Persbericht: 30 maart 2005, no. 67
Halt-klanten zeer tevreden
Zowel de jongeren die bij Bureau Halt terechtkomen, als hun ouders
zijn zeer tevreden over Bureau Halt. Dat blijkt uit een onderzoek dat
de afdeling BIO van de gemeente Eindhoven heeft uitgevoerd.
Ouders en jongeren zijn tevreden over de Halt-gesprekken en over
aspecten als duidelijke informatie, zorgvuldigheid en privacy. Ten
aanzien van de effectiviteit van Halt is het heel positief dat bijna
75% van de jongeren aangeeft door de Halt-gesprekken te zijn gaan
nadenken over wat er gebeurd is en hoe dat in de toekomst voorkomen
kan worden. Reflectie op het eigen gedrag is een van de doelen van de
Halt-afdoening en een voorwaarde voor het gewenste effect: voorkomen
van herhaling. Bijna 90% van de jongeren denkt dat de Halt-afdoening
hen zal helpen om niet opnieuw de fout in te gaan.
Uit het onderzoek komen ook verbeterpunten naar voren. Zo blijkt dat
de doorlooptijd soms nog te wensen overlaat en dat de formulering van
de huiswerkopdracht voor 10% van de jongeren te moeilijk is. Tevens
blijkt dat ongeveer tweederde van de ouders en jongeren de straf bij
Halt redelijk en rechtvaardig vindt maar dat eenderde daarover niet
tevreden is.
© 2005 Gemeente Eindhoven
Gemeente Eindhoven