IP/05/389
Brussel, 6 april 2005
Nieuwe voorstellen voor groei en werkgelegenheid completeren het beoogde
financiële kader voor de periode 2007-2013
Het laatste pakket van gedetailleerde voorstellen voor het financiële
kader voor de volgende periode, namelijk 2007-2013, is vandaag door de
Europese Commissie goedgekeurd. In die voorstellen worden de
prioriteiten van de Europese Unie nader uitgewerkt op enkele
belangrijke gebieden zoals onderzoek (de Unie moet beter kunnen
concurreren), burgerschap, vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid en
gezondheid en consumentenbescherming (de Unie moet iedereen een
veiliger bestaan kunnen bieden) en hervormingsmaatregelen om tot een
duurzame visserij te komen. De kosten van dit pakket worden geschat op
93 miljard EUR. Deze kosten waren reeds begrepen in de voorstellen
voor een nieuw financieel kader die de Commissie vorig jaar heeft
aangenomen, zodat aan het bestaande ontvangstenplafond niet hoeft te
worden geraakt. Die voorstellen van juli en september 2004 worden nu
dus vervolledigd door dit pakket, het laatste dat de Raad en het
Europees Parlement nodig hebben om overeenstemming over het
toekomstige financiële kader te kunnen bereiken.
De voorzitter van de Commissie, José Manuel Barroso, heeft in dit
verband het volgende verklaard: "Alle elementen zijn er nu. De
blauwdruk van de Commissie om te investeren in de toekomst van Europa
is compleet. Het hele begrotingskader ligt op tafel en het is
financieel solide, coherent en geloofwaardig. Onze budgettaire keuzes
zijn met zorg opgebouwd rond de politieke prioriteiten die voor onze
uitgebreide Unie zijn uitgestippeld door de regeringen van de 25
lidstaten. Mijn boodschap vandaag is dat Europa de middelen moet
hebben om zijn ambities waar te maken. Ik meen dat wij het juiste
evenwicht hebben gevonden. Deze plannen moeten de weg effenen om in
juni tot overeenstemming over de financiën van de Unie te kunnen
komen.".
Commissaris Dalia Grybauskaité, belast met financiële programmering en
begroting, voegde hier het volgende aan toe: "De voorstellen van
vandaag laten duidelijk een verschuiving zien naar groei en
werkgelegenheid, met een accent op kennisactiviteiten zoals onderzoek
en innovatie. Deze voorstellen bieden de burgers van de Unie een echte
meerwaarde en vormen de basis voor een goede besteding van het geld
van de Europese belastingbetaler. Als de Raad en het Parlement in juni
overeenstemming bereiken over het toekomstige financiële kader, kan de
Unie beginnen met het werk om die nieuwe beleidsmaatregelen tijdig
voor haar burgers in te voeren.".
De voorstellen die de Commissie vandaag heeft aangenomen, zijn
toegespitst op drie van de vijf hoofdgroepen van activiteiten, de
zogenoemde rubrieken, die in het nieuwe financiële kader worden
onderscheiden. Het gaat om: concurrentiekracht ter bevordering van
groei en werkgelegenheid; burgerschap, vrijheid, veiligheid en
rechtvaardigheid; bescherming en beheer van natuurlijke hulpbronnen.
Concurrentiekracht ter bevordering van groei en werkgelegenheid
De Unie moet een zichtbaardere bijdrage leveren aan een grotere
concurrentiekracht om groei en werkgelegenheid te bevorderen. Daartoe
stelt de Commissie voor om de vorig jaar op dit gebied voorgestelde
maatregelen, waaronder het programma voor levenslang leren en de
nieuwe cohesieregeling, aan te vullen met een nieuw, Zevende
kaderprogramma voor onderzoek en met een Kaderprogramma voor
concurrentievermogen en innovatie.
Nieuw Kaderprogramma voor onderzoek
Het voorstel voor het volgende Kaderprogramma voor onderzoek en
technologische ontwikkeling wordt gekenmerkt door een hoge mate van
continuïteit met het lopende programma, maar tegelijk worden nieuwe
impulsen gegeven om de doelstellingen van de EU te verwezenlijken. Aan
het kaderprogramma zal uitvoering worden gegeven door middel van vier
specifieke programma's:
* Het programma "Samenwerking" zal samenwerking tussen het
bedrijfsleven en de academische wereld in heel Europa bevorderen
met het doel op essentiële technologische gebieden de beste te
worden.
