Persbericht
TTL 0504.659 nl
Den Haag, maandag 4 april 2005
Siemens wijst het spoor op Rail-Tech 2005
Met haar stand van 120 vierkante meter hoort Siemens Nederland ook dit
jaar weer tot de grootste exposanten op de internationaal
toonaangevende vakbeurs Rail-Tech in de Jaarbeurs te Utrecht. De beurs
wordt gehouden van 5 tot en met 7 april 2005. Siemens presenteert haar
hoogwaardige oplossingen op het gebied van geïntegreerde
railconcepten. Rollend materieel, elektrificatie, communicatie,
spoorbeveiliging en automatisering; het wordt allemaal gedemonstreerd.
Ook de prominente rol van Siemens in grote infrastructurele projecten
en ontwikkelingen zijn een belangrijk thema.
Rollend Materieel
Nederland is bezig met een vernieuwingsslag. Bijvoorbeeld de
Nederlandse Spoorwegen vernieuwen het oudere materieel. De
aanbesteding van regionale spoorlijnen biedt ook kansen voor nieuw
rollend materieel. Diverse soorten worden op de beurs getoond. Zo is
er een mock-up te bezichtigen van het modulaire concept Desiro, welke
speciaal voor toepassing op regionale spoorlijnen is ontwikkeld. Dit
voertuig is beschikbaar in verschillende afmetingen en heeft zowel een
diesel- als elektrische variant. Ook van het hogesnelheidsplatform
Velaro is een model te zien. Deze hogesnelheidstrein rijdt sinds vorig
jaar in Spanje. Het Velaro-concept is een doorontwikkeling van de
succesvolle ICE3.
Infrastructurele Projecten
De aanleg van de HSL-Zuid en de activiteiten bij de Betuwelijn zijn
goede voorbeelden van grote infrastructurele projecten waarmee Siemens
zich op de kaart zet. Ook hebben Siemens en BAM Rail opdracht gekregen
om de totale spoorbeveiliging voor RandstadRail fase 1 te realiseren.
RandstadRail zorgt voor directe verbindingen tussen de stadscentra van
Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer en betekent een belangrijke
kwaliteitsverbetering in het openbaar vervoer. Fase 1 is de
railverbinding tussen Den Haag Centraal en respectievelijk
Rotterdam en Zoetermeer. De totale treinbeveiliging van Siemens
bestaat uit interlocking installaties, de treindetectie, de seinen en
de treinbeïnvloedingsinstallaties.
Elektrificatie
Op het gebied van elektrificatie biedt Siemens Nederland een
belangrijke noviteit: energievoorziening op basis van 25kV
wisselspanning. Dit wordt momenteel toegepast bij de Betuwelijn en de
HSL-Zuid. Dankzij de introductie van van 25kV energievoorziening komt
er meer vermogen beschikbaar om treinen te laten rijden. Een
voorbeeld: op de 40 kilometer lange Havenspoorlijn zouden veertien
onderstations aanwezig moeten zijn, terwijl één enkele 25 kV
onderstation al voldoet. Op de RailTech is een gedeeltelijk
onderstation te zien.
Spoorwegautomatisering
De nieuwste generatie op het gebied van spoorwegbeveiligingssystemen,
SIMIS W, wordt gespresenteerd. SIMIS W is een uiterst betrouwbaar
computersysteem voor het instellen van rijwegen door het aansturen van
wissels, seinen, assentellers en andere elementen naast en op het
spoor. Het systeem is gebaseerd op een modulair concept en het laat
door het compacte design installatie toe in beperkte ruimten. Siemens
ontwikkelde een met SIMIS W vergelijkbaar systeem voor metro- en
sneltrameploitatie, VICOS genaamd. Dit systeem, met als primair doel
het ondersteunen van de verkeersleiding door monitoringt en controle
van de infrastructuur, bewijst zich sinds 2003 in het grootste
metrostelsel ter wereld: de subway in New York.
Communicatiesystemen
In het kader van projecten inzake de sociale veiligheid wordt een Open
Transport Network (OTN) toepassing gedemonstreerd. Bij de spoorwegen
dient OTN voor het beheer en de bewaking van bijvoorbeeld
kaartverkoopautomaten, liften, noodtelefoons, roltrappen en
tourniquettes. Ook de aansturing van dynamische reisinformatiesystemen
is gebaseerd op dit netwerk. Ook de Europese communicatiestandaard
GSM-Rail wordt onder aandacht gebracht. GSM-Rail werkt op een
GSM-frequentie die speciaal voor de spoorwegen in Europa is
vrijgegeven. Het systeem biedt naast de spraakradio tevens andere
veiligheidsfuncties. Verder maakt de GSM-Rail radio het gebruik van
noodoproepen mogelijk. Deze functionaliteit garandeert dat een
noodoproep altijd voorrang krijgt en automatisch wordt opgenomen in de
cabine.
Nadere inlichtingen voor de redactie:
Afdeling persvoorlichting, Josje Mosies
Tel. (070) 333 20 95, mobiel 06 21203597, e-mail:
josje.mosies@siemens.com
Beeldmateriaal is op te vragen via: willeke.boxhoorn@siemens.com
Voor alle persberichten van Siemens zie: www.siemens.nl/persinfo
Siemens