corio Nederland Retail B.V.
De Symfonie Nieuw Vennep William Properties B.V. 15.885
Achmea Vastgoed
Vinkhuizen Groningen WPM Planontwikkeling B.V. 7.959
NRW Persbericht NRW jaarprijs 2005, pagina 3
Dura Vermeer Bouw Hengelo B.V.
Stichting Nijestee
Corio Nederland Retail B.V.
De Vlashoeck Bergschenhoek WPM Planontwikkeling B.V. 4.100
Corio Nederland Retail B.V.
Samenstelling Jury
De jury van de NRW Jaarprijs bestond uit het bestuur van de NRW aangevuld met 2
externen uit de disciplines overheid en consument. Bestuursleden met een zogenaamd
`conflict of interest' namen geen deel aan de definitieve beslissing voor het aanwijzen
van de winnaar en werden tot op het moment van de uitreiking ook niet geïnformeerd
over de gekozen winnaar.
De jury 2005 bestond uit:
Juryvoorzitter:
Prof. Drs. Ing. H.J. Gianotten, directievoorzitter EIM BV, en bijzonder hoogleraar
Retail Marketing aan Universiteit van Tilburg
NRW juryleden:
H.F. Apon, directeur DTZ Zadelhoff
Ing. L. Lantinga, directeur Ahold Vastgoed
Drs. M.S. Riaskoff, directeur Foruminvest BV
Externe juryleden:
Mevrouw N. Speijers, journalist dagblad De Telegraaf
Drs. A.A. Verduijn, directeur Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Utrecht
Procedure Jurering
De jurering vond plaats in een drietal fases:
Fase 1: Aanmelding en nominatie
Fase 2: Onderzoek
Fase 3: Jurybezoek en eindbeoordeling
Fase 1 Jurering
In deze fase beoordeelde de jury de informatie en het toonmateriaal zoals dat door de
inzenders is verstrekt via het aanmeldingsformulier. De beoordelingscriteria in deze fase zijn
de motivatie ten aanzien van het vernieuwende karakter van het project en de resultaten
alsmede de onderbouwing van de kwaliteit van het project op het gebied van strategische
keuzen, marketing en promotie, projectaanpak, realisatie en onderscheidend vermogen
Fase 2 Jurering
In deze fase vond door Strabo bv een consumenten- en detaillistenonderzoek plaats. Het
consumentenonderzoek werd op locatie van het ingezonden project uitgevoerd. Het
detaillistenonderzoek werd telefonisch dan wel op locatie van het project uitgevoerd. De
beoordelingscriteria in deze fase werden bepaald door de commerciële aantrekkelijkheid van
het project voor consument en detaillist. De beoordeling betrof criteria ten aanzien van
fysieke kenmerken van het centrum (bereikbaarheid, routing, parkeergelegenheid,
bewegwijzering etc.), functionele kenmerken (aanbod winkels, horeca, leisure en andere
voorzieningen, bijzonderheid aanbod en uniciteit, trekkers etc.), commerciële kenmerken
NRW Persbericht NRW jaarprijs 2005, pagina 4
(architectuur en aankleding, openingstijden, verlichting, veiligheidsbeleving etc.) en
bezettingskenmerken (huren en bijkomende kosten, positionering, concurrentiepositie en
profiel etc.).
Fase 3 Jurering
In deze fase bezocht de jury de genomineerde projecten. De beoordeling van het project
vond plaats op basis van de presentatie van het project. Het oordeel over het vernieuwende
karakter van het project en de commerciële aantrekkelijkheid van het project werd aangevuld
met de beoordeling van de mate waarin het project bijdraagt aan de verhoging van de
kwaliteit van de sector en het stimuleren van de ontwikkeling daarvan.
1) De Nederlandse Raad van Winkelcentra is opgericht in 1986 en heeft in de afgelopen negentien jaar een niet
meer weg te denken positie verworven in de Nederlandse vastgoedwereld. Als geen andere organisatie heeft zij zich
vanuit verschillende invalshoeken ingezet voor het wel en wee van winkelcentra in Nederland. De NRW profileert
zich als een non-profitorganisatie die een overkoepeling vormt voor ondernemingen en instellingen die zich
bedrijfsmatig bezighouden met winkelcentra en hun omgeving. De kracht van de NRW ligt in het feit dat de
vereniging een neutrale en onafhankelijke positie inneemt binnen de winkelvastgoedsector.
Gemeente Barendrecht