Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
positiever dan verwacht
04-04-2005: Stijging inkomend toerisme in 2004 positiever dan verwacht
Inkomend toerisme stijgt in 2004 met 5 procent
Het aantal buitenlandse toeristen in Nederland is in 2004 met 5
procent gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit is meer dan
verwacht mede door een sterk laatste kwartaal en het aantal
buitenlandse bezoekers in 2004 komt neer op 9,6 miljoen. Dit baseert
het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen op de aangescherpte
cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek die vandaag zijn
gepubliceerd.
GROEI UIT AZIË, AMERIKA, SCANDINAVIE EN ZUID EUROPA
Vooral hotels hebben meer buitenlandse gasten mogen ontvangen (+10%).
Dit komt mede doordat de Amerikanen (+10%) en vooral de Aziaten (+20%)
in grote getale teruggekomen zijn na de SARS-epidemie en de oorlog in
Irak in 2003. Ook het aantal verblijfsgasten uit Zuid Europa (Italië
en Spanje) en Scandinavië is gestegen. Dit komt voornamelijk door `low
cost' vliegverbindingen met deze landen en de fusie tussen Air France
en KLM.
Opvallend is de toename van het aantal bezoekers uit Oost-Europese
landen, vooral uit landen die in 2004 lid zijn geworden van de EU,
zoals Polen, Hongarije en Tsjechië. De enige daling is te zien in het
aantal Duitsers dat ons land heeft bezocht (-5%). De natte zomer is
hiervan de belangrijkste oorzaak. Daarnaast spelen de opkomst van de
`low cost'- vliegmarkt in Duitsland en de matig draaiende Duitse
economie een belangrijke rol. De daling van het aantal Duitsers heeft
vooral gevolgen gehad voor campings en bungalowparken die in totaal 9%
minder buitenlandse gasten zagen arriveren in 2004.
LICHTE GROEI ZET DOOR IN 2005
De verwachting is dat de lichte positieve trend bij het inkomend
toerisme zich ook in 2005 doorzet. NBTC verwacht een flinke toename
van het aantal bezoekers uit China. Zeker nu China de landen van de EU
de ADS-status heeft verleend. De promotie van Holland op de Chinese
markt krijgt nadrukkelijk de aandacht. Bovenop de doorlopende
marketing en promotie-activiteiten in de landen waar wij actief zijn,
voeren wij nog twee grootschalige consumenten-campagnes in
Groot-Brittannië en in Duitsland. Deze zijn vooral gericht op het
behoud van het aantal bezoekers en waar mogelijk groei.