Gemeente Eindhoven

Persbericht: 30 maart 2005, no. 67

Halt-klanten zeer tevreden

Zowel de jongeren die bij Bureau Halt terechtkomen, als hun ouders zijn zeer tevreden over Bureau Halt. Dat blijkt uit een onderzoek dat de afdeling BIO van de gemeente Eindhoven heeft uitgevoerd.

Ouders en jongeren zijn tevreden over de Halt-gesprekken en over aspecten als duidelijke informatie, zorgvuldigheid en privacy. Ten aanzien van de effectiviteit van Halt is het heel positief dat bijna 75% van de jongeren aangeeft door de Halt-gesprekken te zijn gaan nadenken over wat er gebeurd is en hoe dat in de toekomst voorkomen kan worden. Reflectie op het eigen gedrag is een van de doelen van de Halt-afdoening en een voorwaarde voor het gewenste effect: voorkomen van herhaling. Bijna 90% van de jongeren denkt dat de Halt-afdoening hen zal helpen om niet opnieuw de fout in te gaan.

Uit het onderzoek komen ook verbeterpunten naar voren. Zo blijkt dat de doorlooptijd soms nog te wensen overlaat en dat de formulering van de huiswerkopdracht voor 10% van de jongeren te moeilijk is. Tevens blijkt dat ongeveer tweederde van de ouders en jongeren de straf bij Halt redelijk en rechtvaardig vindt maar dat eenderde daarover niet tevreden is.

© 2005 Gemeente Eindhoven