McGregor Fashion Group NV koopt merkrechten McGregor U.S.A.

(01/04/05 08:30 CET)

Driebergen-Rijsenburg - McGregor Fashion Group N.V. maakt bekend dat zij alle McGregor merkrechten heeft overgenomen van McGregor II Limited, onderdeel van Samsonite Corporation in de USA. Het betreft de merkrechten op het McGregor- merk in Noord-, Midden- en Zuid -Amerika. Ook de McGregor merkrechten op het Afrikaanse Continent, Australië en Nieuw-Zeeland, maken deel uit van de transactie. Hiermee wordt McGregor Fashion Group de wereldwijde eigenaar van het McGregor merk, met uitzondering van Japan, China en een aantal landen in Zuid- Oost Azië, waarvan de rechten toehoren aan de Japanse onderneming Nichimen Infinity Inc. McGregor heeft met de transactie tevens een eerste recht van koop verkregen indien Nichimen haar McGregor merkrechten op enig moment wenst te vervreemden. De transactie creëert een nieuw strategisch perspectief voor McGregor Fashion Group. De mogelijkheid ontstaat nu om de in Europa reeds succesvolle McGregor- collecties en het McGregor shopconcept, ter gelegener tijd ook uit te rollen naar de USA. McGregor zal hiertoe op termijn samenwerking zoeken met een sterke branchegenoot die beschikt over brede kennis van de Amerikaanse mode - en retailmarkt. De koopsom is geheel gefinancierd uit de beschikbare middelen en vreemd vermogen. Met inachtneming van deze aankoop én het te betalen dividend in mei 2005, zal de solvabiliteit per einde van het lopende boekjaar 2005/2006 nog altijd ruim 40% bedragen. De activiteiten van McGregor in de USA beperken zich momenteel tot het verstrekken van een gering aantal licenties aan licentienemers in Noord- en Zuid-Amerika. Het risico dat het McGregor merk in de USA verkeerd gepositioneerd wordt en daarmee ook het prestige van McGregor in Europa op termijn negatief beïnvloedt, is met de transactie uiteraard geheel geëlimineerd. De uit de licentieovereenkomsten voortkomende royaltystroom zal de eerstkomende jaren een licht positief effect hebben op de winst per aandeel, naar schatting circa euro 0,05. Veel belangrijker echter dan deze royalty inkomsten en de invloed daarvan op de winst per aandeel op de korte termijn, is het nieuwe strategische perspectief dat voor McGregor Fashion Group nu is ontstaan. De aankoop van de merkrechten onderstreept de doelstelling van de groep om het McGregor- merk uit te bouwen tot een vooraanstaande partij in de internationale modemarkt. In dat kader werd recent de Italiaanse ontwerper Fabrizio Danna al in de arm genomen en werd besloten de McGregor Shop-formule uit te bouwen naar grotere winkels met oppervlaktes van 300 á 400 meter. De autonome groei van de McGregor merkactiviteiten zal het lopende boekjaar ten minste 10% bedragen.

Source : McGregor Fashion Group