Veilig Amsterdam
Alles over de Meldpunten Zorg en Overlast
07/04/2005 - De Meldpunten Zorg en Overlast zijn meldpunten waar
Amsterdamse burgers en hulpverleners terecht kunnen als zij overlast
ervaren van medebewoners, of als zij zich zorgen maken om
buurtbewoners. Dit kunnen zij aangeven bij de coördinator van het
meldpunt, die voor het stadsdeel werkt.
De coördinator zorgt er voor dat er contact opgenomen wordt met de
persoon waarover gemeld wordt en dat door deskundigen gekeken wordt of
er daadwerkelijk hulp nodig is en welke hulp dat dan zou moeten zijn.
Hij of zij bespreekt dit met andere hulpverleners, die gezamenlijk en
gestructureerd de voor die persoon meest geschikte hulp proberen te
bieden.
Waar zijn de meldpunten te vinden?
Momenteel is er in ieder stadsdeel al een plek waar de klachten over
overlast die bij bijvoorbeeld de politie of het stadsdeel terechtkomen
op deze manier in behandeling worden genomen. Op deze zelfde wijze
worden nu dan ook zorgmeldingen behandeld.
Eind 2005 zal er in ieder stadsdeel een Meldpunt Zorg en Overlast
zijn, momenteel is dat nog niet het geval. Voor een actueel overzicht
van de open Meldpunten kunt u kijken op
www.meldpuntenzorgenoverlast.amsterdam.nl of op de internetsite van uw
eigen stadsdeel.
Op welke manier spelen de Meldpunten een rol bij de aanpak van
onveiligheid?
Gevoelens van overlast kunnen gerelateerd zijn aan gevoelens van
onveiligheid. Als iemand zich door de ervaren overlast dermate
geïntimideerd voelt dat hij of zij zelf niet meer met de
overlastveroorzaker durft te praten, dan is het prettig dat vanuit het
Meldpunt actie wordt ondernomen.
De politie is een belangrijke partner, met name als het gaat om het
stoppen van de overlast. De buurtregisseur gaat vaak, samen met een
psychiatrisch verpleegkundige, als eerste bij de overlastveroorzaker
op bezoek.
Bij zorgmeldingen speelt de politie uiteraard een minder prominente
rol. Bij zorgmeldingen kunnen gevoelens van onveiligheid ook meespelen
denk bijvoorbeeld aan zorgen om een buurman die vergeetachtig aan het
worden is en het gas vaak vergeet uit te zetten. Dat is niet alleen
zorgwekkend, maar ook onveilig. Inzet van hulp kan hier verandering in
brengen.
Neemt het belang van dit soort instellingen toe?
Omdat veel overlastproblemen toch ook vaak gekoppeld zijn aan
situaties waar men zich zorgen over maakt (verslavingen,
psychiatrische problematiek) werd in de praktijk al een tijdje
geconstateerd dat het een goed idee zou zijn als mensen die zorg nodig
hebben maar die geen overlast veroorzaken ook geholpen zouden worden.
De rol van de gemeente is hierin ook steeds meer verschoven.
De gemeente of het stadsdeel neemt nu een positie in waarbij de
verantwoordelijkheden van de andere deelnemende organisaties in de
gaten gehouden worden. Afspraken worden bewaakt en als iets niet goed
loopt dan kan dat meteen door het stadsdeel met de andere partijen
besproken worden. Dit zijn bijvoorbeeld de politie, de GG&GD, de
Jellinek, de geestelijke gezondheidszorg, maatschappelijk werk en de
thuiszorg. Deze instellingen geven zelf aan het prettig vinden om met
een centrale, onafhankelijke partij samen te werken. Op die manier
wordt het belang van de burger steeds weer centraal gesteld, en nu ook
meer met een zorgbril op, dan vanuit de wat meer extreme
overlast-hoek.
Met welke andere organisaties krijgen jullie nu veel te maken en welke
hulp kunnen jullie bieden?
Zoals gezegd werken er nogal wat organisaties samen in en rond het
Meldpunt Zorg en Overlast. Veel partijen kunnen signaleren dat het
niet goed gaat met een buurtbewoner en een deel van deze partijen (die
hierboven al genoemd staan) werkt ook samen als deze mensen zorg
aangeboden krijgen. Omdat iedereen zijn of haar zorgen bij het
meldpunt neer kan leggen, merk je dat je ook steeds meer mensen met
ingewikkelde problematiek voorgelegd krijgt. De instellingen die hulp
kunnen bieden worden dan benaderd, van ondersteuning bij huiselijk
geweld tot schuldhulpverlening tot psychiatrische behandelingen.
De vaste partijen die om de tafel zitten zijn de politie, die heel
veel zorgelijke situaties signaleert en vooral bij extreme overlast
een rol speelt bij het vinden van een oplossing. De woningcorporaties
signaleren vooral veel overlast- en zorgsituaties. Daarnaast is de
GG&GD actief, die snel de aangemelde mensen bezoekt om een goed beeld
te krijgen van de problemen en die meteen in crisissituaties de juiste
hulp kan regelen.
Thuiszorg en maatschappelijk werk zijn nieuwe partners, die veel
mensen zien en ondersteunen (ook met bijvoorbeeld schulden), en de
Jellinek levert allerlei vormen van hulp bij verslavingen. De
geestelijke gezondheidszorginstellingen zijn ook vaak betrokken en
hebben een breed aanbod van hulp. Dit gaat allemaal in overleg met de
persoon waar het over gaat, er wordt altijd met toestemming van de
cliënt gehandeld.
In situaties waar de expertise van een andere organisatie nodig is,
zoals bijvoorbeeld de Vrouwenopvang of de Formulierenbrigade, wordt
die ook ingeschakeld.
Zijn er voldoende mogelijkehden om iemand hulp te bieden?
Het is de bedoeling dat dit netwerk van hulpverleners zo georganiseerd
samenwerkt dat mensen niet meer tussen wal en schip vallen als ze
eenmaal in beeld zijn. Het stadsdeel overlegt regelmatig met alle
partijen om te voorkomen dat mensen opeens stoppen met zorg omdat er
niet goed gecommuniceerd is door alle partijen. Dat neemt niet weg dat
het nog steeds kan gebeuren dat mensen uit het zicht verdwijnen,
bijvoorbeeld doordat zij plotseling verhuizen of een tijd elders
verblijven.
Wat we wel hopen is dat mensen met wie het slecht gaat eerder in beeld
komen, het liefst nog voordat de hele situatie uit de hand is gelopen
en andere mensen overlast ervaren of de persoon zelf helemaal
verwaarloosd is. Door de actieve inzet van de betrokken organisaties
en doordat buurtbewoners nu een plek hebben waar zij hun zorgen kunnen
melden hopen we die schrijnende situaties steeds minder aan te
treffen.