Kleine vooruitgang onderhandelingen cao railinfra
De onderhandelingen voor een nieuwe cao voor de vierduizend werknemers
in railinfrabedrijven verlopen uiterst moeizaam. "Maar", zegt
vakbondsbestuurder Frans Szablewski. "Er zit nu wat vooruitgang in."
Deze week is maandag en woensdag al onderhandeld. Woensdag zelfs tot
vier uur 's nachts. Vanmiddag worden de gesprekken voortgezet.
Toch is Szablewski niet optimistisch over de uitkomst: "Ik weet niet
of we er uit komen. Op het pensioenverhaal en het
functioneel-leeftijdontslag is er wat beweging de goede kant op. Maar
als het gaat om loon, werktijden en het ziektewetdossier, liggen we
nog mijlenver uit elkaar. Vandaag wordt erop of eronder. Of er komt
een akkoord uit of we breken en dan gaat Bondgenoten het actietraject
in".
De bond wil een aantal onderwerpen zeker regelen in de cao. Het
ombouwen van de pensioenregeling bijvoorbeeld. Er moet een nieuwe
regeling komen die qua toetredingsleeftijd, uitkeringsniveau en premie
gelijk is aan de huidige regelingen. Ook moet er een goede
overgangsregeling voor het functioneel-leftijdomslag komen en moet de
inkomensaanvulling voor zieke werknemers worden geregeld. Daarnaast
wil FNV Bondgenoten meewerken aan een betere benutting van de
beschikbare uren, arbeidstijdenmanagment dus. Vooraf plannen en vooral
sturen op opnemen van vrije tijd is daarbij een vereiste.
Szablewski hoopt dat de railinfrawerkgevers kijken naar de akkoorden
die bij Corus en - afgelopen maandag - voor de sectorcao Metalektro
zijn gesloten. De Rail-Infra-bedrijven vallen ook onder de
grootmetaal. "Dus daar kunnen ze een voorbeeld aan nemen", aldus
Szablewski. "Maar als we, net als bij de metalektro, eerst moeten gaan
staken om de boel op gang te krijgen, dan gaan we dat zeker doen."
FNV