23/03/2005
SMK (STICHTING MILIEUKEUR) OP NATIONALE FOOD WEEK MET GROENTEHOF, GULPENER
BIERBROUWERIJ EN DE HOEVE
Van 3 tot en met 6 april 2005 vindt de Nationale Food Week in de
Jaarbeurs te Utrecht plaats. De Nationale Food Week is een beurs voor
alle aspecten van de foodbranche, gericht op de retail/handel. SMK zal
samen met de Milieukeurhouders Groentehof (gesneden groente), Gulpener
Bierbrouwerij en De Hoeve (varkensvlees) in een gezamenlijke stand
aanwezig zijn tijdens de Nationale Food Week-2005.
In de gezamenlijke stand zal onder het motto duurzaam ondernemen met
Milieukeur uitleg worden gegeven over de mogelijkheden en
(praktijk)ervaringen van duurzaam ondernemen door middel van
gesprekken met ondernemers en het tonen van producten met het keurmerk
Milieukeur. Een kok zal in de stand gerechten maken met producten met
Milieukeur, zodat
de bezoekers de producten ook kunnen proeven. De groente- en
varkensvleeshapjes kunnen onder het genot van een heerlijk glas
Gulpener Bier in de sfeervolle stand genuttigd worden. De overige
agro/food producten met Milieukeur zullen tevens onder de aandacht van
de beursbezoekers worden gebracht.
In de Nationale Food Week 2005, waar dit keer voor het thema Voeding
en Gezondheid is gekozen, komen alle sectoren en verkoopkanalen van de
foodbranche bijelkaar, overzichtelijk ingedeeld in productgroepen en
interessegebieden.
Samenwerking in de keten staat centraal
Bedrijven die producten met Milieukeur in de markt zetten hebben in
samenwerking met andere schakels in de keten een transparante en
duurzame keten gerealiseerd. Dit betekent
dat de grondstoffen duurzaam worden geproduceerd (en zijn
gecertificeerd) en dat ook de verwerking van de grondstoffen tot het
eindproduct op een duurzame wijze plaatsvindt.
Duurzaamheidscriteria
SMK bevordert duurzaamheid door het ontwikkelen van criteria voor
agro/food en non-food producten en diensten op basis van onderscheid
in milieueffecten, met aandacht voor de verbreding van milieu naar
duurzaamheid en voor gelaagde criteria (barometermodel).
De criteria worden beheerd door de onafhankelijke stichting, waarin
consumenten-, producentenorganisaties, detailhandel, overheid en
milieudeskundigen deelnemen.
Wanneer een product of dienst aan de criteria voldoet en het keurmerk
Milieukeur verwerft betekent dit dat het, ten opzichte van de meeste
vergelijkbare producten en diensten, een
hoog milieurendement heeft. Op dit moment is het keurmerk Milieukeur
op zowel voedingsmiddelen als gebruiksartikelen te vinden, zoals bier,
aardappelen, uien, diverse groenten, gesneden groenten, appels, peren,
varkensvlees, maar ook campings, bungalowparken, brandblussers, verf,
planten.
Milieukeur