* Het programma "Ideeën", dat zal worden uitgevoerd door de Europese
Onderzoeksraad, zal grensverleggend onderzoek ondersteunen,
waarbij wetenschappelijke uitmuntendheid het enige criterium zal
zijn.
* In het kader van het programma "Mensen" zal aanzienlijke steun
worden verleend om de mobiliteit van onderzoekers en hun
carrièreontwikkeling te bevorderen, dit voor onderzoekers uit maar
ook van buiten Europa.
* Het programma "Capaciteiten" zal de capaciteiten helpen
ontwikkelen die Europa nodig heeft om een bloeiende kenniseconomie
te kunnen zijn, waarbij onder meer voor het eerst steun zal worden
verleend voor grootschalige onderzoeksfaciliteiten op Europees
niveau. Deelneming aan het programma zal ook aantrekkelijker en
gemakkelijker zijn dankzij een flexibeler financiering en een
sterke vereenvoudiging van de procedures en de te voeren
administratie.
Het totale onderzoeksbudget dat voor de periode 2007-2013 wordt
voorgesteld, bedraagt 67,8 miljard EUR.
Eén instrument voor concurrentievermogen en innovatie
De Commissie stelt voor een Kaderprogramma voor concurrentievermogen
en innovatie in te stellen dat het voor het midden- en kleinbedrijf
eenvoudiger zal maken om adequate steun te verkrijgen. Daardoor zal
één EU-instrument ontstaan dat een totaalantwoord biedt op de behoefte
van het bedrijfsleven aan instrumenten die omvangrijker, eenvoudiger,
zichtbaarder en gerichter zijn. Dit programma, waarvoor zal worden
voortgebouwd op het succes van bestaande activiteiten, zal het
vermogen van ondernemingen om te groeien en te innoveren helpen
ontwikkelen. Het zal ondernemingen ertoe aanzetten een ruimer gebruik
te maken van informatie- en communicatietechnologieën,
milieutechnologieën en efficiënte en hernieuwbare energiebronnen.
Voorgesteld wordt om voor het Kaderprogramma voor concurrentievermogen
en innovatie 3,7 miljard EUR uit te trekken.
Nieuwe steun voor informatie- en communicatietechnologieën
Tot het Zevende kaderprogramma voor onderzoek zal een nieuwe
prioriteit "Technologie van de informatiemaatschappij" behoren. Via
deze prioriteit zal onderzoek worden gestimuleerd met betrekking tot
opkomende onderwerpen die van strategisch belang zijn voor de
toekomst, en zal worden bijgedragen tot het overwinnen van
technologische knelpunten die een snelle toepassing van informatie- en
communicatietechnologieën (ICT's) bemoeilijken.
Een van de specifieke programma's ter uitvoering van het
Kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie zal het nieuwe
Programma ter ondersteuning van het ICT-beleid zijn. Met dit programma
zal een ruimere verbreiding van veelbelovende ICT-toepassingen worden
bevorderd, vooral door steun te verlenen voor het testen en toepassen
van oplossingen voor problemen op gebieden zoals interoperabiliteit,
identiteitsbeheer en beveiliging. Dergelijke gemeenschappelijke
problemen kunnen goedkoper op Europees niveau worden aangepakt.
Die prioriteit en dat programma maken deel uit van een in mei door de
Commissie te ontvouwen nieuw gecoördineerd strategisch initiatief, het
zogenoemde initiatief "i2010 - Europese informatiemaatschappij 2010".
Die nieuwe i2010-strategie zal erop zijn gericht de volgende politieke
doelstellingen te verwezenlijken: in Europa een concurrerende,
convergerende informatie-economie tot stand te brengen, de Europese
investeringen in innovatie en onderzoek op ICT-gebied sterk te
verhogen en de informatiemaatschappij veel toegankelijker te maken.
Betere samenwerking tegen fraude
De Commissie stelt ook voor de bestaande programma's "Douane 2007" en
"Fiscalis 2003-2007" te verlengen tot 2013. Door middel van deze
programma's wordt de samenwerking tussen de douane- en
belastingdiensten bij de fraudebestrijding verbeterd en worden
trans-Europese computernetwerken ten behoeve van de douane- en
belastingcontroles tot stand gebracht. Deze programma's moeten worden
voortgezet om de inkomsten van de EU en van de lidstaten veilig te
stellen, om de buitengrenzen van de EU te beschermen en om de
veiligheid van de burgers en het concurrentievermogen van het Europese
bedrijfsleven te waarborgen.
