BredeSchoolNet
De brede school en de pedagogische dialoog
De brede school kan niet zonder een pedagogische visie. Maar waarom?
En hoe ontwikkel je zoiets? NIZW en Sardes leggen het uit en vervangen
visie meteen door dialoog.
Nogal eens wordt binnen een brede school een vraag gesteld over de
pedagogische visie. Het is soms een heet hangijzer, soms iets waar men
geen raad weet. Om mensen die aan het nadenken zijn over hun
pedagogische visie een steuntje in de rug te geven, om te voorkomen
dat de pedagogische visie alleen maar een beeld oproept van eindeloze
zware discussies vol spraakverwarring over vage abstracte begrippen en
om de vele vragen te beantwoorden, maakten NIZW en Sardes een notitie.
Saskia van Oenen van het Expertisecentrum Brede School van NIZW Jeugd
en Frank Studulski van Sardes schreven het concrete en heldere stuk, u
kunt het hier lezen.
De notitie behandelt drie vragen:
* de vraag waarom de pedagogische visie van de brede school een
interessant vraagstuk is
* de vraag naar de inhoudelijke achtergronden van de pedagogische
visie van de brede school
* de vraag hoe brede scholen een pedagogische visie kunnen
ontwikkelen.
Studulski en Van Oenen hebben ervoor gekozen om niet te spreken van
een pedagogische visie maar van een pedagogische dialoog. Pedagogische
doelstellingen kunnen alleen in dialoog tot stand komen. Samenwerking
is de kern. De term dialoog geeft ook beter aan dat werken aan de
pedagogische visie niet een eenmalig iets is, maar een continu proces,
dat gepland en geregisseerd moet worden.