Gemeente Eindhoven

Persbericht: 29 maart 2005, no. 64

Gemeentelijk taxibeleid in de maak
Kwaliteitskring Taxi lost knelpunten in de stad op

De kwaliteitskring Taxi heeft van de negentien knelpunten in de stad er vijf aangepakt. Tien worden op dit moment aangepakt en vier knelpunten zijn niet oplosbaar omdat ze in strijd zijn met andere belangen. Daarnaast heeft de kwaliteitskring de bouwstenen voor gemeentelijk taxibeleid geleverd. Dat beleid wordt op korte termijn aan de raad voorgelegd.

Op vijf plaatsen in de stad - het Wilhelminaplein, de Markt, de Raiffeisenstraat, het Station en het bruggetje bij het Stratumseind zijn met name meer standplaatsen gerealiseerd. Ook voor andere plaatsen in de stad, te zien in het bijgaande overzicht, wordt bekeken of meer standplaatsen kunnen worden gerealiseerd. Onderzocht wordt verder of van de O.L. Vrouwestraat naar de Kennedylaan en van de Karel de Grotelaan naar de Mecklenburgstraat de busbaan opengesteld kan worden voor taxis. Het idee om in het centrum bushaltes te gebruiken als taxistandplaats buiten de dienstregeling van het busvervoer ligt wordt te zijner tijd meegenomen in de beleidsvorming. Een vrije doorgang voor taxis op de route van de Vestdijk via de Nieuwstraat naar de Jan van Lieshoutstraat blijkt niet mogelijk, omdat deze route binnen een voetgangersgebied valt.
Met de afspraken die zijn gemaakt is kwaliteitskring in staat gebleken om tot een oplossing te komen voor knelpunten in het Eindhovense taxivervoer, die vaak al vele jaren bestonden.

Bouwstenen voor taxibeleid
Ook is in enkele maanden tijd consensus bereikt over de componenten van het nieuwe taxibeleid. Het uitgangspunt voor de bouwstenen is dat het taxivervoer gelijkwaardig is aan het reguliere openbaar vervoer. De bouwstenen hebben betrekking op visie en ambities, uitgangspunten en aandachtsgebieden (veiligheid, bereikbaarheid, doorstroming en standplaatsen, ontwikkelingen in de stad en communicatie). Het nieuwe beleid wordt op korte termijn voorgelegd aan de raad.

Kwaliteitskeurmerk
Afzonderlijke aandacht wordt in de bouwstenennotitie besteed aan het streven naar een Kwaliteitskeurmerk voor de dienstverlening van taxibedrijven. Daaraan kan de gemeente faciliteiten koppelen zoals het medegebruik van busbanen. Ook beveelt de kwaliteitskring Taxi de gemeente aan een aanspreekfunctionaris taxizaken aan te stellen die binnen het nieuwe beleidskader gaat werken en het beleid uitvoert.

In de Kwaliteitskring zitten drie vertegenwoordigers van de branche (Ciba, Aavo, Janssen), FNV-bondgenoten, CNV, SKKP (Stichting Kwaliteitsbevordering Kleinschalig Personenvervoer), RVI (Rijks Verkeers Inspectie), politie, gemeente en als trekker Polyground.

Alle (voormalige) knelpunten op een rij

Knelpunt/locatie

oplossingsrichting taxibranche

status


1. Hoek Emmasingel-Nieuwe Emmasingel


4 standplaatsen gewenst

in behandeling/mee bezig


2. Wilhelminaplein

5 standplaatsen


2 standplaatsen gerealiseerd


3. Frederiklaan, t.h.v. hoofdingang PSV-stadion

5 standplaatsen voornamelijk t.b.v. rolstoelvervoer

nog mee bezig


4. Keizersgracht thv Brasserie Hooghuis


1 laad- en losplaatsen voor rolstoelvervoer, voornamelijk overdag

niet toegekend, vanwege verkeersonveilig


5. Stratumseind-Begijnhof-college

standplaatsen gewenst

wordt meegenomen in ontwikkeling gebied


6. Jan van Lieshoutstraat in zicht van de fontein

laad- en losplaatsen

niet toegekend vanwege verkeershinder, in combinatie met voetgangersgebied


7. Markt thv het casino

3 standplaatsen

bezig met 1 standplaats


8. Dommelstraat thv de Movies

5 standplaatsen

niet toegekend vanwege verkeershinder en mogelijke alternatieven


9. Dommelstraat thv Liquid

5 standplaatsen

niet toegekend. Mogelijk wel standplaatsen bij nieuwe Effenaar


10. Raiffeisenstraat

buffer voor 10 standplaatsen

standplaatsen op laad- en loshaven gerealiseerd


11. Station Zuid

20 standplaatsen c.q. buffer

wordt meegenomen in ontwikkeling gebied


12. Station Noord

16 tot 20 plaatsen, incl. buffer

standplaatsen gerealiseerd. Bebording in station wordt aangepast: ook taxiverwijzing naar Noord


13. Hoek Stratumseind-Bouwstraat

6 plaatsen

wordt meegenomen in ontwikkeling gebied


14. Bruggetje Stratumseind

4 plaatsen en bestaande standplaats verlichten en geparkeerde autos wegslepen

vakken zijn gemarkeerd, borden worden geplaatst, wegsleepregeling wordt ingesteld


15. Centrum/binnen de Ring

bushaltes gebruiken als taxistandplaats buiten dienstregeling busvervoer

idee wordt meegenomen in beleidsvorming


16. Vestdijk>Nieuwstraat>

Jan van Lieshoutstraat

vrije doorgang voor taxis mogelijk maken

niet toegekend (voetgangersgebied)


17. O.L. Vrouwestraat > Kennedylaan

linksaf O.L. Vrouwestraat naar Kennedylaan mogelijk maken

in behandeling


18. Karel de Grotelaan >

Mecklenburgstraat

Gebruik busbaan mogelijk maken vanaf buiten de Ring

in behandeling


19. Aalsterweg

gebruik busbaan mogelijk maken vanaf buiten de Ring

in behandeling

© 2005 Gemeente Eindhoven