Voorgesteld wordt om 522 miljoen EUR uit te trekken voor deze
programma's, te spreiden over de betrokken zes jaren.
Drie nieuwe programma's om Europese kernwaarden te beschermen
Vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid zijn kernwaarden van het
Europese samenlevingsmodel. Duidelijk wordt onderkend dat aan de
uitdagingen op het gebied van immigratie, asielbeleid en misdaad- en
terrorismebestrijding niet langer adequaat het hoofd kan worden
geboden met maatregelen die uitsluitend op nationaal niveau worden
genomen. Actie op Europees niveau maakt echt een verschil en kan het
dagelijkse beroeps- en gezinsleven van de EU-burgers gemakkelijker
maken.
De aanpak van de Commissie om dat doel te bereiken is gebaseerd op
drie kaderprogramma's die in de plaats zullen komen van de veelheid
van instrumenten waarmee de Commissie momenteel werkt op dit gebied.
De uitgebreide EU wil de ontwikkeling van een gemeenschappelijk beleid
inzake grenscontroles, asiel en immigratie bevorderen door concrete
solidariteit. Via het kaderprogramma "Solidariteit en beheer van de
migratiestromen" zal steun worden verleend voor nationale acties om
bijvoorbeeld:
* de controles aan de buitengrenzen van de EU doeltreffender te
maken maar er daarbij wel voor te zorgen dat reizigers met goede
bedoelingen de buitengrenzen vlot kunnen overgaan;
* burgerschapscursussen ten behoeve van nieuwkomers en
interculturele opleiding en handboeken ten behoeve van
(plaatselijke) overheden te financieren en zo het integratieproces
te vergemakkelijken;
* personen die in de EU om internationale bescherming verzoeken, op
passende wijze op te vangen en ook voor een eerlijk en efficiënt
onderzoek van hun asielaanvraag te zorgen;
* afgewezen asielzoekers en illegale immigranten begeleiding te
geven zodat zij met waardigheid naar hun land van herkomst kunnen
terugkeren.
Terrorisme en georganiseerde misdaad zijn in toenemende mate
transnationale verschijnselen. Gemeenschappelijke regelgeving is een
belangrijke stap naar een gemeenschappelijke aanpak, maar is niet
voldoende. Nauwe samenwerking en coördinatie tussen de met de
rechtshandhaving belaste diensten van alle lidstaten zijn
onontbeerlijk om de burgers te kunnen beschermen.
Met het voorgestelde kaderprogramma "Veiligheid en bescherming van de
vrijheden" worden de volgende hoofddoelstellingen beoogd:
* misdaadpreventie en -bestrijding te bevorderen en te ontwikkelen,
waarbij de aandacht vooral zal uitgaan naar de georganiseerde
misdaad en andere zware criminaliteit, in het bijzonder
terrorisme, mensenhandel en vergrijpen tegen kinderen, drugs- en
wapensmokkel, corruptie en fraude;
* de burgers, hun vrijheden en de samenleving te beschermen tegen
terroristische aanslagen en de veiligheid in de EU te vergroten
door het bevorderen en ontwikkelen van maatregelen om
terroristische aanslagen te voorkomen, erop voorbereid te zijn en
de gevolgen zo beperkt mogelijk te houden.
Om volledig gestalte te geven aan het Europese burgerschap stelt de
Commissie het kaderprogramma "Grondrechten en justitie" voor. De
opneming van het Handvest van de grondrechten in het Grondwettelijke
Verdrag brengt mee dat de Unie een juridische verplichting heeft om
ervoor te zorgen dat de grondrechten niet alleen in acht worden
genomen, maar ook actief worden bevorderd. Tevens moet door de
bestrijding van geweld het recht op fysieke integriteit worden
gewaarborgd. Belangrijke acties ter bescherming van de volksgezondheid
zijn voorlichting over drugs en de preventie van drugsgebruik.
Waar een optreden op nationaal niveau minder doeltreffend zou zijn,
zal dit programma acties zoals justitiële samenwerking in civiele en
strafzaken mogelijk maken, waardoor individuele personen en bedrijven
hun civiele en commerciële belangen in andere lidstaten zullen kunnen
verdedigen en er geen vrijhavens voor misdaad of misdadigers zullen
zijn.
