Gemeente Utrecht
Verhuizing centrale verkeerscomputer met succes afgerond
De verhuizing van de centrale verkeerscomputer en het weer aansluiten van de 160 verkeersregelinstallaties (VRI's) is voltooid en succesvol verlopen. De computer en de VRI's werken naar behoren, dus alle verkeerslichten in de stad draaien weer hun normale programma. Ook het Parkeerroute Informatiesysteem en het Reizigers Informatiesysteem werken weer.
Half maart is de centrale verkeerscomputer verhuisd van de Politie Regio Utrecht naar de Dienst Stadsbeheer van de gemeente Utrecht. Een week hebben de VRI's in een standaard veiligheidsprogramma gewerkt. Deze tijdelijke aanpassing heeft, vanwege enkele incidenten, voor enige overlast gezorgd.
De verhuizing van de centrale verkeerscomputer was nodig voor het realiseren van dynamisch verkeersmanagement. Daarbij worden verkeerslichten zo ingesteld dat verkeersdoorstroming in de stad optimaal kan verlopen. Hiervoor is een goede koppeling met de centrale noodzakelijk. Ook de komende jaren blijft Utrecht werken aan het verbeteren van de verkeersdoorstroming in de stad. Zo start in mei 2005 een proef waarbij de actuele verkeerssituatie wordt gevisualiseerd. Daarmee wordt het mogelijk gegevens zo te koppelen dat automobilisten via hun navigatiesysteem niet alleen de kortste route, maar ook filevrije routes krijgen doorgegeven. Hierdoor verbetert de informatievoorziening over de bereikbaarheid van Utrecht.
Het storingsnummer van de gemeente blijft van kracht. Mensen kunnen eventuele storingen aan de verkeerslichten melden via het telefoonnummer (030) 286 42 74. Dit telefoonnummer is 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar. Actuele informatie over werk aan de weg in de stad Utrecht en een daarop afgestemde routeplanner is te vinden op www.utrecht.nl/bereikbaar
Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het communicatiebureau, Dienst Stadsbeheer, telefoon 030 - 286 40 98.