STICHTING ICT OP SCHOOL
Medy van der Laan opent Kennisrotonde bij Ict op School
Persbericht van Stichting Ict op School
Den Haag, 07 april 2005
De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Medy van der
Laan opende donderdag 7 april de Kennisrotonde van Ict op School in
het kantoor van deze stichting in Den Haag.
De Kennisrotonde is een virtuele rotonde. Scholen en
kennisinstellingen vormen het verkeer en komen met elkaar in contact
op de rotonde. Scholen komen met innovatieve ambities en vraagstukken
de rotonde op. Hier kunnen zij bestaande kennis vinden, in contact
komen met andere partijen met kennis en ervaring of gezamenlijk nieuwe
kennis ontwikkelen. Het is de bedoeling dat door de vraag van scholen
een stroom aan kennis en informatie op gang komt.
Bij de opening waren behalve de staatssecretaris ook
vertegenwoordigers van scholen en kennisinstellingen aanwezig. School
voor Speciaal Basis Onderwijs 't Palet uit Bovenkarspel gaf
toelichting op een vraagstuk dat deze school bij de Kennisrotonde
heeft aangemeld. Deze school voor speciaal onderwijs wil een goed
onderbouwd theoretisch model ontwikkelen voor de begeleiding van
zorgleerlingen dat deel kan uitmaken van een leerlingvolgsysteem.
Staatssecretaris Van der Laan gaf aan dat zij het vooral interessant
vindt dat de Kennisrotonde werkt vanuit de 'community-gedachte'. 'De
Kennisrotonde - deze nieuwe loot aan de Ict op School-boom - stelt
mensen in staat samen te werken en zelf kennis te verspreiden. Het is
belangrijk dat mensen w¡llen delen en niet móeten. Ik hoop dat de
Kennisrotonde veel wordt gebruikt en dat scholen zich openstellen voor
vernieuwing'.
Onderwijsvernieuwing
Veel scholen hebben ambities om de kwaliteit van het onderwijs te
verbeteren en te vernieuwen door bijvoorbeeld het vraagstuk van
vroegtijdig schoolverlaten aan te pakken, lessen aantrekkelijker te
maken, meer maatwerk te leveren of een efficiëntere schoolorganisatie
na te streven. Vaak zoeken zij naar slim gebruik van ICT om deze
ambities te verwezenlijken. Stichting Ict op School merkt in het
contact met scholen dat zij soms onvoldoende kennis en ervaring hebben
om de vernieuwingsambities in de praktijk geheel op eigen kracht vorm
te geven. De al wel bestaande kennis over onderwijsinnovatie en ICT
circuleert nog onvoldoende. Ook wordt er nog te weinig kennis
ontwikkeld die direct aansluit op de vraag van scholen.
Vraaggestuurd en praktisch
De Kennisrotonde wil scholen op een vraaggestuurde, praktische manier
verder helpen op het pad van onderwijsvernieuwing. Scholen kunnen hun
vraagstukken bij de Kennisrotonde bekend maken. Het vraagstuk kan op
www.kennisrotonde.nl worden geplaatst. Andere scholen en
kennisinstellingen hebben de mogelijkheid daarop te reageren. Scholen
kunnen bijvoorbeeld aangeven dat zij met hetzelfde vraagstuk bezig
zijn of dat zij over kennis of ervaring beschikken die aan de
oplossing kunnen bijdragen. Ook kennisinstellingen, zoals
expertisecentra, universiteiten, schoolbegeleidingsdiensten of Pabo's
kunnen reageren met bij hun aanwezige kennis. Daarnaast gaat Ict op
School actief in netwerken op zoek naar beschikbare kennis. De
Kennisrotonde brengt scholen en kennisinstellingen bij elkaar en
ondersteunt de organisatie van bijeenkomsten.
Als er voor een bepaald vraagstuk bestaande kennis wordt gevonden,
moet deze vaak nog wel wat worden aangepast voor de specifieke
praktijksituatie. De Kennisrotonde kan dit faciliteren door middel van
een bijdrage.
Stimuleringsfonds
Als in de verschillende netwerken geen geschikte kennis wordt
gevonden, bestaat de mogelijkheid om kennis te ontwikkelen. Via een
stimuleringsfonds kunnen scholen hiervoor een bijdrage ontvangen. Het
is dan wel van belang dat het gaat om een project waar meerdere
scholen bij betrokken zijn. Een programmaraad selecteert projecten die
in aanmerking komen voor een bijdrage. De programmaraad bestaat uit
mensen met verschillende maatschappelijke functies die allen over een
breed netwerk in het onderwijs of de ICT-sector beschikken.
De afgelopen periode deed Ict op School in een proefperiode ervaringen
op voor de Kennisrotonde. Samen met een aantal scholen en
kennisinstellingen heeft Ict op School de verschillende activiteiten
van de Kennisrotonde verkend.
---
-----