Het voorgestelde budget voor rechtvaardigheid, veiligheid en vrijheid
bedraagt 8,3 miljard EUR.
Burgers voor Europa
Ook het dichten van de kloof tussen de burgers en de Europese
instellingen is een belangrijk doel. Met het programma "Burgers voor
Europa" wordt beoogd een grotere betrokkenheid van de burgers bij de
opbouw van Europa te bevorderen. Het programma zal stimulansen geven
voor samenwerking tussen burgers en organisaties uit verschillende
landen, die elkaar zullen kunnen ontmoeten om ideeën te ontwikkelen en
in een Europees kader gezamenlijk activiteiten zullen kunnen
ontplooien. Wederzijds begrip, solidariteit en het gevoel tot Europa
te behoren zijn de bouwstenen voor de betrokkenheid van de burgers.
De behoefte aan middelen voor dit programma wordt geschat op 358
miljoen EUR. Voorgesteld wordt een dergelijk bedrag beschikbaar te
stellen uit het beoogde budget van 2,5 miljard EUR voor cultuur,
jeugd, media en burgerschap.
Een betere bescherming van de gezondheid en de consumenten
Het nieuwe programma "Gezondheid en consumentenbescherming" heeft tot
doel de kwaliteit van het bestaan voor de EU-burgers te verbeteren.
Het voorziet onder meer in plannen voor strategische investeringen ter
versterking van de bescherming van Europa tegen epidemieën, in
financiële middelen om de samenwerking tussen de
gezondheidszorgsystemen van de lidstaten te ondersteunen en in steun
voor een betere consumentenbescherming in de hele EU.
In het kader van dit programma zal financiële steun kunnen worden
verleend:
* voor betere bewakings- en waarschuwingssystemen in Europa om de
verspreiding van besmettelijke ziekten tegen te gaan,
* aan vooraanstaande kenniscentra op het gebied van belangrijke
aspecten van de gezondheidszorgsystemen,
* ter ondersteuning van samenwerking tussen de voor
consumentenbescherming bevoegde autoriteiten van de lidstaten om
gevaarlijke producten te weren van de interne markt van de EU,
* voor voorlichtingscampagnes om sommige van de grote problemen op
het gebied van de volksgezondheid waarmee de EU te kampen heeft,
te helpen aanpakken,
* voor activiteiten om de burgers voor te lichten over hun rechten
op grond van het consumentenrecht van de EU en over hun recht op
gezondheidszorg wanneer zij een andere lidstaat bezoeken.
Voorgesteld wordt om voor gezondheid en consumentenbescherming
1,8 miljard EUR uit te trekken.
Snelle respons in noodsituaties
De Commissie stelt ook twee instrumenten voor om snel te kunnen
reageren op noodsituaties in de Unie: een nieuw Solidariteitsfonds en
een Instrument voor snelle respons en paraatheid bij ernstige
noodsituaties.
Het nieuwe Solidariteitsfonds wordt opgezet naar het model van het
bestaande Solidariteitsfonds van de Europese Unie, maar het
toepassingsgebied wordt verruimd en de werkwijze wordt verbeterd. Er
zal niet alleen hulp worden geboden in ernstige crisissituaties als
gevolg van een natuurramp, zoals nu reeds het geval is, maar ook bij
industriële/technologische rampen, noodsituaties op het gebied van de
volksgezondheid en terroristische daden.
Dankzij het Instrument voor snelle respons en paraatheid bij ernstige
noodsituaties zal een grotere capaciteit voor een snelle respons
worden opgebouwd, wat de Europese Unie in staat zal stellen blijk te
geven van haar solidariteit met de slachtoffers van rampen.
Bij het Solidariteitsfonds gaat het om een reserve waarop een beroep
wordt gedaan na een grote ramp. Voorgesteld wordt om aan dit Fonds 6,2
miljard EUR toe te wijzen voor de periode 2007-2013. In diezelfde
periode zou tot 138 miljoen EUR beschikbaar worden gesteld voor het
Instrument voor snelle respons en paraatheid bij ernstige
noodsituaties.
Hervorming ten behoeve van een duurzame visserij
De Commissie heeft vandaag ook voorgesteld één enkel kader te scheppen
voor de financiering van een aantal mechanismen voor de uitvoering van
het gemeenschappelijk visserijbeleid (GVB). Deze vereenvoudigde aanpak
zal de doorzichtigheid vergroten en de inzet van de Unie om het
hervormde GVB door te voeren duidelijker over het voetlicht brengen.
