ChristenUnie
Bijdrage debat Wijziging wegenverkeerswet - alcohollimiet Woensdag 6
April 2005 - 08:07
Bron: ongecorrigeerd stenogram
De heer Slob: Voorzitter. Het valt niet mee, voldoende draagvlak te
vinden voor het aanscherpen van de wetgeving met als doel de
verkeersveiligheid te bevorderen, zoals blijkt uit de geschiedenis van
het onderhavige wetsvoorstel. Er wordt al vele jaren gediscussieerd
over een verlaging van de alcohollimiet voor bestuurders. In 2002 werd
er al gesproken over een beginnersrijbewijs, maar pas in 2005 spreken
wij over een wetsvoorstel dat het toegestane alcoholpromillage voor
beginnende automobilisten verlaagt van 0,5 naar 0,2. Het is jammer dat
het zo lang moet duren, voordat adequate wetgeving tot stand kan
komen. In de schrifte-lijke gedachtewisseling is daarover al voldoende
geschreven. Ik laat het dan ook bij deze woorden.
De fractie van de ChristenUnie is voorstander van de voorgestelde
maatregelen, hoe-wel wij toch enkele kanttekeningen plaatsen bij het
wetsvoorstel. De verlaging van het alco-holpromillage zou naar onze
mening over de hele linie moeten plaatsvinden. Wij realiseren ons dat
onder de beginnende bestuurders de meeste slachtoffers vallen door
alcoholgebruik, maar dat wil niet zeggen dat wij bij ervaren
bestuurders meer risico's kunnen nemen.
De enige reden om af te zien van een algehele verlaging is de
handhavingscapaciteit. Uitgangspunt is namelijk dat die niet toeneemt.
Bij een generieke verlaging zou de pakkans voor bestuurders met een
promillage boven de 0,5 substantieel lager worden. Per saldo zou het
aantal slachtoffers zelfs toenemen bij een algehele verlaging. Bij
eerste lezing leek mij dat een vreemd verhaal, maar na verdere lezing
en bestudering van de feiten ben ik niet geneigd de bewindslieden op
dit punt tegen te spreken. Het enige wat ik hierover kan zeggen, is
dat ik het jammer vind dat de verkeersveiligheid minder groot is dan
die zou kunnen zijn, puur door gebrek aan voldoende mensen om die
handhaving uit te voeren. Om die reden zal ik het wetsvoorstel dan ook
niet als een gelegenheidsoplossing karakteriseren. De regering
verzette zich tegen deze kwalificatie in de schriftelijke
beantwoording. Wij zouden wel meer willen, maar gezien de
handhavingscapaciteit zit dat er gewoon niet in. Dat probleem kennen
wij ook bij de handhaving op 80km-wegen en 30km-zones binnen de
bebouwde kom. Het is niet iets dat alleen bij dit wetsvoorstel opgaat.
De positie van bromfietsers is in de stukken ook bediscussieerd. De
opvatting van het kabinet dat die niet behoeft te worden geregeld,
totdat er een bromfietsrijbewijs is, vinden wij niet overtuigend. Dat
bromfietsrijbewijs komt er naar verwachting in 2007, maar het zou ook
nog wel eens later kunnen worden. Misschien is niet bekend hoeveel
slachtoffers onder brom-fietsers kunnen worden voorkomen door
verlaging van de wettelijke limiet, maar iedereen kan op zijn klompen
aanvoelen dat onder deze doelgroep er ook mensen zijn met te veel
alcohol in het bloed. Juist onder deze doelgroep vallen relatief zeer
veel verkeersslachtoffers vallen, zoals de minister zelf een aantal
keren indringend aan de Kamer heeft duidelijk gemaakt.
