Persbericht: 29 maart 2005, no. 64
Gemeentelijk taxibeleid in de maak
Kwaliteitskring Taxi lost knelpunten in de stad op
De kwaliteitskring Taxi heeft van de negentien knelpunten in de stad
er vijf aangepakt. Tien worden op dit moment aangepakt en vier
knelpunten zijn niet oplosbaar omdat ze in strijd zijn met andere
belangen. Daarnaast heeft de kwaliteitskring de bouwstenen voor
gemeentelijk taxibeleid geleverd. Dat beleid wordt op korte termijn
aan de raad voorgelegd.
Op vijf plaatsen in de stad - het Wilhelminaplein, de Markt, de
Raiffeisenstraat, het Station en het bruggetje bij het Stratumseind
zijn met name meer standplaatsen gerealiseerd. Ook voor andere
plaatsen in de stad, te zien in het bijgaande overzicht, wordt bekeken
of meer standplaatsen kunnen worden gerealiseerd. Onderzocht wordt
verder of van de O.L. Vrouwestraat naar de Kennedylaan en van de Karel
de Grotelaan naar de Mecklenburgstraat de busbaan opengesteld kan
worden voor taxis. Het idee om in het centrum bushaltes te gebruiken
als taxistandplaats buiten de dienstregeling van het busvervoer ligt
wordt te zijner tijd meegenomen in de beleidsvorming. Een vrije
doorgang voor taxis op de route van de Vestdijk via de Nieuwstraat
naar de Jan van Lieshoutstraat blijkt niet mogelijk, omdat deze route
binnen een voetgangersgebied valt.
Met de afspraken die zijn gemaakt is kwaliteitskring in staat gebleken
om tot een oplossing te komen voor knelpunten in het Eindhovense
taxivervoer, die vaak al vele jaren bestonden.
Bouwstenen voor taxibeleid
Ook is in enkele maanden tijd consensus bereikt over de componenten
van het nieuwe taxibeleid. Het uitgangspunt voor de bouwstenen is dat
het taxivervoer gelijkwaardig is aan het reguliere openbaar vervoer.
De bouwstenen hebben betrekking op visie en ambities, uitgangspunten
en aandachtsgebieden (veiligheid, bereikbaarheid, doorstroming en
standplaatsen, ontwikkelingen in de stad en communicatie). Het nieuwe
beleid wordt op korte termijn voorgelegd aan de raad.
Kwaliteitskeurmerk
Afzonderlijke aandacht wordt in de bouwstenennotitie besteed aan het
streven naar een Kwaliteitskeurmerk voor de dienstverlening van
taxibedrijven. Daaraan kan de gemeente faciliteiten koppelen zoals het
medegebruik van busbanen. Ook beveelt de kwaliteitskring Taxi de
gemeente aan een aanspreekfunctionaris taxizaken aan te stellen die
binnen het nieuwe beleidskader gaat werken en het beleid uitvoert.
In de Kwaliteitskring zitten drie vertegenwoordigers van de branche
(Ciba, Aavo, Janssen), FNV-bondgenoten, CNV, SKKP (Stichting
Kwaliteitsbevordering Kleinschalig Personenvervoer), RVI (Rijks
Verkeers Inspectie), politie, gemeente en als trekker Polyground.
Alle (voormalige) knelpunten op een rij
Knelpunt/locatie
oplossingsrichting taxibranche
status
1. Hoek Emmasingel-Nieuwe Emmasingel
4 standplaatsen gewenst
in behandeling/mee bezig
2. Wilhelminaplein
5 standplaatsen
2 standplaatsen gerealiseerd
3. Frederiklaan, t.h.v. hoofdingang PSV-stadion
5 standplaatsen voornamelijk t.b.v. rolstoelvervoer
nog mee bezig
4. Keizersgracht thv Brasserie Hooghuis
1 laad- en losplaatsen voor rolstoelvervoer, voornamelijk overdag
niet toegekend, vanwege verkeersonveilig
5. Stratumseind-Begijnhof-college
standplaatsen gewenst
wordt meegenomen in ontwikkeling gebied
6. Jan van Lieshoutstraat in zicht van de fontein
laad- en losplaatsen
niet toegekend vanwege verkeershinder, in combinatie met
voetgangersgebied
7. Markt thv het casino
3 standplaatsen
bezig met 1 standplaats
8. Dommelstraat thv de Movies
5 standplaatsen
niet toegekend vanwege verkeershinder en mogelijke alternatieven
9. Dommelstraat thv Liquid
5 standplaatsen
niet toegekend. Mogelijk wel standplaatsen bij nieuwe Effenaar
10. Raiffeisenstraat
buffer voor 10 standplaatsen
standplaatsen op laad- en loshaven gerealiseerd
11. Station Zuid
20 standplaatsen c.q. buffer
wordt meegenomen in ontwikkeling gebied
12. Station Noord
16 tot 20 plaatsen, incl. buffer
standplaatsen gerealiseerd. Bebording in station wordt aangepast: ook
taxiverwijzing naar Noord
13. Hoek Stratumseind-Bouwstraat
6 plaatsen
wordt meegenomen in ontwikkeling gebied
14. Bruggetje Stratumseind
4 plaatsen en bestaande standplaats verlichten en geparkeerde autos
wegslepen
vakken zijn gemarkeerd, borden worden geplaatst, wegsleepregeling
wordt ingesteld
15. Centrum/binnen de Ring
bushaltes gebruiken als taxistandplaats buiten dienstregeling
busvervoer
idee wordt meegenomen in beleidsvorming
16. Vestdijk>Nieuwstraat>
Jan van Lieshoutstraat
vrije doorgang voor taxis mogelijk maken
niet toegekend (voetgangersgebied)
17. O.L. Vrouwestraat > Kennedylaan
linksaf O.L. Vrouwestraat naar Kennedylaan mogelijk maken
in behandeling
18. Karel de Grotelaan >
Mecklenburgstraat
Gebruik busbaan mogelijk maken vanaf buiten de Ring
in behandeling
19. Aalsterweg
gebruik busbaan mogelijk maken vanaf buiten de Ring
in behandeling
© 2005 Gemeente Eindhoven
Gemeente Eindhoven