Contouren Via Breda bekend
Door de concept Structuurvisie Spoorzone, Via Breda 2025 vast te
stellen en ter besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad zet
het Bredase college van burgemeester en wethouders opnieuw een stap
richting realisatie van een bijzonder stadsdeel ten noorden van het
historische stadscentrum.
In Via Breda komen de ambities voor de toekomst van Breda tot
uitdrukking. Wonen, werken, voorzieningen zijn in de plannen
geïntegreerd uitgewerkt. Het totale plangebied beslaat 160 hectare.
Het nieuwe NS station Breda Centraal, een hoogwaardige
multifunctionele openbaar vervoerterminal, wordt beschouwd als de
motor in deze ontwikkeling. Ook de transformatie van het Drie
Hoefijzers-terrein is onderdeel van Via Breda.
Aan de besluitvorming op de hoofdlijnen van het plan ging uitgebreide
interactie met de bewoners van de stad en diverse groeperingen,
waaronder marktpartijen, alsmede overleg met provincie en ministeries
vooraf.
Contouren
De Structuurvisie Spoorzone, Via Breda 2025 geeft de contouren aan
waarbinnen verandering van het gebied de komende 20 jaar mogelijk
wordt. Met de ingrijpende ontwikkelingen wordt de attractiviteit van
Breda vergroot. De stad verbetert haar vestigingsklimaat voor
internationaal bedrijfsleven, terwijl tegelijkertijd de mogelijkheden
op het gebied van wonen en verblijven worden verruimd.
De structuurvisie zorgt voor samenhang tussen de verschillende
ontwikkelingen in de deelgebieden en met de bestaande stad. Via Breda
wordt een aantrekkelijk, levendig en veilig gebied dichtbij de
binnenstad.
Planning
Het college van burgemeester en wethouders heeft naar aanleiding van
de consultatie de Nota van commentaar Structuurvisie Spoorzone'
vastgesteld en vraagt de gemeenteraad het te besluit te nemen om de
Structuurvisie vast te stellen.
De raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling behandelt het onderwerp op
17 mei.
In de verdere uitwerking worden de gebruikelijke
bestemmingsplanprocedures gevolgd voor de afzonderlijke deelgebieden.
Breda, 6 april 2005
Gemeente Breda