Pax Christi: De wereld verliest een gedreven advocaat voor vrede en vrijheid.
Utrecht, 2 april 2005
Verklaring van Pax Christi Nederland bij het overlijden van Paus Johannes
Paulus II
Met de dood van Paus Johannes Paulus II verliest de wereld een
gedreven advocaat voor vrede en vrijheid. De bijdrage van Paus
Johannes Paulus II aan het politieke debat over vrede en veiligheid
kenmerkte zich door een radicale keuze voor vrede en de rechten van de
mens. Het internationale recht beschouwde hij als de "grammatica van
de universele moraliteit" die mensen verenigt, ongeacht verschillen in
culturele achtergrond.
Met zijn inzet voor vrijheid en menselijke waardigheid speelde hij een
invloedrijke rol bij de politieke omwentelingen in Oost Europa. Als
katholieke vredesbeweging heeft Pax Christi deze Europese ontspanning
en samenwerking steeds gesteund als proces van verzoening en beweging
naar vreedzame verhoudingen. Pax Christi voelde zich daarom gesteund
door de oproep van Paus Johannes II aan Europa tot het herontdekken
van zijn identiteit. De Paus zag Europa vooral als een gemeenschap van
verzoenende naties, open naar andere continenten en betrokken in het
proces van globalisering. Daarmee nam hij afstand van de
reductionistische visie op Europa als economische vrijmarkt en veilig
fort.
Bij gelegenheid van het vijftig jarig bestaan van Pax Christi in 1995
richtte de Paus zich direct tot Pax Christi: "Bewegingen als die van u
zijn kostbaar. Zij richten de publieke aandacht op het geweld dat de
harmonie tussen mensen, die aan de basis van de schepping ligt,
vernietigt. Zij ontwikkelen het bewustzijn zodat gerechtigheid en het
zoeken naar het gemeenschappelijk goed in de relaties tussen mensen en
volkeren kan zegevieren."
In zijn laatste boodschap ter gelegenheid van Wereldvrededag op 1
januari 2005 veroordeelde de Paus met krachtige bewoordingen het
geweld, vooral in Afrika maar ook in Irak: "Geweld is een leugen,
(...) het vernietigt wat het zegt te verdedigen: de menselijke
waardigheid, het leven en de vrijheid van burgers." De steun die deze
Paus vertaalde met de promotie van "een cultuur van vrede", die hij
steeds plaatste tegenover "de cultuur van de dood", ook in actieve
ondersteuning van ontwapeningen en non-proliferatie en publieke
veroordelingen van inhumane wapens die in strijd zijn met de principes
van het Internationaal Humanitair Recht. Daarmee nam deze Paus ook
stelling tegen de voortdurende ondermijning van het non-proliferatie
verdrag.
Tegenover de fataliteit van de "Clash of Civilisations" praktiseerde
deze Paus een enorme inzet voor de ontmoeting van culturen en voor de
interreligieuze dialoog. In 1986 kwamen op uitnodiging van de Paus
leiders van de wereldreligies bijeen in Assisi waar zij hun commitment
aan het vredeswerk bevestigden en nadrukkelijk elkaars nabijheid
zochten bij het gebed om vrede. In één van zijn boodschappen aan de
moslims bij het begin van de ramadan formuleerde hij in 2002 de vijf
peilers van de interreligieuze dialoog: waarheid, gerechtigheid,
liefde, vrijheid en het gebed.
Betekenisvol waren ook de verontschuldigingen voor de historische
schuld van de Kerk, niet in de laatste plaats tegenover het Joodse
Volk, waarnaar hij tijdens een bezoek aan de Grote Synagoge in Rome
verwees als "onze oudere broeders". Hij bracht de holocaust, waarvan
hij in zijn geboorteland Polen getuige is geweest, regelmatig in
herinnering. "Hoe kunnen we de kampen des doods vergeten, de
gruwelijke uitroeiing van de zonen van Israël?" Tijdens een bezoek aan
het holocaust-herdenkingscentrum Yad Vashem in het jaar 2000
verklaarde de Paus: "De katholieke kerk is diep bedroefd door de haat,
de vervolging en de uitingen van antisemitisme gericht tegen de Joden
door Christenen in elke tijd en op elke plaats".
Tijdens een bezoek aan Senegal refereerde de Paus aan "de gruwelijke
misstappen van hen die tot slavernij onderwierpen de broeders en
zusters die door het evangelie bestemd waren voor vrijheid" en zei
hij: "Op dit Afrikaanse altaar van zwarte pijn smeken we om
vergeving".
In elke politieke crisis nam de Paus stelling, niet zelden ging hij
daarmee in tegen de geopolitieke belangen van de grootmachten op deze
wereld. Zo waarschuwde hij voor de oorlog in Irak dat "oorlog nooit
zomaar een ander middel is dat men kan inzetten bij het beslechten van
geschillen tussen naties". Hij veroordeelde "elke terroristische
actie" in het Midden Oosten en verklaarde in 2003 dat "het Heilige
Land geen muren maar bruggen nodig heeft".
Als eerste Paus bezocht Johannes Paulus II alle continenten. De stem
van het Zuiden is steeds hoorbaar in zijn gepassioneerde ondersteuning
van de Millennium Development Goals, de ontwikkelingsdoelen die de
Verenigde Naties overeen zijn gekomen ten einde in 2015 de honger en
armoede in de wereld te halveren. Hij liet ook niet na de politieke
onwil van regeringen om te voldoen aan de afgesproken norm voor
ontwikkelingssamenwerking, moreel te veroordelen.
In één van zijn laatste toespraken voor het corps van diplomaten
stelde de Paus: "De arrogantie van de macht moeten we counteren met
verstand, geweld met dialoog, gerichte wapens met uitgestrekte handen,
kwaad met goed." Daarmee sprak de Paus niet alleen diplomaten toe maar
alle mensen van goede wil, want vrede is een urgente opdracht aan
iedereen, niet alleen aan politieke leiders.
Nu Paus Johannes Paulus II de Vrede van Christus zelf is binnengegaan,
zullen we hem dankbaar blijven herinneren als een voorvechter van de
vrede en de mensenrechten, die van de Kerk zelf meer dan ooit een
vredesbeweging heeft gemaakt.
Pax Christi Nederland