Voor ons is dat een reden geweest met een amendement te komen dat
ertoe strekt, de bromfietsers onder deze regeling te brengen. Wij
hebben dat nadrukkelijk gekoppeld aan een leeftijdscategorie, omdat
dit het meest overzichtelijk is. Wij stellen voor, dit te laten gelden
tot de leeftijd van 24 jaar. Het moge duidelijk zijn dat de meeste
beginnende bromfietsers zich in deze categorie bevinden. Er gaat ook
een duidelijk signaal vanuit. Er wordt een norm gesteld, ook voor deze
jongeren. Deze bromfietsers zijn degenen die straks in de auto stappen
en wel onder het regime zullen vallen. Daarom is het in onze ogen
logischer, ook onder de bromfietsers deze duidelijke norm te stellen.
De heer Luchtenveld (VVD): U kiest voor het leeftijdscriterium. Het
aantrekkelijke van het wetsvoorstel is juist dat niet wordt gekozen
voor het leeftijdscriterium, maar voor het criterium "beginnende
rijder". Introduceert u hiermee niet een vorm van
leeftijdsdiscrimina-tie? Als iemand pas op zijn 35ste voor het eerst
op een bromfiets stapt, is hij wel een begin-nende bromfietser, maar
valt hij niet onder de aanscherping van de norm. Bij automobilisten is
dat wel het geval.
De heer Slob: Dat is correct. Zoals u weet, ziet de minister ervan af,
de bromfietsers onder de duidelijker norm van 0,2%, te laten vallen.
Het is ingewikkeld die norm aan de certificaten te koppelen, omdat er
nog geen bromfietsrijbewijs is. Dat zou betekenen dat wij de komende
jaren op dit front helemaal niets doen. Wij vinden dat niet
verantwoord. Daarom hebben wij voor het leeftijdscriterium gekozen.
Wij hadden het liever anders gezien, maar het bromfietsrijbewijs is er
nog steeds niet, hoewel daar al jaren over wordt gesproken. Wij moeten
er geen zwaarwegend punt van maken dat een enkeling die misschien pas
na zijn 24ste bromfiets gaat rijden een uitzondering vormt op de
categorie die wel onder het criterium valt. Verkeersveiligheid staat
bij ons voorop en naar ik hoop en aanneem ook bij u.
Ik heb in het verslag aandacht gevraagd voor het gebruik van drugs in
het verkeer. Uit onderzoek is gebleken dat drugsgebruik de
rijvaardigheid negatief kan beïnvloeden. Het gaat bovendien vaak
gepaard met alcoholgebruik. Ik schrok ook van de cijfers van het
aantal jongeren dat onder invloed van drugs rijdt. In 1987 was dit nog
7% en dit zou nu zelfs zijn opgelopen tot 17%.
Ik begrijp uit de stukken dat de regering welwillend staat tegenover
een strafbaar-stelling van het rijden onder invloed van bepaalde drugs
en medicijnen, maar dat zij de meerwaarde daarvan nog niet ziet zolang
de handhaafbaarheid niet kan worden gegarandeerd. Dit is natuurlijk
een valide argument. De huidige urinetesten moeten worden vervangen
door een speekseltest om die goede handhaving te kunnen waarborgen.
Hoe lang duurt het nog voordat de selectiemodule zijn dienst kan
bewijzen?
Het lijkt mij verstandig om hierop nu al te anticiperen door de
wetgeving die naar ik aanneem al is aangepast op de speekseltest,
gereed te maken voor behandeling in de Kamer. Ik vind dat wij met de
voorbereiding niet hoeven te wachten tot het moment dat de
speeksel-test definitief beschikbaar is. Ik ben uiteraard ook benieuwd
naar het antwoord van de minister op de vragen over de situatie in
Gelderland. Is er ook informatie beschikbaar over het rijden onder
invloed van drugs in andere landen?
Het viel ons op dat de indieners stellen dat de politie nu al de
mogelijkheid heeft om betrokken bestuurders te vragen om mee te werken
aan coördinatietesten en een urinetest. Welke sanctiemogelijkheden
heeft de politie in dit kader? Beschikt de politie trouwens over een
instructie op grond waarvan deze testen kunnen worden afgenomen?
Afrondend kan ik stellen dat wij blij zijn met het voorliggende
wetsvoorstel, maar dat de ambities nog wel wat verder mogen reiken.
Wij willen de minister en de regering hierbij een handje helpen met
ons amendement.
---