Gemeente Beuningen
Minder klachten in 2004
Het aantal klachten dat het afgelopen jaar is ingediend over Beuningse
ambtenaren is ten opzichte van het jaar daarvoor met 25% gedaald. De
gemeente hoefde te ombudsman niet in te schakelen voor verdere
klachtbehandeling omdat zij de klachten intern heeft kunnen oplossen.
Dit blijkt uit het jaarverslag van de klachtenregeling 2004. Wel komt
naar voren dat de rol van de ombudsman nog niet voor iedereen
duidelijk is.
Ombudsman
Regelmatig werd gevraagd naar de ombudsman omdat men meent dat alle
klachten via deze persoon worden opgelost. Met behulp van de interne
klachtenregeling probeert de gemeente echter altijd eerst zelf de
klachten op te lossen. Wanneer blijkt dat men er niet uitkomt of dat
de klager niet tevreden is met de gekozen oplossing dan kan hij zich
wenden tot de ombudsman. Dit wordt de externe klachtbehandeling
genoemd.
Vijftien klachten
Afgelopen jaar werden er vijftien klachten ingediend. Van deze
klachten werd uiteindelijk 20% ongegrond verklaard o.a. omdat het niet
mogelijk bleek een getrouw beeld te reconstrueren van de behandeling
van de zaak. Ook bleek dat vakafdelingen in 20% van de gevallen alsnog
de klacht zelf konden oplossen. Bij de behandeling van de klacht koos
de klachtcoördinator voor directe terugkoppeling met de betrokkenen
omdat de klager meer gebaat was bij een snelle praktische oplossing
dan het doorlopen van de hele officiële klachtenprocedure. Tweemaal
werd een klacht ingetrokken en één klager besloot uiteindelijk om geen
officiële klacht in te dienen.
Klachtenregeling
De gemeente heeft vanuit haar positie veel verschillende soorten
contacten. Niet alleen mondeling en schriftelijk, maar ook steeds meer
via internet. Bij die contacten kunnen fouten worden gemaakt. Dit is
vaak onbewust en zeker geen kwestie van onwil. We willen dan ook graag
horen als het beter kan.
Om meer bekendheid te geven aan de klachtenregeling is er een folder
verschenen over de mogelijkheid een klacht in te dienen over het
gedrag van een ambtenaar, bestuurder of de gemeente in het algemeen.
Als u geïnteresseerd bent in deze folder dan kunt u contact opnemen
met de afdeling Publiekszaken, telefoon 024-6780800. Ook op deze
website kunt u meer informatie vinden over de klachtenregeling. Kijk
hiervoor in het digitaal loket of onder De gemeente > invloed bewoners
> klachten.