Veilig Amsterdam
Gemeente Amsterdam - Meer ruimte voor cruise en huurders
07/04/2005 -
De kade voor de cruiseterminal Passenger Terminal Amsterdam (PTA)
wordt verbreed. Het college van B&W is akkoord gegaan met de
investering van 10,5 miljoen die hiervoor nodig is. De
bouwwerkzaamheden starten eind 2005 en zijn voor het cruiseseizoen van
2006 afgerond.
Om tegemoet te komen aan de wensen van de cruisevaart en van de
huurders van de nabijgelegen gebouwen wordt de kade achter de PTA nu
met 12,5 meter verbreed tot 27,5 meter. Hierdoor krijgt de cruisevaart
meer ruimte voor de aan- en afvoer van passagiers. Het gaat hier
vooral om passagiers met bagage die aankomen of vertrekken, en niet om
passagiers die Amsterdam en omgeving bezoeken. In de nieuwe situatie
wordt de kofferafhandeling verplaatst naar het deel van het busstation
dat gepland is in het gebouw Nieuw Europa. De bussen die gebruikt
worden voor een toeristisch uitstapje en de touringcars uit de stad
kunnen gebruik blijven maken van het busstation in de PTA, de
IJ-toren, het hotel en het geplande gebouw Nieuw Europa als daar geen
kofferafhandeling is. Op dit moment is alleen het deel op de begane
grond van de PTA en de IJ-toren gereed.
De cruisevaart op Amsterdam is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Niet
alleen neemt het aantal cruiseschepen toe, maar ook de grootte van de
schepen. Het aantal passagiers per schip stijgt en daarmee ook de
hoeveelheid bagage die in steeds kortere tijd afgehandeld moet worden.
Voor de ruimte en snelheid is de kofferafhandeling al tijdelijk
verplaatst naar de busterminal op de begane grond van de
cruiseterminal en staan de bussen, waarvan er ook steeds meer nodig
zijn, buiten de terminal.
Door de groei van de cruisevaart op Amsterdam, de grootte van de
cruiseschepen en ook de toename van bussen is meer ruimte nodig.
Daarnaast wilden we voldoen aan de internationale veiligheidseisen en
tegemoet komen aan de wensen van huurders van de nabijgelegen
gebouwen, aldus Havenwethouder Mark van der Horst.
Passenger Terminal Amsterdam (PTA) en Port Security
De PTA heeft te maken met een zeer intensieve bebouwing aan beide
kanten en de wereldwijd verplicht gestelde veiligheidseisen in het
kader van Port Security. Om aan die veiligheidseisen te voldoen moet
de kade afgesloten worden, waardoor de huurders van de nabijgelegen
gebouwen dan geen gebruik van de kade kunnen maken.
Bredere kade
Door verbreding van de kade ontstaan er ook voor de huurders van de
nabijgelegen gebouwen meer mogelijkheden om gebruik te maken van de
kade, omdat die verdeeld kan worden tussen de cruise en de huurders.
Over de kadeverbreding is goed overleg geweest met de huurders van de
naastgelegen gebouwen. Zij zijn er zeer tevreden mee, omdat de
noodzakelijke maatregelen voor Port Security voor hen minder
hinderlijk kunnen worden ingevoerd. Bovendien geeft een fraaie, brede
kade een positieve impuls aan de omgeving en biedt meer mogelijkheden
bij evenementen zoals Sail.
In 2004 kwamen er 102 zeecruiseschepen naar Zeehavens Amsterdam. Het
aantal riviercruiseschepen nam met 7,5 procent toe tot 700. De
cruiseterminal ontvangt jaarlijks circa 140.000 passagiers.