Gedeputeerde Staten stellen discussienotitie PVVP vast
GS praten met PS en Limburgers over tien ambities op het gebied van
mobiliteit
De mobiliteit groeit nog steeds met enkele procenten per jaar (zie de
Mobiliteitsmonitor op de provinciale website). Tot 2020 wordt nog een
groei van 35-55% verwacht. Voor het college van Gedeputeerde Staten
ligt de uitdaging om het wegverkeer in goede banen te blijven leiden.
In dit kader stellen Gedeputeerde Staten de discussienotitie voor een
nieuw Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan (PVVP) vast. Hierin liggen
de hoofdlijnen vast, waarmee de Provincie in de loop van 2005 het
nieuwe verkeers- en vervoersbeleid voor Limburg ontwikkelt. Het
definitieve PVVP beschrijft het mobiliteitsbeleid voor de komende tien
jaar en bevat verder een doorkijk tot het jaar 2020.
De Discussienotitie is het startpunt van de ontwikkeling van het
nieuwe verkeers- en vervoerbeleid. Het stuk beperkt zich daarom tot
hoofdlijnen. De belangrijkste vraagstelling is: wat zijn de
belangrijkste problemen die we in het verkeer en vervoer in de komende
jaren verwachten en met welke strategie pakken we die aan?
De discussienotitie gaat vooral in op de aanpak van het wegverkeer,
omdat de verwachting is dat daar de grootste problemen ontstaan en
daar ook de oplossing voor deze problemen moet worden gevonden.
Gedeputeerde Staten constateren enkele specifieke problemen en stellen
concrete strategieën voor, om te voorkomen dat het verkeer in Limburg
gaat vastlopen.
In een lijst van 10 punten somt het PVVP de belangrijkste hoofdlijnen
en aandachtspunten op. GS gaat in gesprek met Provinciale Staten en de
Limburgse bevolking om vast te stellen of dit de juiste accenten zijn
en waar we bij de ontwikkeling van het PVVP nog op moeten letten.
Het gaat om de volgende 10 punten.
1. We willen het bestaande wegennet vooral zo goed mogelijk gebruiken
door allerlei benuttingsmaatregelen. Bijvoorbeeld met spits- en
doelgroepstroken, toeritdosering of het spreiden van werktijden;
2. Voor de structurele verbetering van de verkeerssituatie in Limburg
hebben we veel belangrijke verbeteringsprojecten op de rol staan.
We willen er voor zorgen dat er daarnaast nog gericht wordt
geïnvesteerd in enkele knelpunten, die ook voor de periode na
2015/2020 om een structurele capaciteitsuitbreiding vragen. Vooral
de ook in nationale beleid geprioriteerde A2 en A67 hebben daarbij
de aandacht.
3. We steken in op het openbaar vervoer. Door een sterke
reizigersgerichtheid en een integraal, kwalitatief hoogwaardig
aanbod aan voorzieningen (op elkaar afgestemd netwerk,
dienstregeling, aanvullende voorzieningen) heeft het openbaar
vervoer een centrale plek in het mobiliteitsbeleid;
4. Op het gebied van het goederenvervoer telt vooral het aantal van
de weg te halen vrachtwagenbewegingen. Daarbij wordt ingezet op
een maximale bijdrage van vervoer per spoor en water, o.a. via
terminals. Dit ter ontlasting van de druk op de weginfrastructuur.
Het bedrijfsleven wordt hiervoor actief benaderd. Niet te
vermijden wegtransport (vooral het transitovervoer) wordt zo goed
mogelijk gefaciliteerd (bijv. kwaliteitsnet en doelgroepstroken
goederenvervoer);
5. Verkeersveiligheid blijft een topprioriteit. De terugdringing van
het aantal verkeersslachtoffers vindt plaats via een mix van
infrastructurele maatregelen, een goede voorlichting en educatie
en een krachtige handhaving. De nationale doelstellingen zijn
richtinggevend;
6. Limburg niet geïsoleerd bekijken, maar juist op provincie- en
landsgrensoverschrijdend schaalniveau. Ontwikkelingen en
oplossingsmogelijkheden in Noord-Brabant, Gelderland en in
Euregionale context (Nordrhein Westfalen, Belgisch Limburg en
Wallonië) meenemen. Daarbij richten we ons op duurzame
oplossingen. Wat biedt op de lange termijn het beste soelaas. We
houden rekening met autonome ontwikkelingen zoals de demografische
ontwikkeling en de beste balans tussen ruimtelijke ontwikkeling,
economie, natuur, milieu en leefbaarheid;
7. Van beïnvloeding van de mobiliteit naar omvang, naar mobiliteit
met verstand. Dat vergt aanpassingen van vervoer naar tijd,
vervoerswijze of route. Het brengt maatwerk in Limburg (niet
overal evenveel, onderscheid naar soort verkeer: doorgaand of
lokaal, sociale functie of werk gerelateerd);
8. De aanpak en maatregelpakketten voor selectieve bereikbaarheid op
maat. We bekijken een knelpunt in de samenhang van factoren, met
de uitwisselbaarheid tussen de lokale en regionale wegennetwerken
onderling en met de andere vervoerswijzen. Door goede samenwerking
tussen de betrokken partijen worden oplossingen op maat tot stand
gebracht;
9. Bij de uitwerking van ruimtelijke ontwikkelingen worden de
mobiliteitsconsequenties vanaf het begin meegenomen en zijn deze
richtinggevend voor de te kiezen oplossing. Daarbij voldoen aan de
milieunormen en accent op verhoging van de leefbaarheid in de
Limburgse kernen nabij de belangrijke verbindingen;
10. Dynamische methoden van planvorming en projectrealisatie, waarin
continu kan worden ingespeeld op vernieuwde omstandigheden en
inzichten op basis van de beschikbare onderzoeksgegevens. Daarin
is samenwerken en afstemmen cruciaal. Oplossingen binnen ieders
verantwoordelijkheid: tussen overheden onderling en tussen
overheden enerzijds en burgers en bedrijfsleven anderzijds.
Op 22 april spreken GS over de Discussienotitie PVVP met de
statencommissie Verkeer, Water en Milieu. Vervolgens start er een
maatschappelijke consultatieronde, waarbij iedereen in de gelegenheid
wordt gesteld op de discussienotitie te reageren. Alle reacties zullen
worden meegenomen bij de ontwikkeling van het ontwerp-PVVP, dat naar
verwachting eind 2005 gereed is. De discussienotitie zal binnenkort
via de website van de Provincie Limburg zijn te raadplegen.
6-4-2005 11:12
Provincie Limburg