FNV

Kabinet laat zich voor lobby van streekvervoerders spannen

Het kabinet laat zich voor het karretje van de grote streekvervoerders spannen door vast te houden aan een verplichte aanbesteding van het openbaar vervoer. FNV Bondgenoten heeft daarom samen met Abvakabo FNV en betrokken ondernemingsraden om een hoorzitting in de Tweede Kamer gevraagd.
Het kabinet liet onlangs weten te kiezen voor een wettelijke verplichting tot aanbesteding van bus- en railvervoer in de grote steden. Eind vorig jaar besloot het kabinet al vast te houden aan de aanbestedingsplicht voor het streekvervoer en het personenvervoer in kleinere steden.

De vakbonden en de ondernemingsraden begrijpen niet waarom het kabinet zo krampachtig vasthoudt aan de verplichting tot aanbesteding, terwijl er vanuit de Europese Unie juist de ruimte is geschapen om het openbaar vervoer in publieke handen te laten.

Volgens zijn collega Ron van Baden van FNV Bondgenoten is marktwerking in het openbaar vervoer klaarblijkelijk een doel op zich geworden. "Maximalisatie van de winst lijkt voorop te staan, in plaats van de kwaliteit van het openbaar vervoer en dus het belang van de reiziger."

Het besluit gaat ook in tegen het kabinetsbeleid om juist meer bevoegdheden bij lagere overheden te leggen. "Lokale overheden moeten maatwerk kunnen leveren. Ik snap niet waarom het kabinet, als het gaat om openbaar vervoer, kiest voor zo'n centralistische benadering", zegt Peter Wiechmann, van Abvakabo FNV die de belangen van de werknemers in het gemeentelijke stadsvervoer behartigt. "Lagere overheden zouden zelf de keuze moeten krijgen of zij het stadsvervoer al dan niet willen aanbesteden."

In een brief aan de Kamercommissie schrijven bonden en ondernemingsraden: `Wij zijn er na lezing van de beide brieven van minister Peijs van overtuigd dat het kabinetsstandpunt om aanbesteden bij wet verplicht te stellen volstrekt onvoldoende is onderbouwd, is gebaseerd op een onjuiste interpretatie van de feiten en niet de weg is naar verbetering van de kwaliteit van het openbaar vervoer.'

De politiek moet volgens de bonden en ondernemingsraden lering trekken uit de fouten die zijn gemaakt bij de aanbesteding van het streekvervoer. Indien het beleid niet wordt gewijzigd zullen Avbakabo FNV, FNV Bondgenoten en de ondernemingsraden zich beraden op vervolgstappen, waarbij harde acties niet worden uitgesloten.