Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Syntus rijdt per 3 april de spoorlijn Arnhem-Tiel
Spoorlijn gered inclusief verbetering voorzieningenniveau.
Doetinchem - 7 januari 2005 - Vervoersmaatschappij Syntus gaat vanaf 3
april a.s. het treinverkeer op de spoorlijn Arnhem-Tiel verzorgen. Het
Ministerie van Verkeer & Waterstaat heeft kenbaar gemaakt de concessie
voor de treindienst Arnhem-Tiel aan Syntus te verlenen, onder voorbehoud
van positieve advisering door de consumentenorganisaties verenigd in het
LOCOV. De spoorlijn die de afgelopen jaren zwaar onder druk stond,
krijgt met de komst van Syntus vanaf 3 april een verbeterd
voorzieningenniveau.
Na het verstrijken van de deadline met betrekking tot het indienen van
de offertes, bleek Syntus het enige vervoerbedrijf dat het Ministerie
van Verkeer & Waterstaat een aanbieding heeft gedaan. Op drie manieren
verbetert Syntus het voorzieningenniveau op de lijn Arnhem-Tiel vanaf 3
april. Ten eerste zullen de huidige bussen en taxi's die op dit moment
in de avonduren rijden, worden vervangen door Syntus-treinen. Daarnaast
gaat Syntus op doordeweekse dagen in de 'brede spitsen' een
halfuurfrequentie bieden. En tenslotte zet Syntus buiten de spitsuren
haar nieuwe, moderne Lint-treinen in op de spoorlijn in Rivierenland.
Einde aan onzekerheid
Met de concessieverlening aan Syntus komt een einde aan lange tijd
onzekerheid in de regio over het voortbestaan van de spoorlijn
Arnhem-Tiel. In eerste instantie zal Syntus minimaal blijven rijden tot
en met december 2006. Nadat de huidige exploitant NS het contract met
het Ministerie had opgezegd, was lange tijd onduidelijk of de spoorlijn
zou blijven bestaan of zou worden omgezet in een buslijn.
Syntus B.V.
Openbaar vervoerbedrijf Syntus B.V. is opgericht op 28 mei 1999 en
exploiteert zowel treinen als bussen in een geïntegreerd multimodaal
vervoerconcept. Syntus exploiteert de spoorlijnen Arnhem-Winterswijk,
Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal en de op deze
spoorlijnen aansluitende buslijnen. Syntus rijdt met nieuwe Light-trains
en moderne lagevloerbussen. Treinen en bussen rijden niet parallel aan
elkaar, maar sluiten op elkaar aan. Eén vervoerbewijs is geldig in
zowel trein als bus. Een groot gedeelte van het personeel is multimodaal
inzetbaar en functioneert gecombineerd als treinmachinist, buschauffeur
en service- & controlemedewerker. Syntus heeft op dit moment in de
Achterhoek en Twente 380 personeelsleden in dienst.
*********************
Noot voor de redactie (