Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Persbericht

7 april 2005

Illegaal huishoudelijk afval naar China onderschept

De douane en de VROM-Inspectie hebben de afgelopen maanden in Rijssen, Hazeldonk, Rotterdam en Utrecht illegaal huishoudelijk afval onderschept. Deze transporten bleken onderdeel van een transport van 60 zeecontainers met in totaal ruim 1.600.000 kg (1600 ton) illegaal huishoudelijk afval. De containers waren afkomstig uit Engeland en bestemd voor China. De VROM-Inspectie heeft de containers terug naar Engeland gestuurd. De laatste containers gaan deze week terug. Tegen het betrokken Engelse bedrijf wordt proces-verbaal opgemaakt.

Oud papier

Het Britse bedrijf dat verantwoordelijk was voor het versturen van het afval, had het afval in trailers via verschillende havens per ferry naar Nederland verscheept. In Nederland werden de balen afval bij twee bedrijven in Oost- en Zuid-Nederland omgepakt in zeecontainers voor verscheping naar China via Rotterdam. De Chinese autoriteiten hadden voor de import niet de vereiste toestemming gegeven. De Britse en de Nederlandse autoriteiten voor de export en de doorvoer evenmin.

Daarnaast bestond volgens de documenten de inhoud van de Engelse trailers uit oud papier. Bij inspectie van de lading bleek de inhoud echter te bestaan uit grote balen geperst huishoudelijk afval zoals voedselverpakkingen, plastic zakken, blikjes, voedselresten, kleren, kranten, hout, verpakkingen van schoonmaakmiddelen, folie en batterijen.

Risico's

De export van huishoudelijk afval uit Engeland is toegenomen door de hogere stortkosten als gevolg van het nieuwe recyclingbeleid in het land. Het huishoudelijk afval komt nu in handen van afvalintermediairs. Deze bedrijven krijgen geld van de gemeenten om het afval te verwerken. De bedrijven exporteren het afval onder de noemer oud papier naar Aziatische landen. Hiervoor krijgen ze eveneens geld.

De kans dat het afval in Azië ongecontroleerd in het milieu terecht komt, is groot. Dit brengt zowel voor mens als milieu grote risico's met zich mee.

Op basis van internationale verdragen en Europese wetgeving is de export van dit soort afval naar derdewereldlanden alleen mogelijk met toestemming van alle betrokken autoriteiten. Bij deze transporten ontbraken de vereiste vergunningen.

Retour afzender

Volgens internationale afspraken moet het afval worden teruggezonden naar het land van verzending. Eind maart en begin april 2005 is het geblokkeerde afval retour naar Engeland gegaan. Dit in samenwerking met het Engelse Environment Agency. Daarnaast is door samenwerking met de Duitse en Indonesische autoriteiten ook een zending van 19 containers met dezelfde afvalstoffen in Indonesië onderschept. De Indonesische autoriteiten hadden voor de import hiervan ook geen toestemming gegeven. De containers zijn op 27 maart 2005 eveneens op de boot richting Engeland terug gezet. Afgelopen maanden zijn ook in de Britse havens illegale zendingen van hetzelfde bedrijf onderschept.

Internationaal zeehavenproject

Voor het tegenhouden van illegale transporten, werkt de VROM-Inspectie via het zogenaamde 'internationaal zeehavenproject' samen met andere internationale Europese zeehavens. Dit zeehavenproject heeft als doel de gezamenlijke handhaving van de EU-regelgeving op het gebied van de export van (gevaarlijke) afvalstoffen te verbeteren en te uniformeren. Bij het zeehavenproject worden voertuigen, schepen en containers waarmee (afval)stoffen worden vervoerd en opslaglocaties in havengebieden gecontroleerd. Naast de havens van Nederland, worden ook de zeehavens van België, Duitsland, Groot-Brittannië, Ierland, Letland, Malta, Polen, Portugal, Slovenie, Spanje en Zweden gecontroleerd.

Meer informatie

Algemene informatie over de VROM-Inspectie: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=16535 Dossier EVOA: http://www.vrom.nl/evoa (achtergrondinformatie over het beleid ten aanzien van internationale afvaltransporten)

( bron: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=19879 )