De visserijsector en de kustgebieden zullen EU-steun ontvangen uit het
afgelopen juli voorgestelde Europees Visserijfonds.
De hervorming van het GVB heeft tot doel tot een duurzame visserij te
komen door deze sector te beheren op lange termijn, door te zorgen
voor een beter en blijvend evenwicht tussen de visserij-inspanningen
en de hulpbronnen die op zee beschikbaar zijn, door de belanghebbenden
bij het GVB-proces te betrekken, door de handhaving van de
visserijregels doeltreffender en uniformer te maken en door illegale
visserij in en buiten de wateren van de EU te bestrijden.
Voor de betrokken uitvoeringsmechanismen wordt een budget van 2,6
miljard EUR voorgesteld. Dit bedrag maakt deel uit van het totale
budget van 7,6 miljard EUR voor de Europese visserij.
Zie voor nadere informatie:
http://europa.eu.int/comm/financial_perspective/
EbS stelt videomateriaal beschikbaar op:
http://europa.eu.int/comm/avservices/
Overzicht van het voorgestelde financiële kader 2007-2013
Concurrentiekracht ter bevordering van groei en werkgelegenheid
Kredieten voor vastleggingen in prijzen van 2004
Activiteit
Totaal 2007-2013
miljard EUR
% aandeel in totaal
2007-2013
% aandeel in deze rubriek
% verandering t.o.v. 2000-2006
Onderzoek
Vervoer en energie
Onderwijs en opleiding
Sociaal beleid (PROGRESS)
Concurrentievermogen & innovatie
Douane & FISCALIS
Groeiaanpassingsfonds
Overige (incl. andere acties, administratie en marge)
67,8*
20,7
12,0
0,6
3,7*
0,5*
7,0
20,4
6,6%
2%
1,2%
0,05%
0,4%
0,1%
0,7%
2,0%
51,1%
15,6%
9,0%
0,4%
2,8%
0,4%
5,3%
5,4%
166%
367%
268%
3%
92%
32%
nieuw
131%
Totaal
132,7
13,0%
100,0%
194%
Cohesie ter bevordering van groei en werkgelegenheid
Bevordering van convergentie
Regionaal concurrentievermogen
Territoriale samenwerking
Overige (incl. administratie en marge)
264,0
57,9
14,3
2,5
25,8%
5,7%
1,4%
0,2%
78,0%
17,1%
4,2%
0,7%
40%
6%
14%
63%
Totaal
338,7
33,1%
100,0%
33%
Bescherming en beheer van natuurlijke hulpbronnen
Landbouw (GLB - marktmaatregelen en rechtstreekse steun)
Plattelandsontwikkeling
Milieubescherming
Visserijfonds
Overige (incl. andere acties, administratie en marge)
301,1
88,8
2,1
7,6*
5,1
29,4
8,7%
0,2%
0,7%
0,5%
74,4
21,9%
0,5%
1,9%
1,3%
-3%
25%
37%
24%
46%
Totaal
404,7
39,5%
100,0%
3%
Burgerschap, vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid
Vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid
Gezondheid en consumentenbescherming
Cultuur, jeugd, media en burgerschap
Civiele bescherming en Instrument voor snelle respons
Solidariteitsfonds
Overige (incl. andere acties, administratie en marge)
8,3*
1,8*
2,5*
0,1*
6,2*
5,8
0,8%
0,2%
0,2%
0,01%
0,6%
0,6%
33,7%
7,3%
9,9%
0,6%
25,2%
23,3%
228%
187%
267%
123%
-13%
127%
Totaal
24,7
2,4%
100,0%
90%
De EU als mondiale partner
Pretoetreding
Nabuurschapsbeleid
Ontwikkelingssamenwerking
Stabiliteit
Garantiefonds voor leningen
Overige (incl. andere acties, administratie en marge)
12,9
13,1
39,0
3,9
1,2*
25,3
1,3%
1,3%
3,8%
0,4%
0,1%
2,1%
14,0%
14,3%
42,3%
4.3%
1,4%
23,8%
-18%
95%
261%
257%
-13%
70%
Totaal
95,4
9,0%
100,0%
40%
Overige (incl. andere EU-instellingen, pensioenen, Europese scholen)
28,7
TOTAAL
1 025
* Voorstellen van 6 april 2005
European Union