AutoRai

Wereldpremière Porsche 911 Carrera / Carrera S Cabriolet

(14-1-2005)
Grote motorvermogens en ongekend lage gewichten â met deze karakteristieke sportwagencombinatie plaatsen de nieuwe Porsche 911 Cabriolets zich aan de top van hun segment: de Carrera met 3,6-liter boxermotor en 239 kW (325 pk) en de Carrera S met 3,8-liter motor en 261 kW (355 pk).
Mede dankzij hun intelligente lichtbouwconstructie sprint de open Carrera in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/h; de Carrera S heeft slechts 4,9 tellen nodig. Ook de topsnelheid is soeverein, met 285 km/h voor de Carrera en 293 km/h voor de Carrera S. De nieuwe Porsche 911 Carrera Cabriolet beleeft op dit moment zijn wereldpremière op de beurs in Detroit. Vanaf 2 april 2005 is de auto in Nederland leverbaar via de officiële Porsche dealerorganisatie. De 911 Carrera Cabriolet staat voor ⬠121.190,- (inclusief BTW en BPM) in de prijslijst; voor de 911 Carrera S Cabriolet staat een prijs van
⬠135.630,- genoteerd.

Aërodynamische élégance
De 911 Cabriolet zet de met de nieuwe Carrera Coupé ingeslagen weg op ontwerpgebied voort. Heldere en krachtige vormen resulteren in een uitstekende aërodynamica, zoals blijkt uit de
luchtweerstandscoëfficiënt (Cw) van 0,29. Bij beide modellen blijft tot aan de topsnelheid de opwaartse kracht aan de achteras nagenoeg nul. In combinatie met het exacte onderstel garandeert dit een zeer grote actieve veiligheid.

Ook hoofdairbags voor de open 911
De nieuwe 911 Cabriolet vervult ruimschoots alle wereldwijd geldende voorschriften op het gebied van de passieve veiligheid. Hij onderbiedt met ruime marge de wettelijke grenswaarden voor een frontale botsing, schuine botsing, aanrijding tegen de flank, aanrijding van achteren en over-de-kop-slaan. Daarvoor zorgen onder andere een grotere stijfheid van de carrosserie, automatisch uitschuivende rolbeugels en een optimaal afgestemd beschermingssysteem voor de inzittenden. De nieuwe 911 Cabriolet heeft zes airbags: frontairbags voor bestuurder en voorpassagier, zij-airbags in de rugleuningen van de voorstoelen en kussenvormige hoofdairbags in de bovenkant van de portierbekleding. Deze laatste zijn speciaal voor open autoâs ontwikkeld en Porsche is de eerste fabrikant ter wereld die deze standaard toepast.

Lichtgewicht constructie kenmerkt carrosserie en cabrioletkap De geoptimaliseerde cabrioletkap kan tijdens het rijden tot een snelheid van 50 km/h comfortabel worden geopend en gesloten. Samen met het standaard windschot bieden de beide cabrioâs daarmee een uitstekend open rijcomfort. De stoffen kap is absoluut wintervast en onderscheidt zich door een totaal systeemgewicht van slechts 42 kg. In vergelijking met vario-daken weegt de âsofttopâ van de Carrera slechts de helft. Het zwaartepunt van de auto ligt daarmee aanzienlijk lager, wat tot uitdrukking komt in een dynamischer bochtengedrag. Ook de lichtbouwconstructie van de carrosserie draagt hieraan bij: ondanks de specifieke cabrio-versterkingen is de kale carrosserie van de open Carrera slechts zeven kilogram zwaarder dan die van de Coupé.

Sportief comfortabel met conventioneel of actief onderstel De nieuwe cabriolets zijn voortaan standaard uitgerust met het Porsche Stability Management (PSM), waarbij de Carrera Cabriolet op 18-inch lichtmetalen velgen staat en de Carrera S Cabriolet op 19-inch lichtmetalen velgen. Evenals de Coupé-uitvoeringen heeft de open Carrera een conventioneel en de Carrera S een actief onderstel. Veren, schokdempers en lagerbussen zijn bij beide cabrioâs sportief-comfortabel afgestemd. Het actieve PASM-onderstel (Porsche Active Suspension Management) is als optie verkrijgbaar voor de Carrera.

'High performance' remsysteem â ook met keramische remschijven Soevereine remprestaties zijn ook bij de nieuwe Porsche Carrera Cabriolet vanzelfsprekend. Daarvoor zorgen vaste vierzuiger-remklauwen in combinatie met geperforeerde en inwendig geventileerde âhigh performanceâ-remschijven â aan alle vier de wielen. De S-variant vertraagt met een groter uitgevoerd remsysteem, dat over remschijven met een diameter van 330 mm beschikt. Als optie is voor beide modellen ook PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) verkrijgbaar, met 350 mm grote, keramische remschijven. Deze onderscheiden zich door een nog sneller aanspreekgedrag, minder slijtage bij degelijks gebruik, een absolute ongevoeligheid voor corrosie en door een reductie van het onafgeveerd gewicht.

Meer dynamiek door het Sport Chrono Paket Plus
Voor uitgesproken sportieve automobilisten biedt Porsche het âSport Chrono Paket Plusâ aan. Hiermee kunnen verschillende referentievelden van de motor en regelstrategieën worden omgeschakeld voor een nog sportievere rijstijl. Een zichtbaar teken van dit sportpakket is een analoge/digitale stopwatch op het dashboard, waarmee rondetijden kunnen worden gemeten, die in de boordcomputer van het standaard Porsche Communication Management (PCM) kunnen worden opgeslagen en geëvalueerd.

Hoogwaardige uitrusting
De interieuruitvoering van beide nieuwe 911 Carrera Cabriolet-modellen komt grotendeels overeen met die van de respectievelijke Coupé-modellen. De lage zitpositie, het in lengte en hoogte verstelbare stuurwiel en de naar voren verplaatste pedalen bieden vooral lange bestuurders meer comfort. De nieuwe Cabriolet is standaard uitgerust met een automatische airconditioning met gecombineerd interieurfilter (actieve koolstof- en pollenfilter) en met het Porsche Communication Management (PCM) met radio-CD-speler en negen luidsprekers. Het PCM kan nog met optionele modules worden uitgebreid. Voorbeelden zijn een navigatiesysteem en telefoon. De standaarduitrusting omvat verder een alarmsysteem met interieurbewaking. Voor het eerst kunnen Carrera Cabriolet-kopers kiezen uit vier verschillende stoelen. De keuze varieert van de standaardstoel tot de adaptieve sportstoel met verstelbare zijwangen voor zitting en rugleuning.