Wereldpremière Porsche 911 Carrera / Carrera S Cabriolet
(14-1-2005)
Grote motorvermogens en ongekend lage gewichten â met deze
karakteristieke sportwagencombinatie plaatsen de nieuwe Porsche 911
Cabriolets zich aan de top van hun segment: de Carrera met 3,6-liter
boxermotor en 239 kW (325 pk) en de Carrera S met 3,8-liter motor en
261 kW (355 pk).
Mede dankzij hun intelligente lichtbouwconstructie sprint de open
Carrera in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/h; de Carrera S heeft
slechts 4,9 tellen nodig. Ook de topsnelheid is soeverein, met 285
km/h voor de Carrera en 293 km/h voor de Carrera S. De nieuwe Porsche
911 Carrera Cabriolet beleeft op dit moment zijn wereldpremière op de
beurs in Detroit. Vanaf 2 april 2005 is de auto in Nederland leverbaar
via de officiële Porsche dealerorganisatie. De 911 Carrera Cabriolet
staat voor ⬠121.190,- (inclusief BTW en BPM) in de prijslijst; voor
de 911 Carrera S Cabriolet staat een prijs van
⬠135.630,- genoteerd.
Aërodynamische élégance
De 911 Cabriolet zet de met de nieuwe Carrera Coupé ingeslagen weg op
ontwerpgebied voort. Heldere en krachtige vormen resulteren in een
uitstekende aërodynamica, zoals blijkt uit de
luchtweerstandscoëfficiënt (Cw) van 0,29. Bij beide modellen blijft
tot aan de topsnelheid de opwaartse kracht aan de achteras nagenoeg
nul. In combinatie met het exacte onderstel garandeert dit een zeer
grote actieve veiligheid.
Ook hoofdairbags voor de open 911
De nieuwe 911 Cabriolet vervult ruimschoots alle wereldwijd geldende
voorschriften op het gebied van de passieve veiligheid. Hij onderbiedt
met ruime marge de wettelijke grenswaarden voor een frontale botsing,
schuine botsing, aanrijding tegen de flank, aanrijding van achteren en
over-de-kop-slaan. Daarvoor zorgen onder andere een grotere stijfheid
van de carrosserie, automatisch uitschuivende rolbeugels en een
optimaal afgestemd beschermingssysteem voor de inzittenden. De nieuwe
911 Cabriolet heeft zes airbags: frontairbags voor bestuurder en
voorpassagier, zij-airbags in de rugleuningen van de voorstoelen en
kussenvormige hoofdairbags in de bovenkant van de portierbekleding.
Deze laatste zijn speciaal voor open autoâs ontwikkeld en Porsche is
de eerste fabrikant ter wereld die deze standaard toepast.
Lichtgewicht constructie kenmerkt carrosserie en cabrioletkap
De geoptimaliseerde cabrioletkap kan tijdens het rijden tot een
snelheid van 50 km/h comfortabel worden geopend en gesloten. Samen met
het standaard windschot bieden de beide cabrioâs daarmee een
uitstekend open rijcomfort. De stoffen kap is absoluut wintervast en
onderscheidt zich door een totaal systeemgewicht van slechts 42 kg. In
vergelijking met vario-daken weegt de âsofttopâ van de Carrera slechts
de helft. Het zwaartepunt van de auto ligt daarmee aanzienlijk lager,
wat tot uitdrukking komt in een dynamischer bochtengedrag. Ook de
lichtbouwconstructie van de carrosserie draagt hieraan bij: ondanks de
specifieke cabrio-versterkingen is de kale carrosserie van de open
Carrera slechts zeven kilogram zwaarder dan die van de Coupé.
Sportief comfortabel met conventioneel of actief onderstel
De nieuwe cabriolets zijn voortaan standaard uitgerust met het Porsche
Stability Management (PSM), waarbij de Carrera Cabriolet op 18-inch
lichtmetalen velgen staat en de Carrera S Cabriolet op 19-inch
lichtmetalen velgen. Evenals de Coupé-uitvoeringen heeft de open
Carrera een conventioneel en de Carrera S een actief onderstel. Veren,
schokdempers en lagerbussen zijn bij beide cabrioâs
sportief-comfortabel afgestemd. Het actieve PASM-onderstel (Porsche
Active Suspension Management) is als optie verkrijgbaar voor de
Carrera.
'High performance' remsysteem â ook met keramische remschijven
Soevereine remprestaties zijn ook bij de nieuwe Porsche Carrera
Cabriolet vanzelfsprekend. Daarvoor zorgen vaste vierzuiger-remklauwen
in combinatie met geperforeerde en inwendig geventileerde âhigh
performanceâ-remschijven â aan alle vier de wielen. De S-variant
vertraagt met een groter uitgevoerd remsysteem, dat over remschijven
met een diameter van 330 mm beschikt. Als optie is voor beide modellen
ook PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) verkrijgbaar, met 350 mm
grote, keramische remschijven. Deze onderscheiden zich door een nog
sneller aanspreekgedrag, minder slijtage bij degelijks gebruik, een
absolute ongevoeligheid voor corrosie en door een reductie van het
onafgeveerd gewicht.
Meer dynamiek door het Sport Chrono Paket Plus
Voor uitgesproken sportieve automobilisten biedt Porsche het âSport
Chrono Paket Plusâ aan. Hiermee kunnen verschillende referentievelden
van de motor en regelstrategieën worden omgeschakeld voor een nog
sportievere rijstijl. Een zichtbaar teken van dit sportpakket is een
analoge/digitale stopwatch op het dashboard, waarmee rondetijden
kunnen worden gemeten, die in de boordcomputer van het standaard
Porsche Communication Management (PCM) kunnen worden opgeslagen en
geëvalueerd.
Hoogwaardige uitrusting
De interieuruitvoering van beide nieuwe 911 Carrera Cabriolet-modellen
komt grotendeels overeen met die van de respectievelijke
Coupé-modellen. De lage zitpositie, het in lengte en hoogte
verstelbare stuurwiel en de naar voren verplaatste pedalen bieden
vooral lange bestuurders meer comfort. De nieuwe Cabriolet is
standaard uitgerust met een automatische airconditioning met
gecombineerd interieurfilter (actieve koolstof- en pollenfilter) en
met het Porsche Communication Management (PCM) met radio-CD-speler en
negen luidsprekers. Het PCM kan nog met optionele modules worden
uitgebreid. Voorbeelden zijn een navigatiesysteem en telefoon. De
standaarduitrusting omvat verder een alarmsysteem met
interieurbewaking. Voor het eerst kunnen Carrera Cabriolet-kopers
kiezen uit vier verschillende stoelen. De keuze varieert van de
standaardstoel tot de adaptieve sportstoel met verstelbare zijwangen
voor zitting en rugleuning.
AutoRai